What to do? 3,5 mm brusar och har en outnyttjad SP/DIF.

Permalänk
Medlem

What to do? 3,5 mm brusar och har en outnyttjad SP/DIF.

Hej på er!

Har stört mig ganska länge på att mina högtalare ger ifrån sig ett (förvisso ganska lågt) bakgrundsbrus.. i princip hörs det bara när jag inte spelar musik men det känns som att det "alltid finns där" och nu har jag börjat tröttna på det som f-n. Fram för allt när jag använder hörlurar; då är bruset påtagligt! Köpte Logitechs Z-2300 för ett tag sen och sen dess känns det som att det är ljudkortet i datorn som sätter gränserna för hur bra det kan låta.

Datorn är en Zepto 6515 med dockningsstation. På dockningsstationen finns det en SP/DIF 5.1-utgång som än så länge står outnyttjad. För ett tag sen såg jag att någon annan haft ett liknande problem och istället börjat använda den utgången och då blivit av med allt brus.. vad jag därför undrar är - går det att använda den anslutningen istället för den vanliga (digitala) 3,5 mm-utgången? I så fall, hur?? Köpa en RCA-hane -> 3,5 mm-hona och helt enkelt koppla in högtalarna där?

Datorn står och dundrar musik hela dagarna så jag är angelägen om att få så bra ljud det bara går... är därför jättetacksam över alla förslag på vad jag kan hitta på!

Ha det bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Bruset beror med all sannolikhet på budgetlösningar i den analoga ljuddelen på datorn. S/P DIF är en digital standard och du kan inte bara köpa en adapter mellan kontakttyperna utan du måste skaffa en förstärkare med motsvarande ingång. Att kontakttypen är RCA som även används till analoga signaler beror troligen bara på just det att den är standard på hemelektronikutrustning. Är inte så bevandrad i just detta med digitala förstärkare men jag har läst att många här i forumet har Logitechs Z-5500 system och är väldans nöjda med det.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

.. köpte Z-2300 paketet ganska nyligen och är riktigt nöjd med det! Funderade på Z-5500 men kom fram till att jag vill ha 2.1.. känns därför inte alls intressant att gå och köpa det systemet också nu liksom...

Så det finns inget jag kan hitta på? Köpa ett annat system eller gilla läget med brus från 3,5:an ??

Permalänk
Medlem

Har du provat slå av mic-ingången? brukar generera brus.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Yes! Testat det med..

Permalänk
Medlem

Om du drar ut kontakten men ser till att jordkontakten på 3.5mm pluggen är i kontakt med dattorchassiet brusar det då ?

Permalänk
Hedersmedlem

Enda alternativet då är nog tyvärr att köpa ny dator med bättre ljudkretsar. Har letat lite men inte hittat nån separat DA-omvandlare förutom rena proffsgrejer i prisklassen 3000 och uppåt. De är å andra sidan näst intill brusfria.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Funderade lite på om det kan vara en idé att köpa ett PCMICA-ljudkort? Creative har gjort ett "Audigy 2 ZS" (http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subca...) till laptops... vad tror ni om det?

Permalänk

Jag hade köpt en reciever för runt tre papp, då får du mer kräm till högtalarna och kan dessutom koppla till fler ljudkällor som dvd eller tv.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Köp en sån här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=44653&traff=1
Tar bort allt brus och störningar. Funkar klockrent för mig!
Billig är den också:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam_ramone
Köp en sån här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=44653&traff=1
Tar bort allt brus och störningar. Funkar klockrent för mig!
Billig är den också:)

Bra plan! Känns helt klart som att felet har med nån komponent runt 3,5-kontakten att göra, skicka ljudet via USB-n istället verkar ju vettigt! Bra förstaförsök med tanke på priset om inte annat...

Är det en bärbar du har problem med också?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke82
Bra plan! Känns helt klart som att felet har med nån komponent runt 3,5-kontakten att göra, skicka ljudet via USB-n istället verkar ju vettigt! Bra förstaförsök med tanke på priset om inte annat...

Är det en bärbar du har problem med också?

Frågan är om de analoga kretsarna i den prylen för det priset brusar mindre än ditt inbyggda ljudkort. Men för den pengen kan det ju vara värt att prova.
Har du Biltema i närheten så har de 2 alternativ.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=610&iItemId...
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=610&iItemId...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.