Gå ifrån stationär till MacBook only

Permalänk

Gå ifrån stationär till MacBook only

Hej,
Har länge kikat på att skaffa mig en bärbar dator som tillägg till min stationära, se nuvarande specs här:

Intel(R) Core(TM) i7-5820K CPU @ 3.30GHz
MSI X99A Raider
NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz
OCZ TR150 480GB SSD
Fractal Design Define R4

Jag är definitivt inne på en MacBook, och var först inne på en prisvärd M1 Air. Men när jag har funderat mer och mer har tanken poppat upp: Kanske jag kan köpa en MacBook M3 och ersätta min stationära fullt ut, så jag slipper ha två olika datorer.

Då är min fråga egentligen, skulle en MacBook M3 nå upp (eller kanske tillochmed överträffa) min nuvarande stationära? Och skulle jag "klara" mig på en MacBook Air M3 eller måste jag isåfall upp till MacBook Pro M3? Det jag gör mest är programmering, tung multitasking, en del bild och videoredigering. Så jag är väl en väldigt heavy productivity user. Inte så mycket spel eller 3D-rendering dock.

Nyfiken på att höra era tankar. Fördelen i mitt huvud är att jag inte behöver byta mellan två olika datorer utan jag har allt på samma. Det är i jobbsyfte, så att kunna jobba på samma station hemma såväl som ute är ett stort plus.

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag jobbar uteslutande på Macbook air M3, funkar fin fint för mig, beror ju lite på vad man jobbar med om det duger så att säga..
Vråltung 3d rendering kanske en Macbook air m3 kan vara lite tråkig.

Har en lite USB-C thunderbolt docka där jag har anslutet: Ethernet, USB för trådlös mus och tangentbord, displayport för extern skärm osv.

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Jag jobbar uteslutande på Macbook air M3, funkar fin fint för mig, beror ju lite på vad man jobbar med om det duger så att säga..
Vråltung 3d rendering kanske en Macbook air m3 kan vara lite tråkig.

Har en lite USB-C thunderbolt docka där jag har anslutet: Ethernet, USB för trådlös mus och tangentbord, displayport för extern skärm osv.

Mm jag är med dig. Mest är det programmering, tung multitasking, en del bild och videoredigering. Så jag är väl en väldigt heavy productivity user. Inte särskilt mycket spel eller 3D dock. Har uppdaterat inlägget också med detta.

Har du 16GB?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag var i ditt läge och bytte mer eller mindre helt till en Macbook. Det har fungerat som en dröm egentligen. Att kunna ta med sig hela maskinen och sitta hemma eller på något café är svårslaget.

Med det sagt är det som föregående inlägg säger, det beror på vad du gör med maskinen. Airen saknar kylning och det kommer märkas om du kör tunga program. När det gäller videoredigering tror jag det beror på omfattningen på dina projekt. Har inte gjort det annat än på skoj men min M2 Pro ökade inte märkbart i temperatur av någon timmes rendering.

Sen förutsätter jag att du har koll på att inget du kör kräver Windows med ett diskret grafikkort. På pappret skulle en M3-SoC krossa vad du har i din burk men allt handlar ju inte om rå kraft. Parallels är bra men allt fungerar inte.

Ta också dina externa skärmar i beaktning. Air stöder max två stycken. Har för mig att det är som mest fyra med M3 Max. Och att Apple är helt hopplösa med urvalet av portar så du kommer (troligen förr snarare än senare) bli en dongelperson om det är din enda maskin.

Permalänk
Skrivet av sysio:

Jag var i ditt läge och bytte mer eller mindre helt till en Macbook. Det har fungerat som en dröm egentligen. Att kunna ta med sig hela maskinen och sitta hemma eller på något café är svårslaget.

Med det sagt är det som föregående inlägg säger, det beror på vad du gör med maskinen. Airen saknar kylning och det kommer märkas om du kör tunga program. När det gäller videoredigering tror jag det beror på omfattningen på dina projekt. Har inte gjort det annat än på skoj men min M2 Pro ökade inte märkbart i temperatur av någon timmes rendering.

Sen förutsätter jag att du har koll på att inget du kör kräver Windows med ett diskret grafikkort. På pappret skulle en M3-SoC krossa vad du har i din burk men allt handlar ju inte om rå kraft. Parallels är bra men allt fungerar inte.

Ta också dina externa skärmar i beaktning. Air stöder max två stycken. Har för mig att det är som mest fyra med M3 Max. Och att Apple är helt hopplösa med urvalet av portar så du kommer (troligen förr snarare än senare) bli en dongelperson om det är din enda maskin.

Är helt med dig, känns som rimliga tankegångar. Men om man ställer dessa mot varandra, är det värt ca 9k mer för en Pro?

M3 Air 16Gb 512Gb för 18 500:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13340333

vs

M3 Pro 18Gb 512Gb för 26 900:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12578265

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bästa är väl å kika på lite reviews av m3 å så, och se om du hittar nån som har liknande workflow som du å se vad de tycker, finns säkert nå sånt på tuben.

Men min arbete kräver inte så mycket, har lite rdp, text editors, webläsare, mail, chat m.m. dock egentligen inget tyngre..
Ibland reverse:ar jag kryptering, men ytterst sällan.

Har några kollegor som pysslar mer med utveckling, har för mig de kör på Mac pro med lite mer ram typ, min har bara 8GB.
Men jag är väldigt nöjd, hade m1:an innan, fungerade fin fint den också, aldrig blivit varma, batteritiden är fantastisk.

Det ända negativa är ju i/o,, 2 st USB-C/Thunderbold är klent. Precis som ovan inlägg, men blir en dongel person. Har 2 uppsättningar. 1 som jag alltid har i väskan, 1 extra för bara ethernet, samt en som alltid är inkopplad på kontoret och en som är inkopplad hemma.

Så glöm inte räkna in dessa i priset också. några hyffsade usb-c / thunderbolt dockor kan kosta en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Är helt med dig, känns som rimliga tankegångar. Men om man ställer dessa mot varandra, är det värt ca 9k mer för en Pro?

vs

Tänk på att du inte kan uppgradera vare sig RAM eller intern lagring i efterhand. Det du väljer vid köp är du fast med.

(Men Apple tar rejält betalt för att stoppa i mer, vilket förstås är meningen...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

vs

Nä, det är alldeles för blodigt, helt sant. Ska du välja något är det airen. Men jag skulle rekommendera ett alternativ. Tror du får det bästa av två världar om du köper en begagnad 14 tum M1 Pro.

Ser ett antal på Blocket för 16-18k. Då har du både kylning, fler portar och bättre högtalare utan att mörda plånboken. Se till att den har bra batterihälsa bara.

Jämfört med M3 Air så är M1 Pro slöare i enkelkärnig processorkraft men faktiskt något snabbare flerkärnig också. Betvivlar att det skulle vara märkbart över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av sysio:

Nä, det är alldeles för blodigt, helt sant. Ska du välja något är det airen. Men jag skulle rekommendera ett alternativ. Tror du får det bästa av två världar om du köper en begagnad 14 tum M1 Pro.

Ser ett antal på Blocket för 16-18k. Då har du både kylning, fler portar och bättre högtalare utan att mörda plånboken. Se till att den har bra batterihälsa bara.

Jämfört med M3 Air så är M1 Pro slöare i enkelkärnig processorkraft men faktiskt något snabbare flerkärnig också. Betvivlar att det skulle vara märkbart över huvud taget.

Kommer köpa den på företaget, så Blocket är tyvärr inte ett alternativ även om du har en väldigt bra poäng för privatköp.

Lutar också mer och mer åt Airen.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av rasmuslian:

Hej,
Har länge kikat på att skaffa mig en bärbar dator som tillägg till min stationära, se nuvarande specs här:

Intel(R) Core(TM) i7-5820K CPU @ 3.30GHz
MSI X99A Raider
NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz
OCZ TR150 480GB SSD
Fractal Design Define R4

Jag är definitivt inne på en MacBook, och var först inne på en prisvärd M1 Air. Men när jag har funderat mer och mer har tanken poppat upp: Kanske jag kan köpa en MacBook M3 och ersätta min stationära fullt ut, så jag slipper ha två olika datorer.

Då är min fråga egentligen, skulle en MacBook M3 nå upp (eller kanske tillochmed överträffa) min nuvarande stationära? Och skulle jag "klara" mig på en MacBook Air M3 eller måste jag isåfall upp till MacBook Pro M3? Det jag gör mest är programmering, tung multitasking, en del bild och videoredigering. Så jag är väl en väldigt heavy productivity user. Inte så mycket spel eller 3D-rendering dock.

Nyfiken på att höra era tankar. Fördelen i mitt huvud är att jag inte behöver byta mellan två olika datorer utan jag har allt på samma. Det är i jobbsyfte, så att kunna jobba på samma station hemma såväl som ute är ett stort plus.

Tack!

Kollade lite snabbt hur hur en i7-5820K står sig mot M3 och M3 Pro. TL;DR är att du lär knappast vilja använda din gamla dator till något alls utom möjligen spel som inte går att köra på Mac:en...

M3 är ca 2,7 gånger snabbare i ST. Sen skriver du att du jobbar med programmering (vilket även jag gör) och en sak M-serien är exceptionellt snabb på är kompilering med GCC (C/C++) och LLVM (en lång rad språk, bl.a. C/C++/Rust/Swift). Där är M3 ~30 % snabbare än 14900K/7950X per kärna P-kärna. Intressanta här är att 5820K klarar sig relativt sett bättre i GB6 kompileringstestet mot M3 än vad moderna x86 gör, verkar som Intel/AMD mest jobbat på högre GB poäng, men är ju liknande faktor x2,7 även där.

I MT är Pro ca 3x gånger snabbare än din nuvarande CPU medan M3 är ca 2x snabbare.

Har dålig koll på videoredigering. En fördel hos Pro mot standard är högre bandbredd mot RAM. De flesta fall påverkas inte av detta, t.ex. så verkar kompileringshastighet vara rätt likgiltig mot RAM-bandbredd. Däremot skalar många AI-laster väldigt väl med RAM-bandbredd, om det även gäller videoredigering kan det tala för att Pro är värd en hel del (men svårt att se varför videoredigering skulle ha någon gigantisk skalning med RAM-bandbredd).

Skulle du vilja spela är det rejäl fördel för Pro. Har både en M1 (MacMini) och en M1 Pro (jobbdator, MBP 16), spel fungerar långt bättre med GPUn i Pro. GPU-delen i M1 Pro är snabbare än den i M3.

Här säger jag att det för mig är mindre skillnad i de flesta fall att sitta på M1 mot att sitta på M1 Pro än vad det är att växla mellan M1 Pro till M3 Max datorn. Högre ST prestanda "känns" mer än högre MT prestanda när man jobbar interaktivt.

Åter igen, har ingen koll på videoredigering så där kanske fler kärnor är mer värt. Å andra sidan är accelerationen för video-encode snabbare i M3 och har för mig att det också är något som är snabbare i Pro/Max jämfört med standard.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har du råd skulle jag definitivt kolla på en med mer RAM. Det märks inte så mycket i början, men efter ett par år med appar och uppdateringar så kommer skitsystemet varna stup i kvarten om att det är slut på minne. Häromdan märkte jag att Teams drog ca 3GB and FileZilla va uppe å nosade på en liknande siffra.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Kollade lite snabbt hur hur en i7-5820K står sig mot M3 och M3 Pro. TL;DR är att du lär knappast vilja använda din gamla dator till något alls utom möjligen spel som inte går att köra på Mac:en...

M3 är ca 2,7 gånger snabbare i ST. Sen skriver du att du jobbar med programmering (vilket även jag gör) och en sak M-serien är exceptionellt snabb på är kompilering med GCC (C/C++) och LLVM (en lång rad språk, bl.a. C/C++/Rust/Swift). Där är M3 ~30 % snabbare än 14900K/7950X per kärna P-kärna. Intressanta här är att 5820K klarar sig relativt sett bättre i GB6 kompileringstestet mot M3 än vad moderna x86 gör, verkar som Intel/AMD mest jobbat på högre GB poäng, men är ju liknande faktor x2,7 även där.

I MT är Pro ca 3x gånger snabbare än din nuvarande CPU medan M3 är ca 2x snabbare.

Har dålig koll på videoredigering. En fördel hos Pro mot standard är högre bandbredd mot RAM. De flesta fall påverkas inte av detta, t.ex. så verkar kompileringshastighet vara rätt likgiltig mot RAM-bandbredd. Däremot skalar många AI-laster väldigt väl med RAM-bandbredd, om det även gäller videoredigering kan det tala för att Pro är värd en hel del (men svårt att se varför videoredigering skulle ha någon gigantisk skalning med RAM-bandbredd).

Skulle du vilja spela är det rejäl fördel för Pro. Har både en M1 (MacMini) och en M1 Pro (jobbdator, MBP 16), spel fungerar långt bättre med GPUn i Pro. GPU-delen i M1 Pro är snabbare än den i M3.

Här säger jag att det för mig är mindre skillnad i de flesta fall att sitta på M1 mot att sitta på M1 Pro än vad det är att växla mellan M1 Pro till M3 Max datorn. Högre ST prestanda "känns" mer än högre MT prestanda när man jobbar interaktivt.

Åter igen, har ingen koll på videoredigering så där kanske fler kärnor är mer värt. Å andra sidan är accelerationen för video-encode snabbare i M3 och har för mig att det också är något som är snabbare i Pro/Max jämfört med standard.

Väldigt utförlig jämförelse, tusen tack för det. Men om jag förstår dig rätt så skulle en M3 Air 16gb slå min nuvarande dator på i princip alla punkter? (Bortse från spel)

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Klappkossa5000:

Har du råd skulle jag definitivt kolla på en med mer RAM. Det märks inte så mycket i början, men efter ett par år med appar och uppdateringar så kommer skitsystemet varna stup i kvarten om att det är slut på minne. Häromdan märkte jag att Teams drog ca 3GB and FileZilla va uppe å nosade på en liknande siffra.

Du menar att du tycker 16gb är för lite, och 24gb är mer the way to go enligt dig?

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av rasmuslian:

Väldigt utförlig jämförelse, tusen tack för det. Men om jag förstår dig rätt så skulle en M3 Air 16gb slå min nuvarande dator på i princip alla punkter? (Bortse från spel)

Den lär slå din dator på alla punkter och för spel handlar det mest om att många spel inte finns till MacOS. Skulle gissa att GPU-delen i M3 är på 1060 nivå.

Verkar som jag hade fel kring video-encoding-engines för M3, krävs numera att man går upp till M3 Max för att få dubbla video-engines-engines (rätt säker att M1/M2 Pro/Max båda hade dubbla medan standard hade en).
https://forums.appleinsider.com/discussion/234231/m3-vs-m3-pr...

Sen har du det där med externa skärmar. M3 Pro kan driva 2 externa skärma + den interna, M3 kan driva två skärma totalt (Air kan driva två externa om locket är stängt, annars 1 extern + den interna).

Det jag inte vet är hur mycket/lite M3 i Air kommer trottla vid "tung last". Dottern och frugan har båda M1 MBA, där är det nästan ingen skillnad mot min MacMini (som har fläkt, har dock aldrig hört den...). Läst att M2 och M3 i Air har mer problem med throttling jämfört med MBP med M2/M3 där det finns en fläkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Generellt sett har M3 väldigt bra videoredigeringsprestanda med dedicerade hårdvarublock som avlastar CPU/GPU för det mesta. Du uttrycker dig vagt, så jag antar att du inte gör det professionellt, och det är först vid vissa specifika behov som man kan ha anledning att ha annan hårdvara än en M3. Och har man de behoven vet man om det.

Apple tar tyvärr hutlöst betalt för lagringsutrymme, så beroende på vad du gör kan du behöva planera hur du strukturerar datalagring från början, så att du bara lagrar minsta möjliga internt, och resten på en extern Thunderbolt/USB4 SSD. De kan ge bandbredd på upp till 3GB/s, så det är inget problem, men det är en liten pryl till att släpa med sig vid portabel användning, så om man kan rymma ”aktuella data” internt är det en fördel, och det kan hjälpa att ägna det en tanke redan från början (dvs innan man måste tänka på det. 😀)

En samtidig extern skärm räcker normalt, alternativt kan man ju stänga locket om man har anledning att köra två externa. (Man kan också använda iPads som externa skärmar, men det är väl mer kuriosa.)

Prestanda kommer knappast att vara ett problem om du får praktikaliteterna på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Då är min fråga egentligen, skulle en MacBook M3 nå upp (eller kanske tillochmed överträffa) min nuvarande stationära?

Ja, en Pro M3 kommer överträffa din nuvarande stationära, men det gäller även mycket billigare laptops också. Laptops med ex ett 3070 eller högre är snabbare än din stationära på allt, kan köra alla de samma programvarorna och finns för neråt 11000:- när jag kollar snabbt.

Om huvudsyftet är att byta till Mac så är en Macbook det bästa alternativet förstås.

Om du däremot egentligen bara vill byta från stationär till laptop och är sugen på macbook främst för hårdvarans skull så borde du vänta tills den 15 juni innan du bestämmer dig. Copilot+-laptopparna som släpps då har i princip samma fördelar som Macbookarna tekniskt men kör Windows istället.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Ja, en Pro M3 kommer överträffa din nuvarande stationära, men det gäller även mycket billigare laptops också. Laptops med ex ett 3070 eller högre är snabbare än din stationära på allt, kan köra alla de samma programvarorna och finns för neråt 11000:- när jag kollar snabbt.

Om huvudsyftet är att byta till Mac så är en Macbook det bästa alternativet förstås.

Om du däremot egentligen bara vill byta från stationär till laptop och är sugen på macbook främst för hårdvarans skull så borde du vänta tills den 15 juni innan du bestämmer dig. Copilot+-laptopparna som släpps då har i princip samma fördelar som Macbookarna tekniskt men kör Windows istället.

Kommer även en M3 Air överträffa? Och med lite marginal såklart, då man vill ha den några år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

Kommer även en M3 Air överträffa? Och med lite marginal såklart, då man vill ha den några år

Ja även en Air är snabbare rent hårdvarumässigt. Men det finns ju aspekter på detta som jag hoppas du är medveten om, t ex att massor med spel och andra programvaror till Windows inte kan köras på Mac överhuvudtaget.

Om ditt jobb kan utföras med programvaror som körs native på M-processorer kommer det vara en markant uppgradering att byta från din stationära till en M3, även en Air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rasmuslian:

vs

Pro modellen har mycket bättre skärm och ljud.
Pro modellen har stöd för 2 externa skärmar samtidigt som laptopen är öppen så totalt 3 medans med på Air så är det max 2 skärmar totalt.
Sen håller den klockfrekvensen bättre under tunga laster samt har lite bättre multi core performance och 2gb ram mer också.
Om det är värt 9k?
Skulle säga att det beror helt på vilken sorts setup du hade tänkt att köra med den och om man bryr sig om ljudet och mini-led skärmen men om man bara tittar på ren prestanda så nej.

Visa signatur

Ghost S1 || 13600k || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1