Permalänk
Medlem

Netgear WPN824 - hänger sig

Hej,

Jag har en Netgear WPN824 (version 1) router samt ett WG311T PCI kort. Allting fungerar bra förutom att routern hänger sig titt som tätt (cirka varannan dag) vilket innebär att det trådlösa nätet slutar fungera (det trådburna fungerar fortfarande). Det löser sig genom att jag drar ut strömmen till routern ett par sekunder för att sedan koppla in strömmen igen.

Detta problem är aningen irriterade och jag har försökt komma i kontakt med Netgears support, jag gav dock upp efter 90 minuter i telefonkö. Jag har senaste firmwaren till routern.

Någon som har tips på lösning?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

hur lång lease time har du inställt i routern. det kanske är så att routern släpper sitt ip vart 48:e timme och har problem med att förnya det efter det.. min router har haft sådana rpoblem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tulork
hur lång lease time har du inställt i routern. det kanske är så att routern släpper sitt ip vart 48:e timme och har problem med att förnya det efter det.. min router har haft sådana rpoblem i alla fall.

Jag kan inte hitta någon inställningsmöjlighet för "lease time" i routern...

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min router.
Netgear WGT624 router (Ver. 2).
Kör med ett Netgear WG511T PCMCIA kort på laptopen.
Jag har observerat att det trådlösa nätet går ner när jag belastar det mycket
Tex om jag laddar över en stor fil.
När detta händer så fungerar fortfarande nätet via kablarna.
Har senaste firmwaren på routern

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madfreak
Jag har observerat att det trådlösa nätet går ner när jag belastar det mycket
Tex om jag laddar över en stor fil.
Har senaste firmwaren på routern

Jag har exakt samma problem. Har WPN511 till laptopen och WPN311 till stationära.
Är det någon som har en lösning på detta?

Edit: Har en WPN824-router.

Hittade detta, men det gav mig ingen konkret hjälp:
"Problemet med denna produkt är att mellan WAN och LAN porten sitter hårdvarubrandväggen. Denna brandvägg klarar bara att administera någonstans runt 8mbit per sekund. Detta innebär att routern blir överbelastad och klarar inte mer utan hänger sig"
och
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=6028669...

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk
Hedersmedlem

Talade precis med NetGear som säger att problemet antagligen ligger i att BBB har begränsat hastigheten i uttaget och således känner routern inte av vilken hastighet som används och att det är det som orsakar problemet.
Fick "tipset" att sätta en switch eller hub mellan BBBs uttag och routern.

Vilken lösning .....

Har inte provat än, men det kanske kan hjälpa någon annan.

Visa signatur

» Läs reglerna

Permalänk
Medlem

Jag fick tipset att stänga av SPI samt att prova lite olika värden på MTU-size (1350, 1100 och 950) av Netgears support. Jag har dock inte hunnit pröva detta ännu... men vem vet, det kanske hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem

SPI har jag provat att stänga av, men det hjälpte inte mig. Supporten jag talade med sa att problemet inte låg där när jag frågade.
Intressant att de ger olika tips.

Jag frågade också om det hade något med att göra med Hårdvarubrandväggens kapacitet, men det var det tydligen inte heller enligt honom.

Har NetGear släppt en defekt produkt? Anser att dessa problem borde vara åtgärdade redan efter barnstadiet av en produkt.

Visa signatur

» Läs reglerna

Permalänk
Medlem

Killen jag pratade med på Netgear pratade faktiskt om att det kunde röra sig om hårdvarufel på just min router... men i och med att flera verkar lida av samma problem på olika netgear produkter så verkar det snarare vara mjukvarurelaterat.

Tyvärr har de inte släppt någon ny firmware till version 1 på väldigt länge. cht: har du version 1 eller 2?

Permalänk
Hedersmedlem

erikje: Jag har version 1.
De släppte ny firmware till v1 10 mars i år (automatisk sökning via routern fungerar inte) men det åtgärdade inte heller problemet.

Jag frågade om skillnaderna mellan v1 och v2 och han sa att det bara var lite hårdvara som var utbytt...

Se: http://kbserver.netgear.com/products/WPN824v1.asp (version 1)

Edit: Jo, fick ju också "tipset" att ställa ner hastigheten till 56 istället för 108.

Visa signatur

» Läs reglerna

Permalänk
Medlem

Jag märkte precis att även det trådburna nätet dör när det trådlösa dör, det är alltså inte som jag skrev i mitt första inlägg att det trådburna nätet fungerar när det trådlösa nätet dör. Irritationsfaktorn är hög!

Permalänk
Medlem

Har samma router, sa åt dem att skicka en v3 för att se om felet hjälpte men det gjorde det inte, men jag hitta en annan lösning, jag har bbb och där får man ju 5 ipadresser så jag kör routern som en switch och ap nu bara, funkar mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettan
Har samma router, sa åt dem att skicka en v3 för att se om felet hjälpte men det gjorde det inte, men jag hitta en annan lösning, jag har bbb och där får man ju 5 ipadresser så jag kör routern som en switch och ap nu bara, funkar mycket bättre.

Du har alltså också haft samma problem som beskrivs längre upp i tråden, dvs att routern "hänger sig" och slutar fungera titt som tätt?

Permalänk
Medlem

ja med en wgt624, den hänger sig vid hög belastning.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska prova att bara köra den som en switch, ska även prova en del annat. Återkommer med resultat.

Visa signatur

» Läs reglerna

Permalänk
Medlem

Tjenatjena.

Jag har exakt samma problem som beskrivet ovanför. Jag kör på en Netgear WPN824.
Den fungerade bra ett tag i början, men nu har den börjat uppföra sig konstigt.

Jag har 4 datorer anslutna, två trådlösa och två trådburna. Hipp som happ tappar alla
anslutningen till internet sammtidigt. De trådlösa tappar anslutningen och det kommer upp
en liten ruta "Trådlös anslutning bruten", men de trådburna får inget meddelande. De bara
tappar anslutningen (IRC, MSN osv).

Farsan har snackat med supporten i telefon, men utan att få någon lösning som fungerar
mer än 30 minuter. De på supporten sa något om att routerns cache-minne blev fullt och
då skulle den hänga sig.

Det verkar som många har samma problem så jag förstår verkligen inte att netgear inte har
någon lösning till det.

Är tacksam för era svar/lösningar.

Visa signatur

krettan

Permalänk

Jag hade tänkt köpa en NETGEAR WPN824IS men efter denna tråd väljer jag nog något annat. WPN824IS är ju inte en riktig budgetprodukt, så man tycker ju att de borde det vara hyfsad kvalitet, men det verkar ju vara fel...

Permalänk
Medlem

De gånger jag har varit i kontakt med Netgears suport har det slutat med att de har mailat mig nya drivar/firmware som inte har funnits tillgängliga på nätet.( dessa drivar/firmwares säger de är flera månader gammla)

Det verkar som om de tjuvhåller på uppdateringar.....

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk

Alla "hemma anpassade" routrar har samma problem.

Mina DLINK-604 / Neatgear 614RP? har båda haft samma problem. Problemet ligger i den sketna hårdvaran som sitter i grejerna, de klarar inte annan belastning än surfning.

Jag har haft 2 st Netgear routrar och båda har dött, sen blev det en Dlink 604 och den sket ner sig på samma sätt. Det slutade med att jag kör linux brandvägg och routern som endast switch.

Något ni dock kan testa är att stänga av all loggning och sånt skit.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cht
Fick "tipset" att sätta en switch eller hub mellan BBBs uttag och routern.

Jag har testat detta nu, so far so good.

Återkommer när jag testat detta ett tag, eller om samma problem återkommer.

Visa signatur

» Läs reglerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cht
Jag har testat detta nu, so far so good.

Återkommer när jag testat detta ett tag, eller om samma problem återkommer.

Har upptäckt att jag har samma problem som många andra här, då med en wgt624v2. Hur har det fungerat för dig, cht? Och alla andra också för den delen. Någon som har hittat en lösning som fungerar bra?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Alla "hemma anpassade" routrar har samma problem.

Mina DLINK-604 / Neatgear 614RP? har båda haft samma problem. Problemet ligger i den sketna hårdvaran som sitter i grejerna, de klarar inte annan belastning än surfning.

Jag har haft 2 st Netgear routrar och båda har dött, sen blev det en Dlink 604 och den sket ner sig på samma sätt. Det slutade med att jag kör linux brandvägg och routern som endast switch.

Något ni dock kan testa är att stänga av all loggning och sånt skit.

Om du menar RP614v3 så pallar den drygt 80mbit i throughput. Tror inte att felet ligger där i ditt fall...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Har upptäckt att jag har samma problem som många andra här, då med en wgt624v2. Hur har det fungerat för dig, cht? Och alla andra också för den delen. Någon som har hittat en lösning som fungerar bra?

Det har faktiskt fungerat. Jag blir inte längre nedkopplad när jag tar hem större filer.

Det kan vara värt att prova, för er som fortfarande har detta problem.

Visa signatur

» Läs reglerna

Permalänk
Medlem

OJ måste också prova sitter på en såndär Maxranger som kopplar ner lite till och från då den får lust för. Ramlade in här av en slump... men om detta fungerar... då blir jag ************ glad

Visa signatur

Björn.

Permalänk
Medlem

Det är alltså ingen som har lyckats lösa problemet mjukvarumässigt (ny firmware, inställningar o.s.v)? Den enda fungerande lösningen hittills är alltså att koppla en hub/switch mellan BBB-uttaget och routern?

Permalänk

Jag har en netgear Wpn824 v2.
Jag har samma problem som er andra, har någon fått det att fungera
utan att sätta en hubb eller switch emellan. Jag såg att det kommit ut
en fix på netgears hemsida men det va bara för American use står det
och i fixe ska där vara med så den inte ska tappa anslutning. Vet någon
om man kan köra den Europa eller det kommer kanske en fix till oss
Europeer också.

Permalänk

Hallo!
Har köpt mig en wpn824 och har samma problem som ni ovan undrar om ni har hittat nån lösning. Har tagit hem snaste uppdateringen men det hjälpte inte !