Magsafe-kontakt började brinna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Kontakten ser lite "tafflig" ut, är den verligen nogrannt testad av CE?

Normalt sett så är ingenting "testat av" CE. Det är bara ett godkännande om överensstämmelse mot direktiv.
Naturligtvis är detta en konspiration mot Apple, de är ju bäst på allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Egentligen inte då Mac inte är en PC, utan en konkurrent till den...
Så på sätt och vis tillhör den PC-världen då den konkurrerar med den

Jag brukade förknippa PC med x86 och Mac med en Apple PPC, men idag kör Macarna precis samma hårdvara som PCn (Intel x86) så det enda som skiljer är operativsystemet. En x86 dator kan väl inte vara en konkurrent mot x86 marknaden? Mac är en PC även om man förknippar PC med x86, vad som gör en Mac en Mac är bara att apple sätter sitt namn på den, vilket gör det tråkigare än när det faktiskt var skillnad på plattformen.

Vad det gäller kablar så har man ju alltid haft det problemet och kommer alltid ha det. Man använder bara sådanna som precis klarar strömmen för den delen, för högströmskablar och kontakter är inte billigt, så händer det något så blir den bränd väldigt lätt.

Permalänk

Fortfarande, ser man till ORDET så kan en mac vara en PC, alltså en personlig dator. Även om mac traditionellt är mer av en jobbstation till större grad än en "vanlig" PC.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Stavningspolisen säger "använder en magnet för att fästa i datorn"

Permalänk
Medlem

Ser kul ut

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk

Han körde säkert XP på den och så utlöste den sin "Self destruction sequence". För en mac brinner hellre upp än kör XP.

Men, allvarligt talat, hoppas min Macbook pro låter bli att brinna...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Det känns som en jävligt onödig pryl
som dessutom kan orsaka personskador eller eldsvåda.

Bristande kreativitet som resulterar i en sandlådeuppfinning som floppar fett,

loohooseeheers!!!!

Bristande kreativitet? Det är väl helt jävla tvärtom? Det är en kreativ lösning på ett problem. Som det påpekas i denna tråd så händer sådana här saker alla företag, vilken bransch det än gäller. Det må vara fabrikationsfel, designfel eller bara ren otur, shit happens. Tror nog denna MacBook Pro-ägare kommer att kompenseras tillbörligt.

Loser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Tur att det var hos en "proffsfotograf" det började brinna, känns inte som om bilden är tagen hemma hos studenten Pelle 24 iaf.

Så svårt är det inte att lära sig använda makroläget på en modern digitalkamera och ta lite snygga närbilder.

Permalänk
Medlem

On topic: Den där designlösningen verkar vara en tradeoff, vad är viktigast egentligen? Datorn eller kontakterna?

Off topic: Det där med el är lite lustigt. Har just flyttat in i en ny lägenhet, satte upp lampor i alla rum. Men ett av rummen verkar vila en förbannelse för då jag satte in lamppropp så small det till och säkringen utlöstes. Förmodligen för att lamppropp för tak och vägglampor inte är lika säkra som vanliga stickkontakter. Givetvis hade det inte hänt om jag brytit spänningen i elskåpet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Anledningen till att företagen ber personen att ta ner bilderna är för att det kan skada Apples rykte och man kanske hade för avsikt att göra det. Han kan ju ha tänt eld på kontakten själv för att smutskasta, det är därför dom vill utreda saken först innan några publikationer.

Som jag ser det så spelar det ju ingen roll om bilden är fake eller äkta.
Är den väl publicerad på internet så finns den på internet. Och det enda Apple gör när de ber någon att ta ner bilderna är att de själva ger sig själva ett dåligt rykte (som om de hade något att dölja) och bilderna kommer ju tack vare det få en större spridning.

Självklart vill apple hålla det för sig själva, åtminstone tills det vet varför det har hänt. Men är skadan väl skedd så får man faktiskt ta och tänka lite längre än så.

Man blir ju nästan förvånad över att företagen aldrig lär sig av andras msstag (eller ens sina egna).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
On topic: Den där designlösningen verkar vara en tradeoff, vad är viktigast egentligen? Datorn eller kontakterna?

Nu blev ju hela datorn förstörd men men..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Min Logitech MX700 mus höll på att ta eld då den tydligen kommit lite snett i hållaren så jag brände mig, inte kul!!!

Hehe, jag spillde en halvliter te (ok kanske inte riktig en halvliter, men fortfarande mycket) över min mx510. Tog isär den och lät den torka så var allt bra igen :). En polare som spillde saft i sin mus, även den funkade efteråt (förrutom att det var lite kladdigt under knapparna).
Men att musen kommer snett i hållaren borde ju inte vara så svårt att orsaka, det är ju verkligen inte något som borde orsaka en brand.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zircular
Hehe, jag spillde en halvliter te (ok kanske inte riktig en halvliter, men fortfarande mycket) över min mx510. Tog isär den och lät den torka så var allt bra igen :). En polare som spillde saft i sin mus, även den funkade efteråt (förrutom att det var lite kladdigt under knapparna).
Men att musen kommer snett i hållaren borde ju inte vara så svårt att orsaka, det är ju verkligen inte något som borde orsaka en brand.

Jag skall byta ut den mot en G7 och där skall det inte vara samma fara tror jag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarMan Hollow
En dator från Apple är fortfarande en PC; Personal Computer! Eller ??

Mjo, men med PC så menas i dagligt tal IBM PC Compatible, vilket Mac inte har varit, vet inte om de är det nu kanske dock. Men nåja.

Permalänk
Medlem

hmm, ser skitmysko ut, att inte plasten smält menar jag.... Undrar också om han verkligen "ombads" att ta bort bilderna från internet, tror han fick en lite hårdare tillsägelse.

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Det känns som en jävligt onödig pryl
som dessutom kan orsaka personskador eller eldsvåda.

Bristande kreativitet som resulterar i en sandlådeuppfinning som floppar fett,

loohooseeheers!!!!

Vilken sandlåda hoppa du ur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Tur att det var hos en "proffsfotograf" det började brinna, känns inte som om bilden är tagen hemma hos studenten Pelle 24 iaf.

till och med min svärmor kan använda macro på en digitalkamera för runt 2000:- och få skarpare bild. så är nog inget proffs

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

hehe stiligt utav dom att försöka göra en''Cover up'' av den lila incidenten...

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
till och med min svärmor kan använda macro på en digitalkamera för runt 2000:- och få skarpare bild. så är nog inget proffs

Jaså? Min HP för ~2k klarar det inte, inte så nära, får inte fokus.
Men hade han en ny MacBook Pro så är det väl någorlunda tänkbart att han pysslade med fotografi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZurfDet känns som en jävligt onödig pryl
som dessutom kan orsaka personskador eller eldsvåda.

Bristande kreativitet som resulterar i en sandlådeuppfinning som floppar fett,

loohooseeheers!!!!

Har Apple förolämpat din mamma eller varför är du så lack på dem?
Aja, ditt förstånd kommer nog med tiden, du skriver bra för en 9-åring

Permalänk
Medlem

Shopped

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sp1uw
Jaså? Min HP för ~2k klarar det inte, inte så nära, får inte fokus.
Men hade han en ny MacBook Pro så är det väl någorlunda tänkbart att han pysslade med fotografi.

Har Apple förolämpat din mamma eller varför är du så lack på dem?
Aja, ditt förstånd kommer nog med tiden, du skriver bra för en 9-åring

Okay, NikonCoolpix 3500 klarar det iaf

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

haha jävla äpplen!

jag menar nötter hoho

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Ännu en anledning att inte köpa Äpple.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarMan Hollow
En dator från Apple är fortfarande en PC; Personal Computer! Eller ??

"It depends on what the meaning of the word 'is' is."

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

man ska väll vänta o se vad utredningen leder till. nästan alla tillverkare av avancerade produkter har ju haft liknande problem nån gång. kolla t.ex. volvo, några bilar har brunnit, betyder det att det är ett skitmärke gjort av losers? njaee

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Kanske vore bättre om man gjorde så att sladden kunde gå av på mitten istället, som på en Xbox handkontroll. Så blir nog inte risken lika stor att det börjar brinna.

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Mjo, men med PC så menas i dagligt tal IBM PC Compatible, vilket Mac inte har varit, vet inte om de är det nu kanske dock. Men nåja.

Jo precis, fast som någon sa angående x86 så kan man nog benämna en mac som PC nuförtiden, tragiskt
Men att kalla äldre macar för PC för att det är en "personlig dator (Personal Computer)" som någon sa funkar inte rikigt. En PC kännetecknas ju främst av den har en processor som är x86 kompatibel vilket inte de äldre PPC processorerna är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jo precis, fast som någon sa angående x86 så kan man nog benämna en mac som PC nuförtiden, tragiskt
Men att kalla äldre macar för PC för att det är en "personlig dator (Personal Computer)" som någon sa funkar inte rikigt. En PC kännetecknas ju främst av den har en processor som är x86 kompatibel vilket inte de äldre PPC processorerna är...

Nyare Macar är inte IBM-PC-kompatibla även om de kör x86. De måste ha ett BIOS som är kompatibelt oxo, och massa andra grejer såsom samma interrupts, vissa kretsar samma (som tangentbordskontroller och timer, men de är inbyggda i chipsettet nu för tiden), stöd VGA och andra gamla grafikstandarder osv osv.

Detta är oxo vad jag anser kännetecknar en PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Nyare Macar är inte IBM-PC-kompatibla även om de kör x86. De måste ha ett BIOS som är kompatibelt oxo, och massa andra grejer såsom samma interrupts, vissa kretsar samma (som tangentbordskontroller och timer, men de är inbyggda i chipsettet nu för tiden), stöd VGA och andra gamla grafikstandarder osv osv.

Detta är oxo vad jag anser kännetecknar en PC.

Vilket redan har fixas i den mån att man kan köra ett operativssytem som gör massor BIOS-anrop (Windows XP). Det går att lägga på ett lager så man är kompatibel med BIOS + video BIOS. Det finns "PC PC" datorer med EFI också så de blir lika IBM-PC inkompatibla som en Macintel.

Permalänk
Medlem

Men varför göra det svårt för sig?

Apple har och kommer alltid (troligtvis i alla fall ) sälja Macar.
Och en PC är "resten" (av x86 kompatibla processorer).

Även om OS X skulle gå att (lagligt) installera på en PC och windows på en mac så vill man ju fortfarande skilja på begreppen PC och Mac.

Dvs. om man skriver om sin dator skriver man, jag har en PC som kör mac os eller jag har en mac som kör windows.

Skriver du PC så förstår alla vad du menar, samma sak med Mac. De som påstår sig inte göra det försöker bara göra sig lustiga.

Möjligt att det kan bli problem i framtiden om apples datorer blir helt identiska med PCn. Dvs. mac blir som vilket annat OEM företag som hellst (fasst ett som utvecklar ett OS vid sidan av. Då kan det säkert uppstå missförstånd men det kan man ta när den tiden är kommen (vilket troligen inte är under vår livstid i alla fall ).

Permalänk
Medlem

Photoshop? =/

Ne seriöst verkar konstigt. Om han låter dem tändas vid ett element eller kanske brände dom. Men varför skulle han lägga ut bilderna också? Lite misstänktsamt.