Permalänk
Medlem

Mycket brådskande fråga om kylning!

Tjah.

Jag har just fått hem en "reparerad" dator från Komplett i Göteborg.
När jag skickade iväg datorn var jag tvungen att montera ner allt, och då tog jag även bort kylpastan.

Nu har jag fått tillbaka grejorna och upptäcker att dumhuvudena(ursäkta uttrycket, men de verkar inte smarta) inte har skickat med någon ny kylpasta.

Jag kommer kunna skaffa pasta redan imorgon, men jag vill VERKLIGEN ha igång datorn redan ikväll, så jag undrar:

Finns det någon risk för att förstöra något om jag inte har pasta?
jag har inte tänkt att köra spel på högsta detalj, eller överklocka det allra minsta, bara tänk "testa" datorn lite och se att allt fungerar, inklusive spel. (på låga inställningar om så rekommenderas)

Vad jag förstått har pastan mest en tätande och minimalt kylande funktion om man inte ska överklocka.
jag behöver snabba, exakta svar, men är naturligtvis glad för vad jag får.

Tack på förhand!

Visa signatur

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Permalänk

Vänta tills imorrn, du ska absolut inte köra utan pasta

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Musikälskare

kör inte utan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

kör inte utan för 17 gubbar
kolla lite på tv istället

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

såg en gång här på forumet att nån körde med tandkräm (colgate) i väntan på sin kylpsata.. LOL dom har ju samma konsistens ifl!!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, även om de driver mig till vansinne.
Jag fattar inte vad fan det var för svårt med att skicka med lite k-pasta. Jävla Komplett.
Nu blir jag tvungen att punga ut med 200 kr.

Visa signatur

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Permalänk
Medlem

200?! Vad kör du med för kylpasta?

Varför inte...?

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1153&session=c6f6d4...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
200?! Vad kör du med för kylpasta?

Varför inte...?

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1153&session=c6f6d4...

AS5 på dunk

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Vänta tills imorrn, du ska absolut inte köra utan pasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
kör inte utan för 17 gubbar
kolla lite på tv istället:D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
kör inte utan

Vad baserar ni era uttalanden på? Även om det bara är en dags väntan så ska ni inte lura i stackaren att inte använda datorn.
Du kan köra utan kylpasta om du inte pressar ditt system för mycket eller överklockar. Kör på lite lägre inställningar än vanligt bara. Det värsta som kan hända är att din dator startas om. Det är ett bra tecken på att du behöver sänka inställningarna ännu mer. Räkna dock med en temperaturhöjning på ca 10C som mest.

Jaaakob, angående din kommentar (fråga) om hur kylpastan har en minimal kylarfunktion för icke-överklockade system kan jag säga att du har fel. Även om du inte kör överklockat har du absolut användning av det, då den bidrar till ett stabilare system och längre livslängd för komponenter. Du kan få så mycket som 10C eller mer i sänkning med en bra kylpasta. Att den är tätande stämmer.

Permalänk
Medlem

från gtek-- postpaket 167 kr
--brev 123kr
så med postpaket är det inte så långt från 200kr

Permalänk
Medlem

Man böär inte köra utan kylpasta i något läge. Vare sig man kör med låg hastighet eller inte. Det fungerar kanske men kylaren är inte designad för att ha direkt kontakt med IHSen. Så vänta tills du fått pasta. (så slipper du en massa extra jobb också)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Man böär inte köra utan kylpasta i något läge. Vare sig man kör med låg hastighet eller inte. Det fungerar kanske men kylaren är inte designad för att ha direkt kontakt med IHSen. Så vänta tills du fått pasta. (så slipper du en massa extra jobb också)

Kylaren är designad för att kyla processorn (eller snarare "heatspreadern"), med eller utan kylpasta. Att man inte "bör" köra utan kylpasta håller jag med om, men man kan definitivt köra utan kylpasta utan problem. Kylpasta är ett sorts tillägg som kyler bättre. Med andra ord, INTE obligatorisk.

Permalänk

Jag förstår inte heller vad som är så hemskt med att köra utan kylpasta ett tag? Visst blir värmeöverföringen något sämre, men det är ju inga extrema skillnader så länge båda ytorna är släta och rena. Det värsta som händer är ju att datorn stänger av sig, och om kylare bara är rätt monterad borde det inte va nåt problem...

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle_kongo
Jag förstår inte heller vad som är så hemskt med att köra utan kylpasta ett tag? Visst blir värmeöverföringen något sämre, men det är ju inga extrema skillnader så länge båda ytorna är släta och rena. Det värsta som händer är ju att datorn stänger av sig, och om kylare bara är rätt monterad borde det inte va nåt problem...

Exakt. Äntligen någon som håller med. Vet ni andra inte vad ni snackar om, eller? Inget illa menat, alltså.

Permalänk
Avstängd

kylpasta behövs absolut inte.
bara du håller koll på temperaturerna så är det lugnt.
du kan köpa ny pasta vid ett senare tillfälle om du vill.

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 9200 så var det ingen kylpasta alls och bara en liten fläns på, ingen fläkt heller..
Men den blev väldigt varm..
och förra ägaren hade inte bytt kylare någon gång..
Men han kunde ändå köra det klockat..
original = 240/200mhz klockat = 280/240mhz..
och det körde han med i över ett halvt år..
och det fungerar ännu..
Inte riktigt samma sak men
det bevisar att man kan köra utan kylpasta..

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

Polarn glömde pasta, det var ingen fara, enda som hände var att tempen steg ganska mycket i load, men det var som sagt ingen fara, du klara dig tills imorgon, det lovar jag

Permalänk
Medlem

Inte fasen kan ni rekommendera stackarn att köra utan kylpasta för att "testa om sakerna fungerar"! Vad är det för trams! Kylpasta är absolut nödvändigt!

Zeroqp, kör du utan kylpasta eller?

Du och Gabriel15 kan ju ta och torka bort kylpastan från prylarna och rapportera temperaturerna. Om ni ens kommer in i windows.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Men vet du det? Har du tetsat själv? Om du läser min post som ligger precis ovanför din så ser du att min polare körde utan, och det var med en P4 Prescott: VARM! Men han klarade sig utan problem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
min polare körde utan, och det var med en P4 Prescott: VARM! Men han klarade sig utan problem!

samma här. tempen steg dock till 55 grader. nu när jag har bytt till AMD och lite overkill kyl så ligger den på 20-21. precis på rumstemperatur

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Jag har själv testat att köra utan kylpasta en gång i tiden, på min gamla Athlon 750. Datorn kom inte längre än att den precis skulle starta windows.

Hur bra det fungerar beror helt enkelt på vad för kylare man har och hurdan struktur dess kontaktyta har. En alldeles spegelblank kopparyta fungerar naturligtvis mycket bättre än en lite grövre aluminiumyta.

Jag står dock fast vid att man absolut inte ska köra utan kylpasta, oavsett kylare. Speciellt inte när man kan köpa det nästa dag. Ren idioti...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk

min cpu gick upp i 95c på typ 5 min utn pasta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsToR
Jag har själv testat att köra utan kylpasta en gång i tiden, på min gamla Athlon 750. Datorn kom inte längre än att den precis skulle starta windows.

Hur bra det fungerar beror helt enkelt på vad för kylare man har och hurdan struktur dess kontaktyta har. En alldeles spegelblank kopparyta fungerar naturligtvis mycket bättre än en lite grövre aluminiumyta.

Jag står dock fast vid att man absolut inte ska köra utan kylpasta, oavsett kylare. Speciellt inte när man kan köpa det nästa dag. Ren idioti...

Det är skillnad på din gamla Athon 750 och min nuvarande A64 2800+ och Leadtek 6800LE. Mitt LE t.ex. hade voltmodd på 1,4V och den blev varm, men den funkade absolut i Windows, och jag kunde spela allt jag ville utan problem. Både processor och grafikkort var helt utan kylpasta i flera dagar i väntan på ny. Ni som säger att "det absolut inte går", har ni ens testat det med modern utrustning? Jag snackar förstås inte om Prime95 eller så nu, utan helt vanliga applikationer som ni vanligtvis kör, men på lägre grafikinställningar osv?

Kan ingen som vet precis vad dom talar om posta här, såsom KInc eller någon som är mer erfaren eller känner till mer om hur värmeutveckling fungerar? Jag tycker mig veta vad jag pratar om, men jag vill få slut på det här onödiga tjafset.

Eller beror det helt enkelt på allas unika kylare (repighet osv), lådor eller vad?

EDIT: Ande___15, du skriver att den gick upp i 95C på fem minuter, men du skriver inte vilken processor det är, vilken chassikylning du har, vilken kylare du har eller hur du mätte temperaturen. Borde inte ditt system stängas av innan processorn ens når 95C?

Permalänk

Zeroqp, du har helt rätt i vad du säger. Man bör inte köra utan, men världen går inte under om man skulle köra utan. Det enda man riskerar är högre temps och ett eventuellt ostabilt system beroende på vad man har för komponenter och kylning.

Jag baserar mina uttalanden på erfarenheter, till skillnad från er som säger det motsatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Zeroqp, du har helt rätt i vad du säger. Man bör inte köra utan, men världen går inte under om man skulle köra utan. Det enda man riskerar är högre temps och ett eventuellt ostabilt system beroende på vad man har för komponenter och kylning.

Jag baserar mina uttalanden på erfarenheter, till skillnad från er som säger det motsatta.

Tack! Någon annan?

Permalänk
Medlem

Jag säger så här, Varför ta risken att behöve lägga ut 2000 på en ny CPU?

Ta det säkra för det osäkra, Det är mitt råd

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jag säger så här, Varför ta risken att behöve lägga ut 2000 på en ny CPU?

Ta det säkra för det osäkra, Det är mitt råd

Visst, men det är väl fakta vi vill ha här? Om det är möjligt eller inte, och vi har nog bevisat att det är möjligt.

Kom igen, vet ni själva hur försiktiga ni är i onödan? Processorn kommer inte smälta för att kylpasta inte är där. Eller är ni fega?

Permalänk
Medlem

Kan säga så här att jag körde min gamla xp 2000+ (palomino) utan kylpasta i en vecka... de enda som hände var att tempen steg med två grader. sen kan jag också tillägga att det var original kylare som inte var bra på något sätt men ändå höjdes tempen med baratvå grader i båda idle och full load. Så det är ingen fara att köra utan kylpasta

Glömde skriva att proppen inte var den kallaste heller för den delen och att den kördes klockad också men tempen höjdes bara lite ändå...

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk
Medlem

asså man kommer ju inte behöva fixa ny prolle om man kör utan pasta.. dels så blir tempskillnaden inte överdrivet stor och dessutom så stängs datorn av vid en viss temp. min dator stängs av vid runt 80 grader på prollen då jag glömt vattenpumpen och då är inte den funktionen aktiverad i biosen så det är ett inbyggt skydd på prollen. jag har läst denna tråden innan och fick för mig att testa då.. delarna i mitt vattenkylningssystem ser ni i min signatur och när jag torkade bort pastan så noga jag kunde så gick tempen upp runt 7-8 grader i idle och ungefär 12 i load mot va de va innan med kylpasta. då hade jag visserligen inte den lika hårt klockad som de står i signaturen. fsbn låg på runt 230 just bara vid testtillfället.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Tack för dom orden ryder, kanske folk förstår nu? Det funkar, ingen fara att köra utan pasta ett litet tag.