EU hotar att stoppa Vista-försäljning

Permalänk
Medlem

Kan dom inte hota med försäljnings förbud för att dom använder DRM och TCP istället för antivirus:mad:

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk

Jag tycker det låter bra! Det finns ju inget som hindrar att det sedan är gratis att ladda ner microsoft antivirusprogram från deras hemsida efteråt. (om man nu vill ha deras antivirus)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Haha tyckte det var rätt bra. Mircosoft kan inte göra säkra program i vilket fall som helst

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Många här verkar inte förstå problemet. Om MS fixar ett antivirus program som integreras i Vista är det inte gratis ska ni tro. Kostnaden av ett antivirus program kommer vara inbakad i konstanden av Vista.
Folk som köper Vista köper egentligen också ett antivirus program. Då alla blivit tvingade att köpa ett ........
klipp
.........att man kan köpa vissa av dom löst.

För att dra en liknelse:
Vi säger att en vanlig bli kostar 200 000kr. Farbror Pelle har monopol på bilar och nya modellen (läs Vista) kostar 400 000kr och då får man med alla bensin (läs andra programvaror tex antivirus) man behöver. Vad ska då alla bensinstationer göra om det bara är Pelles nya bilar som säljs (då han har monopol).

Visst detta är överdirvet men är mer eller mindre det MS försöker göra. Om Peller istället sålde bilen för säg 200 000kr och man fick välja att köpa med bensin för 200 000kr (behöver inte vara samma mängd man får på bensinsation) så får konsumenterna själva välja vart dom vill köpa bensinen.

--------------------------------------------
det där med att man blir påtvingad funktioner o program köper jag inte.
du har alltid ett val

farbror pelles bilar har airbag i bagageutrymmet.
detta stör mig till den grad att jag väljer att köpa en vanlig bil.
jag kommer billigare undan men får å andra sidan lägga mer tid på att hitta tillbehör, tex stereo, AC, vinterdäck etc

man blir inte tvingad till någonting, det är bara ens bekvämlighet som sätter gränsen
när "vanligt" folk tycker att MS blir för dyra/onödiga så kommer dom att börja intressera sig för alternativen
så länge dom inte gör det får vi dras med MS och deras digra utbud av features

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clearion
Kan dom inte hota med försäljnings förbud för att dom använder DRM och TCP istället för antivirus:mad:

mm, de skulle va bra

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem

Rent skitsnack, dom borde ägna sig åt bättre saker.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
--------------------------------------------
det där med att man blir påtvingad funktioner o program köper jag inte.
du har alltid ett val

Det har man inte om man köper ett OS med massa saker inbyggda. Programvarorna utvecklar inte sig själva och hoppar in i os'et gratis. Och då ms har monopol på os så är det inte så mycket man kan göra än att svälja det om man vill kunna använda sin dator till vissa saker.

[QUOTE]
farbror pelles bilar har airbag i bagageutrymmet.
detta stör mig till den grad att jag väljer att köpa en vanlig bil.
jag kommer billigare undan men får å andra sidan lägga mer tid på att hitta tillbehör, tex stereo, AC, vinterdäck etc
[/QUOTE]

1. Jag skrev att detta var en liten överdrift och jämförelsen var bil (os) + besin (programvaror tex antivirus)
2. Med ms monopol har jag inte mycket val än att köpa deras os så att jag kan göra sakerna jag vill på min dator. Skulle det finnas ett annat alternativ där jag kan göra det jag vill skulle jag lungt ha övervägt det, men det finns tyvärr itne.

[QUOTE]
man blir inte tvingad till någonting, det är bara ens bekvämlighet som sätter gränsen
när "vanligt" folk tycker att MS blir för dyra/onödiga så kommer dom att börja intressera sig för alternativen
så länge dom inte gör det får vi dras med MS och deras digra utbud av features
[/QUOTE]

Jag är tvingad att köra Windows, annars kan jag inte utnyttja min dator till det jag vill. Det är pga ms monopol vi sitter i denna sits och sålänge dom har fria händer att göra som dom vill så komemr vi åka djupare och djupare ner i träsket.

Permalänk

Har inte läst hela tråden.

Men hur fan kan det vara "utnyttjande av dominant ställning" när man skicka med funktioner. Precis som biltillverkare inte får skicka med vindrutetorkare till sina bilar för det hämnar alla vindrutetorkaretillverkare (fint ord). Det är klart Microsoft försöker få alla kunder, är inte det alla företags mål? Sen ska dom inte HINDRA sina konkurrenter men det är en annan sak.

Och sen är jag nöjd om man enkelt kan kryssa i/ur de funktioner/program man vill använda när man installerar Windows.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
[B]Det har man inte om man köper ett OS med massa saker inbyggda. Programvarorna utvecklar inte sig själva och hoppar in i os'et gratis. Och då ms har monopol på os så är det inte så mycket man kan göra än att svälja det om man vill kunna använda sin dator till vissa saker.

[B]

1. Jag skrev att detta var en liten överdrift och jämförelsen var bil (os) + besin (programvaror tex antivirus)
2. Med ms monopol har jag inte mycket val än att köpa deras os så att jag kan göra sakerna jag vill på min dator. Skulle det finnas ett annat alternativ där jag kan göra det jag vill skulle jag lungt ha övervägt det, men det finns tyvärr itne.

Jag är tvingad att köra Windows, annars kan jag inte utnyttja min dator till det jag vill. Det är pga ms monopol vi sitter i denna sits och sålänge dom har fria händer att göra som dom vill så komemr vi åka djupare och djupare ner i träsket.

billiknelsen var rolig ;D

verkar som att MS lyckats med att skapa ett behov hos dig, vilket måste ses som en framgång för MS
så länge du inte är beredd att offra något (tid/vanor) kommer du så klart inte att byta

känns lite som "vi-har-det-för-jävligt-i-sverige"-diskutionen; alla gnäller men få är villiga att offra något av sig själv för att åstakomma förändring

MS vet mycket väl att minsta motståndets lag är lätt att använda och ger bra avkastning när dom redan har en "fast" kundkrets

sen är det inte så mycket MS fel att dom har monopol, snarare konkurenternas oförmåga att haka på trenden när den kom.

lite nyfiken på vad "vissa saker" är ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allting, men var det inte meningen att man inte längre skulle vara inloggad som administratör i Vista? Precis som i *nix.
Då skulle det ju inte ens behövas ett antivirusprogram för man måste godkänna allting man installerar och skriva in ett lösenord. Eller har jag hört fel om det här?

Läste det i ett nr av Datormagazin att det skulle vara så iaf.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Löjligt av EU-kommissionen tycker jag. Windows XP är ju inte någon fullgod produkt idag eftersom datorn havererar efter några minuter på internet utan antivirus. Självklart ska Vista få innehålla ett antivirus så att Agda 98 slipper köpa ett sådant också!

Kört utan antivirsusp. ett halvår nu gått helt utmärkt.
I och för sig har man rensat upp ca 30-40 virus då och då med adware men men...

Permalänk
Medlem

Är inte windows en produkt som microsoft har utveklat, borde de inte få göra vad fan de vill med den?

Att säga att dom utnytjar sin dominanta ställning är ju i princip bara BS, vill symantec klaga kan dom väl sälja deras eget os med deras antivirus integrerat?

Om Microsoft av någon anledning gjorde det omöjligt att instalera ett annat antivirus program, vad vore fel med det? Det är deras produkt och de har inget ansvar mot andra företag som utnytjar deras programvara. Det är väl knappast Microsofts fel att det tydligen inte finns några alternativ för dig?
Om du inte är nöjd, gör ett eget operativsystem eller lev med det som andra har gjort för dig.

Jag vetefan vad jag snackar om men så tycker jag

edit: läste lite mer inlägg, tycker det verkar som om alla vill bestämma själva vad microsoft ska sälja för produkt, är ju deras produkt så dom får väl välja vad dom ska sälja. Jag menar ingen försöker ju tvinga volvo att bygga bilar, ville dom sälja cyklar kan man ju inte förbjuda dom fråna tt göra det.

Permalänk
Medlem

Båda bra och dåligt det här, bra för "Svenssons" men dåligt för priset, själv behöver jag inte ha några av Microsofts program:

Ska jag surfa - Firefox
Ska jag lyssna på musik - Winamp
Ska jag se film - VLC
Vill jag slippa virus - NOD32

Osv.

Vill gärna ha ett ultra lätt Vista utan massa program, till ett vettigt pris.
Då kan jag fundera på att byta. Är ganska nöjd med Win 2000 Pro fortfarande.

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Sötast

Alltså får microsoft inte släppa windows vista.... även dra tillbaka alla windowsexemplar i affärerna, Eftersom vem som helst fattar väl att dom hämmar försäljningen för Apple?

Ren och skär idioti.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en nödvändighet snarare än ett alternativ att Microsoft inkluderar virusprogram, antispyware osv. När man köper ett expemplar av Windows förväntar man sig ju att den summan man betalat ska ge en så pass klar produkt att man slipper betala massor med extra för att få en säker maskin. Visst, personligen skulle jag nog inte använda Microsofts egna alternativ men det finns väldigt många som varken har råd eller kunskap om den typen av program.

Att man skulle släppa en produkt som helt saknade säkerhetshål och inte behövde anitvirusprogram känns närmast utopiskt. Folk snackar om linux som ett säkert val. Visst, med brandväggar och annat godis för några lakan är det väldigt säkert. Men om alla hemanvändare använde linux skulle snart problemen uppstå där med.

Det har varit mycket snack om Microsofts antivirus och många är av uppfattningen att man ska få någon form av skydd vid köp av en produkt som Windows. Tänk er själva att ni köper en bil men lås på dörrarna ingår inte utan kostar extra.

Självklart kommer inte Symantec eller några andra aktörer försvinna pga detta, de har företagskontrakt upp till öronen. Att de däremot förlorar kunder bland privatpersoner är nog troligt, dock anser jag att det är nåt man får acceptera i fri konkurrens. Om produkten inte kan prismotiveras måste kvalitén öka.

Permalänk
Medlem

Låter som "skär av armen innan kallbranden sprider sig" taktik

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

EU's förslag skulle vara förträffligt om kravet helt enkelt bara var att MS måste bygga Vista modulärt, så man enkelt vid installation väljer vilka delar man vill ha, IE, antivirus, brandvägg, Media Player, etc, och dessutom lika lätt KAN TA BORT DEM.
"Vi måste integrera" my ass.. "Vi måste integrera så vi försvårar för konkurrenter" hade varit mer riktigt.

Att integrera system skapar nästan alltid problem i längden vilket är sämre för kunder och användare, att ha system som interagerar skapar oberoende system som ger en bättre långsiktig lösning.
Det är min erfarenhet efter 9 år i IT-branschen.

Go, EU, go!!

Visa signatur

Athlon64 3500+, Asus A8N-SLI Deluxe, 2Gb Kingston 3200, XFX 6800GTPCIe, WD Raptor74Gb, WD200Gb, NEC3520DVD, Antec SLK3700BQE, Antec NeoPower 480W + MacMini - CoreDuo, 1Gb, 80Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lycaon
EU's förslag skulle vara förträffligt om kravet helt enkelt bara var att MS måste bygga Vista modulärt, så man enkelt vid installation väljer vilka delar man vill ha, IE, antivirus, brandvägg, Media Player, etc, och dessutom lika lätt KAN TA BORT DEM.
"Vi måste integrera" my ass.. "Vi måste integrera så vi försvårar för konkurrenter" hade varit mer riktigt.

Att integrera system skapar nästan alltid problem i längden vilket är sämre för kunder och användare, att ha system som interagerar skapar oberoende system som ger en bättre långsiktig lösning.
Det är min erfarenhet efter 9 år i IT-branschen.

Go, EU, go!!

Helt rätt! Fatta skönt om man kunde slippa internet explorer, WMP, det inbyggda XP messanger t ex.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag håller med EU. En av de få bra saker de gjort.
Att Microsoft håller på att intergrera saker i Windows är bara ett sätt att hålla alla andra företag borta. Se bara på Internet Explorer och Netscape. Först så var Netscape störst, utan tvekan. Sen intergrerade Microsoft Internet Explorer i Windows. Vad är störst nu?
Vilken medelsvensson varken vet eller orkar gå in och ta bort Internet Explorer efter att man installerat Windows för att sedan använda ett annat program?

Om man hade kunna välja om man vill ha Internet Explorer eller i detta fallet Windows-Microsoft-Antivirus eller inte hade det varigt helt OK.
De utnyttjar att i stort sätt alla "vanliga" personer som använder sin dator till att spela eller surfa använder Windows.

Permalänk
Medlem

Är det inte i princip deras rätt att "utnyttja" dom som använder deras produkt då?
Jag menar om jag helt plötsligt skrev ett os som hade en inbygd webbrowser musik/film spelare och något slags skydd mot virus, skulle jag vara en bov för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lycaon
EU's förslag skulle vara förträffligt om kravet helt enkelt bara var att MS måste bygga Vista modulärt, så man enkelt vid installation väljer vilka delar man vill ha, IE, antivirus, brandvägg, Media Player, etc, och dessutom lika lätt KAN TA BORT DEM.
"Vi måste integrera" my ass.. "Vi måste integrera så vi försvårar för konkurrenter" hade varit mer riktigt.

Att integrera system skapar nästan alltid problem i längden vilket är sämre för kunder och användare, att ha system som interagerar skapar oberoende system som ger en bättre långsiktig lösning.
Det är min erfarenhet efter 9 år i IT-branschen.

Go, EU, go!!

Fortfarande ms os. Om folket klagar välj något annat. Om du inte vill ha "(...)IE, antivirus, brandvägg, Media Player, etc,(...)" kör linux. Tycker du att Eu ska säga till dig hur dina program får se ut? EU; Nej du får inte använda den knappen, nej du får osv...

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
Fortfarande ms os. Om folket klagar välj något annat. Om du inte vill ha "(...)IE, antivirus, brandvägg, Media Player, etc,(...)" kör linux. Tycker du att Eu ska säga till dig hur dina program får se ut? EU; Nej du får inte använda den knappen, nej du får osv...

Håller med, ska EU sitta o bestämma vilka program/produkter som ska få utveklas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av entoke
Är det inte i princip deras rätt att "utnyttja" dom som använder deras produkt då?
Jag menar om jag helt plötsligt skrev ett os som hade en inbygd webbrowser musik/film spelare och något slags skydd mot virus, skulle jag vara en bov för det?

om 80% använde ditt os skulle dom andra 20% som inte gorde det betrakta dig som bov, utsugare, monopolist etc

;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun
om 80% använde ditt os skulle dom andra 20% som inte gorde det betrakta dig som bov, utsugare, monopolist etc

;D

Jo men det är väl inte mitt fel? ;D

Permalänk
Medlem

vet inte om någon redan har sagt det men att inte inkludera IE i windows är ju ingen bra lösning... hur skall man kunna fixa nån webbläsare över huvud taget om man inte kan komma ut på internet ?

Permalänk
Medlem

arnearne: USB minne, eller Linux boot-cd, kanske inte det mesta självklara för Svenssons, fast för Swec är det ju lätt som en pannkaka!

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är urlöjligt.

Bara för det gått bra för ett företag skall de tvingas hämna sig själva för andra företags skull ?
Menar ju att MS är som vilket annat företag som hellst, de utvecklar produkter och tjänster som de erbjuder mot pengar. Skall de inte få göra det helt plötsligt ?

Blir nästan sur när jag hör sådant, knappast som jag gillar MS specielt mycket men detta har inget med att gilla eller icke gilla att göra. Rent löjleri tycker jag.

Som att någon mupp skulle säga till Scan att de inte för sälja köttbullar längre för att de inte sälj några Eldorado köttbullar för att Scans köttbullar finns. Vill Eldorado sälja sina köttbullar får de väll fan ta och göra godare köttbullar då. Så efterfrågan ökar.

Samma sak med mjukvara till datorer. Varför skulle jag vilja använda företags #2 program fall företag #1 gör samma sak, kanske bättre t om ? Ska jag bli tvingad till att köra företags #2 program av någon EU mupp bara för det ? Vill företag #2 att jag skall använda deras program så får de ta och utveckla ett ordentligt sådant som är bättre än företags #1 program.

Nu när Symantec kom upp i artikeln och att de är oroliga...
Tycker dem skall vara oroliga överhuvudtaget. Finns många fler antivirusprogram av andra företag som fungerar bättre och tar MYCKET mindre kraft av datorn.
Känns ju verkligen som man har en slöare burk med en symantec produkt installerad. Så dem skall bara ha en smäll på huvudet hursomhellst.

Gah, blir sur, vilken jäkla konkurans när de inte ens låter en ha fri konkurans...

Permalänk
Medlem

Har inget imot att MS lägger med antivirus, anit spyware och så vidare. Den då ska det fan gått att ta bort ordentligt... Man ska fan inte behöva göra som nu

C:\Windows\inf(visa dola kataloger)\sysoc\ och sen ta bort "Hidden" mellan kommateckena för att kunna avinstallera skitet....

Permalänk
Medlem

Det största problemet med att MS integrerar fler och fler
funktioner är att på sikt kommer vi användare att mista
valfriheten att använda andra alternativ för att dessa
helt enkelt inte kommer att existera.
Vad hjälper det då att kunna avinstallera te.x ett antivirusprogram
eller avaktivera en brandvägg som MS tvingade mej att installera
vare sig jag vill det eller ej om det inte finns några bättre allternativ
från någon tredjepartstillverkare eftersom dessa har lagt ner
verksamheten eller satsat på någonting annat?

Jag är av den åsikten att ett OS skall vara så transparent som möjligt
och låta användarens dyrköpta hårdvara användas maximalt till
dom uppgifter som användaren själv har för avsikt att använda
datorn till, och inte en massa bling-bling, lull-lull och oönskade/onödiga
processer och en OS partition fullsmetad med en massa skitfiler
och annan bråte som i dagens läge.

Windows är ett gigantiskt bloatware idag och kommer att svälla
ännu mer i framtiden vilket gör att det blir ännu färre Mbyte och
Mhz över till det jag som användare vill/borde kunna använda
datorn till.

Som ni säkert har förstått är jag motståndare till ett påtvingat
AV i Windows, inte för att det är dåligt med ett sådant, utan
att det för mej som användare ytterligare kommer att begränsa
min valfrihet vilken jag värderar mycket högt.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Det största problemet med att MS integrerar fler och fler
funktioner är att på sikt kommer vi användare att mista
valfriheten att använda andra alternativ för att dessa
helt enkelt inte kommer att existera.
Vad hjälper det då att kunna avinstallera te.x ett antivirusprogram
eller avaktivera en brandvägg som MS tvingade mej att installera
vare sig jag vill det eller ej om det inte finns några bättre allternativ
från någon tredjepartstillverkare eftersom dessa har lagt ner
verksamheten eller satsat på någonting annat?

Jag är av den åsikten att ett OS skall vara så transparent som möjligt
och låta användarens dyrköpta hårdvara användas maximalt till
dom uppgifter som användaren själv har för avsikt att använda
datorn till, och inte en massa bling-bling, lull-lull och oönskade/onödiga
processer och en OS partition fullsmetad med en massa skitfiler
och annan bråte som i dagens läge.

Windows är ett gigantiskt bloatware idag och kommer att svälla
ännu mer i framtiden vilket gör att det blir ännu färre Mbyte och
Mhz över till det jag som användare vill/borde kunna använda
datorn till.

Som ni säkert har förstått är jag motståndare till ett påtvingat
AV i Windows, inte för att det är dåligt med ett sådant, utan
att det för mej som användare ytterligare kommer att begränsa
min valfrihet vilken jag värderar mycket högt.

Jag lovar att ms skiter i din valfrihet, det e deras produkt. Finns andra os, OM du vill ha valfrihet kör *nix då. Suck att alla klagar på valfrihet här o där. FATTA; Ms program dem kan göra vad dem vill. Om Folk köper så e det upp till dem. Windows Är INTE ditt och kommer nog aldrig vara det.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |