går det att spela oblivion med den här konfigurationen?

Permalänk

går det att spela oblivion med den här konfigurationen?

om man inte vill spela i stillbild, dvs ^^

jag har just nu

sempron 3000+, 1 GB ram, geforce3 64MB

funderar på att köpa ASUS N6200/TD/128MB (det är vid närmare eftertanke det ENDA jag har råd med)

kan man, med alla/nästan alla inställningar satta på lägsta, spela oblivion med bra flyt med den konfigurationen ?

( http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=77818... )

Permalänk
Avstängd

...
Spara tills du har råd med ny dator.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ledsen, men det där kortet kommer i princip inte att ge något alls och defnitivt inte klara Oblivion bra.

Permalänk
Medlem

tyvärr inte grabben.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
...
Spara tills du har råd med ny dator.

problemet är bara (bokstavligt talat) att jag kommer få vänta många år innan jag får pengar över till ett bra grafikkort igen ><

det suger att vara fattig student och leva på vatten och luft som det är redan nu.. ett grafikkort får knappast plats i min budget egentligen...

nåja... får väl skita i oblivion då ><

Permalänk
Medlem

Stackare, skaffa ett jobb vid sidan om studierna?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är jobbigt. Men tro mig, du kommer inte att gilla att spela oblivion med en sådan dator. DOCK, så får du testa att hitta en shadermod, som får oblivion att kunna köras på ett GF3, leta på officiella forumen vet jag! Hopp finns ju alltid.

Köp inte något grafikort (speciellt inte 6200) än. Vänta till dess att du har bättre med pengar. Jag sparade LÄNGE för min dator. Hade sämre än din nuuvarande, i 5 år - till dess att jag äntligen fick råd med hel-nytt. Så jag vet hur det känns^^ Spara varje hundring - slösa inte något på att försöka "ge liv" åt en redan "körd" dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

köp det du behöver hos tex. dustionhome. dem ger dig "studentlån" utan krav..

Permalänk
Medlem

6200 är inget alls vidare bra kort. Hade ett Radeon X300 (likvärdig prestanda som 6200) och det blev ingen bra prestanda kan jag ju påstå. Hacka även vid lägsta grafiken.

Har du dåligt med pengar kan jag rekomendera dig typ 6600GT. Bra prestanda för pengarna och det klarar oblivion i hyvsad konfiguration. Beg marknaden har massor 6600gt's.

Permalänk

tack för alla svar, det uppskattas!

får väl hålla ögonen öppna och se vad som händer... redan kollat tradera, blocket, gula tidningen, lila tidningen, qxl, ebay, annonsfynd.com osv osv osv osv... ><

*letar vidare*

---edit---

någon som har någon annan idé på ställe jag borde kolla upp?

Permalänk

står i oblivion att det tar NVIDIA GeForce FX series
hittade då detta http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=10997... för 564 kr 589 med frakt,kanske kan vara nåt

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Vila i frid

Det där är inget höjdarkort, har ett sånt själv, och det droppar ner till lagg i smokes på CS 1.6!!! så nej det är inget bra val.

Visa signatur
Permalänk

vet att fx korten suger men för max 500 pix blir det knappt bättre tror jag,har inte kollat runt så mycket heller,kollade bara pricerunner.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

brorsan kör amd 2000+ 1gig ram samt 6600gt och kan köra oblivion på allt lägsta utan större problem.
min andra broders dator klarar det sämmre med amd64@2.6ghz 1gig ram 9700pro, måste vara hans bildkort som inte klarar det, eller det faktum att vi inte får igång riktig agp hastighet på hans asrock bräda?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

FX-serien är totalusla för Oblivion och FX5200 är totaluslast av de totalusla.

Permalänk

GF3 kortet är nog t.o.m bättre än FX5200

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diskmedel
problemet är bara (bokstavligt talat) att jag kommer få vänta många år innan jag får pengar över till ett bra grafikkort igen ><

det suger att vara fattig student och leva på vatten och luft som det är redan nu.. ett grafikkort får knappast plats i min budget egentligen...

nåja... får väl skita i oblivion då ><

största problemet bokstavligt talat är att du får byta systemet helt, för att ska du köpa dig ett kort som driver oblivion relativt okej så får det bli ett 6800+ men då blir processorn en stor flaskhals för dig och får den klockas eller helt enkelt köpa en ny.

visst det står si och så bla bla att man kan lira med ett Ti500 o.s.v men du kmr bli mer lack om du köper dig ett grafikkort som inte är mer än okej, så ser du hur pass dåligt det flyter ändå.

sen har det så klart med att göra vilka behov du har, du har säkert sett bilder på spelet eller någon vän kanske som har spelet och allt är supersnyggt och dom lirar och har skoj och du villme lira spelet och ha skoj och säkerligen lika snyggt om inte snyggare. och då räcker inget AGP kort så länge du sitter med den prollen orginal för att driva OB laggfritt som det ser ut idag.

Ob är jävligt tungt att driva men man kan tweaka spelet ganska ordentligt och sätta allt på low och köra i 640*480 men då blir allt så högupplöst och fult. ända "snygga" spelet för sin ålder som nånsin har vart relativt snyggt och inte ändrast så mycket utseende mässigt oberoende upplösning är Q3/CS. men nu är detta inte q3/cs utan Ob. och Ob släpptes 2006. Cs släpptes samma år som Hl 1998' och likaså q3.

jag vet inte. har du inte pengar att klämma ut ifrån din bugdet till ett relativt bra grafikkort och en prolle om du inte ska klocka så känns det som du kan strunta i OB for now. det är vad du själv prioriterar, men jag tror att du behöver dom pengarna mer till annat som mat etc etc när du ändå inte kmr få spelet snyggt och flytande.

väldigt trött så nu blev allt lite skumt att läsa kanske..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.