Permalänk
Medlem

Har precis formaterat om 5021an....

Upptäckte problem nu när jag skulle kolla på film på LCD tvn via vga kabel.... funkat prima förut... fått ut 1280x768 (blir lite svarta kanter på sidorna men helt OK)... nu får jag bara 1024x768... avsett upplösning jag väljer för Bildskärm 2....

Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
sök lite på google om modemet först kanske skriva +WAN också när du söker så får du reda på de.
Om det nu beror på det trådlösa så hur långt är du ifrån routern?
om man sitter nära routern. upp till 5 meter kanske mer så får man runt 2 MB i effektiv överföring. mer är det inte.

Jag har provat att sitta bredvid den, med kabel får jag uppåt 18Mbit ned. Via trådlöst för jag max 9Mbit. En halvering. Allt enligt Tptest.

Modemet
http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/networking/0,39023969,391...

http://www.pecshop.se/Shop/Index.php?ArticleId=10020

Visa signatur

Vill inte att dagen ska ta slut för imorgon så börjar jag jobba igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Har du möjligen betongvalv i källaren? Där har du isf förklaringen. W-lan tycker inte om sånt. Det du kan prova är att ställa in routern på en annan kanal och se om det förbättrar mottagningen.
Hur du gör det, samt hur du aktiverar säkerhetsfunktioner (kryptering) står i routerns manual. Förstår du inte den föreslår jag att du kontaktar supporten, det är ingen speciellt vanlig router du har.

Jo det har jag ju... Men det är ändå en öppning till routern. Trappan öppnar upp sig ganska mycket och jag sitter inte många meter ifrån den.
Jag förstår ingenting om routrar. Jag får ta hit nån som kan fixa det åt mig helt enkelt.
Ovanlig router? Bra eller dålig?

Men om jag drar routern ner till källaren så borde det väl funka bra?

Edit: En sak till, hur fan sänker man ljudet på 5024:n? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuzzzz
Jo det har jag ju... Men det är ändå en öppning till routern. Trappan öppnar upp sig ganska mycket och jag sitter inte många meter ifrån den.
Jag förstår ingenting om routrar. Jag får ta hit nån som kan fixa det åt mig helt enkelt.
Ovanlig router? Bra eller dålig?

Men om jag drar routern ner till källaren så borde det väl funka bra?

Edit: En sak till, hur fan sänker man ljudet på 5024:n? :S

så du sitter alltså under routern då?
eftersom att du sitter under antennens riktning då så kan du få sämre signal. testa att vända routern så antennen pekar nedåt.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem

Hej. Har idag en fråga angående temperaturer på 5024an.

Min CPU ligger på ungefär 50 grader efter en halvtimmes surfning... Och går upp mot 70-75 (om inte mer) när jag spelar... Är det normalt?
Jag vet även att några har snackat om det tidigare i topicen, men skyllar på att den är för lång.

Mvh Micke

Visa signatur

Stationär Asus P5W DH Deluxe, Core 2 Duo E6600, Corsair DDR2 2x1024MB PC6400cl4, Samsung 200GB - Western Digital My Book 250GB, GeForce Asus 8800GTS 640 MB, 19" Samsung SyncMaster 940BF, Corsair 520W.
Bärbar Acer Aspire 5024WLMi - AMD Turion64 ML34, 2x512 MB, 100GB, ATi Mobility Radeon x700 128 MB, 15.4" CrystalBrite

Permalänk
Medlem

Har precis formaterat om 5021an....

Upptäckte problem nu när jag skulle kolla på film på LCD tvn via vga kabel.... funkat prima förut... fått ut 1280x768 (blir lite svarta kanter på sidorna men helt OK)... nu får jag bara 1024x768... avsett upplösning jag väljer för Bildskärm 2....

Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke7
Hej. Har idag en fråga angående temperaturer på 5024an.

Min CPU ligger på ungefär 50 grader efter en halvtimmes surfning... Och går upp mot 70-75 (om inte mer) när jag spelar... Är det normalt?
Jag vet även att några har snackat om det tidigare i topicen, men skyllar på att den är för lång.

Mvh Micke

Det är helt normala värden. Fast med undervoltning kan det bli lägre om det inte redan är undervoltat.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuM
så du sitter alltså under routern då?
eftersom att du sitter under antennens riktning då så kan du få sämre signal. testa att vända routern så antennen pekar nedåt.

Testade det, blev ej bättre.

Men hur fan sänker man ljudet på datorn? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuzzzz
Testade det, blev ej bättre.

Men hur fan sänker man ljudet på datorn? :S

menar du fläktarna eller själva ljudet? om det är ljudet så är det Fn + upp / ned pil

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuzzzz
Testade det, blev ej bättre.

Men hur fan sänker man ljudet på datorn? :S

Eh.. Windows volymkomtroll? Dessutom är jag tämligen säker på att den datorn har ett par knappar på tangentbordet som höjer/sänker ljudet i kombination med Fn-knappen.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mkt grabbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke7
Hej. Har idag en fråga angående temperaturer på 5024an.

Min CPU ligger på ungefär 50 grader efter en halvtimmes surfning... Och går upp mot 70-75 (om inte mer) när jag spelar... Är det normalt?
Jag vet även att några har snackat om det tidigare i topicen, men skyllar på att den är för lång.

Mvh Micke

Ta och släng upp mobilemeter och prime95 på torturetest så du kan testa så att kylningen funkar som den ska..75 lät lite högt enligt mig.. 82 grader är gränsen då den värmethrottlar..

Hade problem med kylningen på min så den är på service nu.. väntar på reservdelar.. drygt...

Edit: Jag väntar fortfarande på 3dmark resultat på 5024 med 256mb x700!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

5672 lyckades min nya 5024 hosta upp
Ska nog klocka den sen, verkar bara gå i 1.6 ghz

Permalänk
Medlem

Rekomenderar ni att installera ett nyare BIOS till 5024?

Jag tycker också att den går saktare än jag trodde. När man startar windows och den håller på och laddar så rullar den där remsan ungefär 10 ggr. Trodde faktiskt att den skulle vara snabbare än min sationära med 2.8 Intel P4 och 512 ram. Men icke.

Edit: Gaaah, jag behöver den äldre versionen av TM CPU Clock Utily. Den som jag har nu är inte det minsta lik guiden i Management...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuzzzz
Rekomenderar ni att installera ett nyare BIOS till 5024?

Jag tycker också att den går saktare än jag trodde. När man startar windows och den håller på och laddar så rullar den där remsan ungefär 10 ggr. Trodde faktiskt att den skulle vara snabbare än min sationära med 2.8 Intel P4 och 512 ram. Men icke.

Edit: Gaaah, jag behöver den äldre versionen av TM CPU Clock Utily. Den som jag har nu är inte det minsta lik guiden i Management...

Tja det är ju en 4200rpm disk.. men 10ggr har jag aldrig varit med om att remsan gått förbi.. går kanske förbi 4 ggr när jag hade FAT32 .. sen när jag böt till NTFS så gick det snabbare.. kanske 2-3 ggr han den gå förbi..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Men vad fan är felet på min dator då? :S

Jag har NTFS. Det enda jag har gjort är att lägga in XP typ och gjort om partionerna lite.
Fan va tråkigt....

Permalänk
Medlem

kanske inte är nåt fel, bara att du hade för höga förväntningar på datan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh3lter
kanske inte är nåt fel, bara att du hade för höga förväntningar på datan

Jo men den har ju bättre prestanda än min stationära. Och som det verkar så laddar den inte alls lika sakta för andra som för mig.
Hur är den för dig?

Permalänk
Medlem

ja stör mig mest på att man behöver så mycket mjukvara för att få drivrutinerna att funka. På min fujitsu klarar jag mig fint med 36 processer igång och den startar upp snabbt även om den bara har 512 i minne och pentium m 1.7 ghz. varje gång min acer ska starta upp nu så ska den dra igång 47 processer bara för att man ska kunna använda datorn. tycker det är lite smådrygt som sagt, även om inte varje process tar upp så mycket i minne. Men annars tycker jag den går fint än så länge. mest mjukvarusaker som ja gillar att klaga på...

Permalänk
Medlem

Hmmm... appropå det här med processer?!

Finns det någon behändig lista nånstans typ 5020 faqen där man listar de processer som måste vara igång för att allt ska lira... så man vet vilka man kan fimpa... alternativ några regedit tweaks som minimerar antalet processer.... min drar igång 44 processer vid start...

sen behåller inte min RM clock inställningarna när jag stänger av datorn... jag får starta om rm clock och lägga in inställningarna varje gång jag startar datorn.... ska det va så?

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk

fundera på att köpa en extern hdd är den nån som om det prestandan lir bättre om man skaffar en sata pc-card ex:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
och kör med en extern sata disk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuzzzz
Rekomenderar ni att installera ett nyare BIOS till 5024?

Jag tycker också att den går saktare än jag trodde. När man startar windows och den håller på och laddar så rullar den där remsan ungefär 10 ggr. Trodde faktiskt att den skulle vara snabbare än min sationära med 2.8 Intel P4 och 512 ram. Men icke.

Edit: Gaaah, jag behöver den äldre versionen av TM CPU Clock Utily. Den som jag har nu är inte det minsta lik guiden i Management...

Jag kör nya RM Clock och lägger upp några bilder så får du se mina inställningar. Hade problem med att CPUn throttla ner sig i spel innan jag körde RM Clock med temp över 82 Grader. Nu går jag aldrig över 65 Grader ens om jag hårdkör med Prime. Om du har problem med långa boottider rekomenderar jag Bootvis http://www.soft32.com/Download/Free/BootVis/4-19687-1.html som kortar ner dem drastiskt. Det är helt säkert att köra :). Du har väl även defragat ordentligt?.

Steg 1: Ställ in som på bilden om du bara vill köra när du har AC i annars kan du göra precis samma steg för batteriläge också.

Steg 2: Här är det också bara att ställa in som på bilden. Du högerklickar i rutan under P-state för att lägga till nya värden. De volttal jag ställt in är säkra att köra men vill du testa andra så är det bara att ändra. Jag har minskat ca 15 grader i spel och det räcker för mig. Dessutom går den aldrig upp i högsta fläktkläget längre vilket är skönt :). Du måste även trycka på apply för att verkställa inställningarna.

Steg 3: När du nu gjort dessa inställningar och eventuellt testat dem med prime eller dylikt så kryssar du bara i Apply these settings at startup och trycker apply, lycka till :).

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon XP 2800@3200 | Abit NF7-S v2.0 | 2x512 DDR400 | Radeon 9800SE AIW @ 9800 Pro | 2x200 2x120 1x250 1x80 Gb HD
Bärbar: ACER 5024 | 1024Mb DDR400 | 100Gb HD | RadeonX700 128Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paulino
Jag kör nya RM Clock och lägger upp några bilder så får du se mina inställningar. Hade problem med att CPUn throttla ner sig i spel innan jag körde RM Clock med temp över 82 Grader. Nu går jag aldrig över 65 Grader ens om jag hårdkör med Prime. Om du har problem med långa boottider rekomenderar jag Bootvis http://www.soft32.com/Download/Free/BootVis/4-19687-1.html som kortar ner dem drastiskt. Det är helt säkert att köra :). Du har väl även defragat ordentligt?.

Steg 1: Ställ in som på bilden om du bara vill köra när du har AC i annars kan du göra precis samma steg för batteriläge också.

http://img89.imageshack.us/img89/3933/bild22iy.jpg

Steg 2: Här är det också bara att ställa in som på bilden. Du högerklickar i rutan under P-state för att lägga till nya värden. De volttal jag ställt in är säkra att köra men vill du testa andra så är det bara att ändra. Jag har minskat ca 15 grader i spel och det räcker för mig. Dessutom går den aldrig upp i högsta fläktkläget längre vilket är skönt :). Du måste även trycka på apply för att verkställa inställningarna.

http://img89.imageshack.us/img89/5108/bild33ky.jpg

Steg 3: När du nu gjort dessa inställningar och eventuellt testat dem med prime eller dylikt så kryssar du bara i Apply these settings at startup och trycker apply, lycka till :).

http://img89.imageshack.us/img89/8742/bild13ir.jpg

bara så du vet så har du antagligen fel på din kylning med.. Den ska inte throttla ner vid full belastning.. vad jag hört här på forumet så har dom som har felfria laptops ca 65 i full load i prime utan volt ändringar.. Jag fick också 82 grader på min.. med andra drivisar som kopplade bort throttlingen så kom den upp i 95.. fick typ 74 grader efter volt ändringar.. men men så ska det inte vara.. är skickat till tyskland.. dom ska byta moderkort och kylning.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tack Paulino.
Tycker ni jag ska köra dem inställningarna på min med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
bara så du vet så har du antagligen fel på din kylning med.. Den ska inte throttla ner vid full belastning.. vad jag hört här på forumet så har dom som har felfria laptops ca 65 i full load i prime utan volt ändringar.. Jag fick också 82 grader på min.. med andra drivisar som kopplade bort throttlingen så kom den upp i 95.. fick typ 74 grader efter volt ändringar.. men men så ska det inte vara.. är skickat till tyskland.. dom ska byta moderkort och kylning.

Så kan det säkert vara :(. Men är nöjd nu då jag får samma resultat fast underklockat har inte haft över 65 någon gång och ligger runt 45-50 vid 800 Mhz och den tickar på utan några som helst problem. Håller på med mitt examensarbete nu så kan inte skicka iväg den då den säkert blir borta ett bra tag i så fall och nu funkar den som sig bör :). Skickar in den sen om det blir problem men är annars helnöjd inga döda pixlar eller nånting bara som sagt lite läckage i nedkanten av skärmen men inte mycket. Verkar dock som det är många som har problem med kylningen. Vad ska graffen ha för värden mitt går upp på 80 grader vid spel men har inte märkt några sideffekter i spelen ännu?

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon XP 2800@3200 | Abit NF7-S v2.0 | 2x512 DDR400 | Radeon 9800SE AIW @ 9800 Pro | 2x200 2x120 1x250 1x80 Gb HD
Bärbar: ACER 5024 | 1024Mb DDR400 | 100Gb HD | RadeonX700 128Mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
bara så du vet så har du antagligen fel på din kylning med.. Den ska inte throttla ner vid full belastning.. vad jag hört här på forumet så har dom som har felfria laptops ca 65 i full load i prime utan volt ändringar.. Jag fick också 82 grader på min.. med andra drivisar som kopplade bort throttlingen så kom den upp i 95.. fick typ 74 grader efter volt ändringar.. men men så ska det inte vara.. är skickat till tyskland.. dom ska byta moderkort och kylning.

Är det verkligen så att det är fel på kylingen om man kommer upp till 82 grader ?

min acer 5024 kommer upp i dessa temperaturer med orginal inställninger (1,450 v) om den står direkt mot underlaget. (fläkt utblåset är på undersidan ) om jag höjer upp datorn med ett cd fodral eller liknade stannar min max temperatur på 78 grader.
och undervoltat (1,125 v) blir max temperaturen 63 grader.

Det vore intresant och se om det blev någon förbättring när de har bytt kylingen på din dator. Om det blir så ska jag nog också överväga att skicka in den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av premjet
Är det verkligen så att det är fel på kylingen om man kommer upp till 82 grader ?

min acer 5024 kommer upp i dessa temperaturer med orginal inställninger (1,450 v) om den står direkt mot underlaget. (fläkt utblåset är på undersidan ) om jag höjer upp datorn med ett cd fodral eller liknade stannar min max temperatur på 78 grader.
och undervoltat (1,125 v) blir max temperaturen 63 grader.

Det vore intresant och se om det blev någon förbättring när de har bytt kylingen på din dator. Om det blir så ska jag nog också överväga att skicka in den.

5024an verkar ha såna värme problem mest pg.a den snabbare processorn, har hört många som har problem med 82 graders strecket.

Eftersom att många verkar efterfråga en uppdaterad version av guiden om undervoltning så håller jag nu på med en uppdatering som ska funka med den nya versionen. Får se om även uppdateringen blir publicerad på nordichardware.

Visa signatur

Bärbar Acer Aspire 5021WLMi 1.25 GB Minne (Infineon 1Gb & Orginal 256 MB)
Hjälp min sida att bli ännu mer utökad, klicka på annonserna. http://www.acer5020.info.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av premjet
Är det verkligen så att det är fel på kylingen om man kommer upp till 82 grader ?

min acer 5024 kommer upp i dessa temperaturer med orginal inställninger (1,450 v) om den står direkt mot underlaget. (fläkt utblåset är på undersidan ) om jag höjer upp datorn med ett cd fodral eller liknade stannar min max temperatur på 78 grader.
och undervoltat (1,125 v) blir max temperaturen 63 grader.

Det vore intresant och se om det blev någon förbättring när de har bytt kylingen på din dator. Om det blir så ska jag nog också överväga att skicka in den.

Tja allså.. eftersom 82grader är då den throttlar ner till 800MHz för överhettningsskydd så ska det absolut inte vara så.. förlorade även prestanda på att den throttlade då man spelar..

Japp.. det var väl ca 2 veckor att få datorn repad om dom har reservdelar.. och nu är det ju snart påsk så jag lär inte få den förräns om 1,5 vecka från o med nu.. men hoppas att reservdelarna ramlar ner tidigt i veckan så dom fixar det..

Ja jag ska skriva en rapport så fort jag fått tillbaka den.. och funkar det inte då så säljer jag aset illa kvickt och uttrycker orden "Aldrig mer acer" ..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Får inte 1280x768 att fungera på externa tv (sony lcd kopplad med vga kabel)... har funkat prima tidigare men nu efter jag formaterat hårddisken så vill den inte...
får bara 1024x768 oavsett upplösning jag väljer....
Har provat köra om vga drivisarna från acers hemsida.. men inget hjälper....

TIPS?

edit: kör utökad bildskärm.

Permalänk
Medlem

är det någon som vet var jag hittar drivrutinerna till bluetooth på min nya acer 5024?
hittar inte nån när ja går in på acers hemsida och väljer aspire 5020 series.