Kollade lite snabbt hur hur en i7-5820K står sig mot M3 och M3 Pro. TL;DR är att du lär knappast vilja använda din gamla dator till något alls utom möjligen spel som inte går att köra på Mac:en...
M3 är ca 2,7 gånger snabbare i ST. Sen skriver du att du jobbar med programmering (vilket även jag gör) och en sak M-serien är exceptionellt snabb på är kompilering med GCC (C/C++) och LLVM (en lång rad språk, bl.a. C/C++/Rust/Swift). Där är M3 ~30 % snabbare än 14900K/7950X per kärna P-kärna. Intressanta här är att 5820K klarar sig relativt sett bättre i GB6 kompileringstestet mot M3 än vad moderna x86 gör, verkar som Intel/AMD mest jobbat på högre GB poäng, men är ju liknande faktor x2,7 även där.
I MT är Pro ca 3x gånger snabbare än din nuvarande CPU medan M3 är ca 2x snabbare.
Har dålig koll på videoredigering. En fördel hos Pro mot standard är högre bandbredd mot RAM. De flesta fall påverkas inte av detta, t.ex. så verkar kompileringshastighet vara rätt likgiltig mot RAM-bandbredd. Däremot skalar många AI-laster väldigt väl med RAM-bandbredd, om det även gäller videoredigering kan det tala för att Pro är värd en hel del (men svårt att se varför videoredigering skulle ha någon gigantisk skalning med RAM-bandbredd).
Skulle du vilja spela är det rejäl fördel för Pro. Har både en M1 (MacMini) och en M1 Pro (jobbdator, MBP 16), spel fungerar långt bättre med GPUn i Pro. GPU-delen i M1 Pro är snabbare än den i M3.
Här säger jag att det för mig är mindre skillnad i de flesta fall att sitta på M1 mot att sitta på M1 Pro än vad det är att växla mellan M1 Pro till M3 Max datorn. Högre ST prestanda "känns" mer än högre MT prestanda när man jobbar interaktivt.
Åter igen, har ingen koll på videoredigering så där kanske fler kärnor är mer värt. Å andra sidan är accelerationen för video-encode snabbare i M3 och har för mig att det också är något som är snabbare i Pro/Max jämfört med standard.