Permalänk

Vad menas med att jorda sig?

Hörde att man måste jorda sig om man bygger en dator? nån som vet en guide där det står om sånt eller någon som kan förklara hur mn gör det osv?

tack

Permalänk

Att jorda sej betyder att du tar i en jordad punkt för att avleda den statiskt-elektroniska laddningen du har i kroppen. Några exempel på jordade punkter är: Element, jordningspinnen i eluttag. Så nå guide behöver du knappast, ta i ett element bara innan du sätter dej å bygger...

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk

ok tack, hur lång tid ska jag hålla i elementet?

sen det stod "se till att ditt chassi också är jordat" hur ska jag jorda den? ska jag ställa den brevid elementet eller?

Permalänk

Såfort du nuddar vid de så blir du urladdad, om du var riktigt uppladdad så kan du även känna en stöt... Anv hur du jordar chassit, så går de väll att sätta en sladd med krokodilklämmor från chassit till elementet, men ja tycker de låter lite overkill, de räcker nog med att du urladdar dej....

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk

ok tack för hjälpen, men är det garanterat att mina saker inte får någon stöt när jag bygger?

sen har jag en annan fråga, om jag använder bygg din egen dator, i datorbutiken, får jag ändå 3 års garanti och allt det där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rey_mysterio
ok tack för hjälpen, men är det garanterat att mina saker inte får någon stöt när jag bygger?

Självklart kan man aldrig garantera något....men det är väldigt liten risk att något sådant skulle hända...var bara försiktigt så löser det sig nog ska du se;)

Permalänk
Permalänk

Annars bygger du ett eget ESD armband, eller köper ett.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Annars bygger du ett eget ESD armband, eller köper ett.

VIKTIGT!!!

Det du tipsar om kan med lite otur vara livsfarligt om man inte gör rätt.

Köper du ett riktigt ESD-armband så har det ett integrerat motstånd på ca. 1Mohm som
tar hand om spänningsfallet och brinner upp ifall du kommer åt nåt spänningsförande.
Den här säkerheten har du inte om du bygger ett eget genom att bara dra en kabel mellan elementet och ex. armbandsklockan.

Ett liv är mer värt en alla datordelar i världen.

//Putte

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49