skyldigheter som säljare, vid privataffärer.

Permalänk
Medlem

skyldigheter som säljare, vid privataffärer.

har sålt en dator för ett par månader sen och den fungerade perfekt vid säljet, sålde den utan operativsystem men hade laggt in Fedora Linux för att kunna visa så att den fungerade. har användt den innan med windowsXP och den har fungerat perfekt. nu är det dock så att köparen hade först problem att lägga in windowsXP i den, snubben fick inte bort Fedora men det verkar lösa sig ... nu är det dock så att han inte får processorn att komma i rätt hastighet. det är en AMD Barton 2500+ och jag körde den i rätt hastighet. nu verkar han inte kunna fixa det i BIOS så det står rätt till. antagligen så har han ingen aning om vad han sysslar med alls...

nu är saken den att snubben "pratat med sin mamma" och skickade ett e-mail om att hon skulle "gå vidare" med detta och skyller på mig att jag har sålt en dator som inte fungerar.

vad är mina rättigheter som säljare? jag vet ju om och är 100% säker på att datorn fungerat hos mig och antagligen fungerar nu också ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Lol stor chans han kan köpa en dator och 3-4 månader senare komma och säga du sålde den trasig. Han kan ha slängt den i väggen och sen skylla på dig.. så han kan inte göra ett skit.

Permalänk
Medlem

Du menar väl skyldigheter? Om du sålde den i befintlig skick så behöver du nog inte bry dej, så vitt jag vet mellan privatpersoner ä väldigt lite regler inblandade.

Och föresten varför tog det dem flera månader att upptäcka att den "inte fungerar"?

Permalänk

LOL en skojare, ignorera bara.

Permalänk
Medlem

han har tydligen hållt på med den som bara den under tiden och inte fått den och fungera ... första månaden spammade han min inobx med alla jäkla möjliga frågor ... jag hjälpte han och för en månad sen slutade han höra av sig och jag tog för givet att han fixat allt ... skickade till och med utdrag ur instruktionsboken där jag förklarade grundligt hur han skulle ändra inställningarna så att processorn gick i den hastighet som den ska gå i ...

menade givetvis skyldigheter ...

Visa signatur

Permalänk

Du kan sitta å inte göra ett skit....om han nu skulle vilja gå till domstol så kommer han för d första få lämna in en anmälningsavgift, dessutom blir det jävligt svårt för honom att bevisa att datorn var sönder när han köpte den, för det är just det han har att bevisa. Så blocka hans mail å gå vidare helt enkelt....

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk

Börja med att förklara för honom att en AMD 2500+ inte går i 2,5 Ghz!

Permalänk
Hedersmedlem

Om ni inte avtalade om något annat så gäller köplagen.
Eftersom du verkar ha låtit han undersöka (genom att visa att den fungerade och körde fedora) datorn vid köpet så kan han inte åberopa fel som han borde upptäckt vid en undersökning.

Snipp från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM
20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

[...]

Men det verkar ju bara vara han som inte kan med vad han försöker pyssla med, och hans morsa som lyssnar blint på honom "för han kan det där med datorer".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl haft oturen och sålt den till en übernoob.

Jag skulle gissa att det är ungefär som peter.nilsson83 säger, att grabben tror AMD 2500+ går i 2.5Ghz. Förklara det för honom så löser det sig säkert. Fast du kommer säker få massa mail eftersom du verkar vara en supportkontakt för grabben.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83

Skulle mycket väl kunna vara så att personen tror att det ska vara 2.5.

Permalänk
Medlem

nah jag tror att han kör minnena på default 266 megahertz och för att få processorn att ticka i 1.8 tror jag det var så får man köra minnena i 333megahertz ... tror att det är han som inte fattar hur man ska ställa in det ... han har fått manualer och sådant så jag begriper inte vad det är han gnäller över ... jag har haft datorn ett par år och naturligtvis kört den så snabbt det går utan och överklocka den ...

jaja då har jag i alla fall fått svar på att lagligt sett så har jag mitt på det torra ... får bara hoppas att hans morsa inte kommer hem till en med ett basebollträ och ska möblera runt här hemma ...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du sålde en dator och det inkluderar inte livstidssupport. Så gå vidare och jag tvivlar att hans morsa kommer att lämna in en stämningsansökan. Det kostar och deras chanser att vinna ett sådant mål är obefintliga.

Permalänk
Medlem

Förklara för modern, vänligt men bestämt, att datorn fungerat när du sålde den, att hennes son inspekterade den, att du givit support som inte ingick vid försäljningen samt att om hon vill ta det vidare så är det helt ok eftersom du inte har något att dölja.

Som andra skriver så kan det bli en dyr process att stämma dig och hon har inte stor chans att lyckas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83

Kan någon snäll själ, på ett konkret sätt, säga exakt vad man ska säga till en icke-datorkunnig person att en AMD 2500+ inte äf 2,5 ghz och att ghz är inte en avgörande roll när det gäller prestanda.

Har själv sålt många datorer (har alltid haft AMD) och ALLTID, 2-3 veckor efter försäljning har jag varit med om liknande situationer där folk hotar och sådant...

Tacksam för svar

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasse_legosoldat
Kan någon snäll själ, på ett konkret sätt, säga exakt vad man ska säga till en icke-datorkunnig person att en AMD 2500+ inte äf 2,5 ghz och att ghz är inte en avgörande roll när det gäller prestanda.

Har själv sålt många datorer (har alltid haft AMD) och ALLTID, 2-3 veckor efter försäljning har jag varit med om liknande situationer där folk hotar och sådant...

Tacksam för svar

"2500+ är ett modellnamn och innebär inte att den går i 2500Mhz, lika lite som volvo 740 har 740hk eller en V70 inte har 70 cylindrar" ?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
"2500+ är ett modellnamn och innebär inte att den går i 2500Mhz, lika lite som volvo 740 har 740hk eller en V70 inte har 70 cylindrar" ?

Nu krossar du min världsbild!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

det har jag försökt med, tro mig..

folk tycks vägra tro en bara..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

det har jag försökt med, tro mig..

folk tycks vägra tro en bara..

hänvisa dem till AMD's telefonsupport eller nått då. Om dom fortfarande vägrar tro det så är de j-vligt insnöade

Permalänk
Medlem

Du har inga förpliktelser alls, thats it
Du har försökt, kan han inte fixa det, inte ditt problem

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Kan du inte berätta sen vad hans snälla mamma gör. Alltid roligt att läsa om andras problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Kan du inte berätta sen vad hans snälla mamma gör. Alltid roligt att läsa om andras problem.

lmao det ä definitivt roligare än att skriva ned egna

Permalänk
Citat:

Tacksam för svar

Hänvisa dom till denna sida:
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Permalänk
Medlem

efter ett rätt så argt brev till honom fick jag nyss detta som svar ....

Citat:

tja fixade det nu sry för ja anklagademen var tvungen att se hur du reagerade för att bevisa omden verkligen är 2500+ lr inte.. men men iaf hur mycket ghz/mhz är lämpligt att klocka till fläkten? har klockat den till
2.04 nu nämligen

aldrig mer jag ska sälja grejer och ge ut min riktiga e-mail adress ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vilken knäppgök *hade inget bättre att säga men :p*

Permalänk
Medlem

Hahaha:

"men men iaf hur mycket ghz/mhz är lämpligt att klocka till fläkten? har klockat den till
2.04 nu nämligen"

Fan, den fläkten måste snurra snabbt

Visa signatur

RHCE

Permalänk

Jag skulle efter ett tag ignorerat dem till MAX.

En gång ville en snubbe returnera en dator han hade köpt av mig ca 3 veckor efter köp med resonemanget "jag kan inget om datorer", och han hade sin kompis med sig som hotade med att polisanmäla detta för att jag vägrade ta tillbaka datorn...

Det finns många skumma människor här på jorden alltså...

Visa signatur