Riksnet.se 100Mbit/s för 294:- Någon som har erfarenhet av detta.

Permalänk
Medlem

Riksnet.se 100Mbit/s för 294:- Någon som har erfarenhet av detta.

Någon som har erfarenhet av deras 100Mbit/s tjänst?

Håller dom vad dom lovar??

Har man någon hastighet ut emot resten av världen eller ligger man bara på 100Mbit/s inom deras nät??

Priset är det inget att klaga på 169kr i månadsavgift.
Iofs så tillkommer nätavgift på 125kr till min nätleverantör, men det tillkommer på alla leverantörer.

Tror att man måste prova dom ett tag. Ingen bindningstid, och 30 dagars uppsägnings tid.

http://www.riksnet.se/stadsnat.php?page=1

Visa signatur

It´s nice to be improtant,
but it´s more important to be nice.

Permalänk

hade Riksnet ett tag och det fungerade klockrent för mig, hastigheten mot andra nät varierade sämst var det mot BBB men det beror ju på deras jävla bandbredsbegränsning mot nät som dom inte peerar emot.

Permalänk
Medlem

Sitter man och läser på hemsidan så ser det ju ut som en vinnare.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

majs:

Ser att tråden är några mån, men har du provat Riksnet?

Själv har jag haft riksnet 100/100 sen mitten av 2006... men jag är väll inte direkt nöjd. Efter att ha lyckats komma in på en stor 10mbit-hub på dc efter veckor av speedtest (kom knappt upp i 10mbit) så blev riksnet-medlemmarna på hubben nyligen portade pga dålig UL.. surt.

DL har varit hyffsad.. har aldrig kommit upp i nå stora hastigheter mot andra 100mbittare.. kanske max 20mbit.. men totalt om man laddat av flera samtidigt så har jag maxat linan på 94mb. Men det är uploaden som är problemet.. sällan mer än 3-5mbit.. så det suger ju när man ska göra speedtests.

Någon annan med erfarenhet av Riksnet vs Bahnhof, Vattenfall och Telia som man kan få i Piteå stadsnät?

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof sitter också på Piteå stadsnät kan dock säga att uploaden och även download är väldigt varierande, men jag tror som sagt inte det beror på vilken ISP man har utan det är stadsnätet som är kass... Dom vet inte riktigt vad som sysslar med verkar det som.. Vid ett flertal tillfällen har jag inte kunnat nå DNS-servern och med andra ord inte surfa.. Senast var det nere i ca 1½ dygn och detta var för 1 vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Japp, hade också dns-strul.. men inte mer(!) än 5-6 timmar. Kom in på min fet-hub igen efter en månads ban, bara för att bli portad 2mån igen pga dålig UL. Grejen är den att bannen inte gällde just mig utan alla Riksnet användare.

Har påpekat till riksnet och fick svaret att alla mindre isper blir strypta på något sätt mot BBB/Telia eftersom att dom tycker att dom små isperna inte bidrar lika mycke till byggandet/ägandet av linan. Tydligen är det just BBB och Telia som äger det mesta av fibern i Sverige och ska man passera deras nät och kommer från en mindre isp så blir man begränsad i olika utsträckning.. och tyvärr är dom stora dc hubbar som är 10mbit+ ofta stationerad på BBB-lina och användare från BBB/Telia.

Funderar nu på att prova Telia eftersom att jag inte kan få BBB där jag bor. Förvisso bara 10Mbit men kan man inte utnyttja 100 så kvittar det ju.. enda nackdelen förutom hastigheten på telia är dynamisk IP vad jag kan se.. blir lite jobbigt om den byts ofta då man är reggad på hubbarna med ip.

Permalänk
Medlem

Har påpekat till riksnet och fick svaret att alla mindre isper blir strypta på något sätt mot BBB/Telia eftersom att dom tycker att dom små isperna inte bidrar lika mycke till byggandet/ägandet av linan. Tydligen är det just BBB och Telia som äger det mesta av fibern i Sverige och ska man passera deras nät och kommer från en mindre isp så blir man begränsad i olika utsträckning.. och tyvärr är dom stora dc hubbar som är 10mbit+ ofta stationerad på BBB-lina och användare från BBB/Telia.

Det där e bullshit. Det stämmer att BBB och Telia inte vill peera med riksnet, det är förståeligt och finns många motivationer till det. Dock är det riksnet som begränsar bandbredden, eftersom de tycker det blir för dyrt att låta er ha fullt ös.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Kan meddela att riksnet i umeå funkar riktigt illa mot BBB och Telia, båda vägarna.
Upload till Blixtvik går i 300kb/s men DL från blixtvik går i 8000+.. Funkar helt ok till andra isp:er, 5000kb/s+ båda vägarna utom kvällar och helger då det funkar skit till alla, verkar som det blir för trångt (har hört rykten om att bla. Riksnet och dom andra små där uppe delar på en 250Mbit lina ut mot nätet) även läst/sett att hela AC-net har samma kapacitet mot nätet. kan det verkligen stämma ? hur faen kan man sälja en 100/100 tjänst till kanske flera tusen kunder och inte ha i närheten av bandbredd? för tydligen e det för lite på kvällar och hela helgerna då folk e hemma.
//Snabbis

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

kan säga jag har Bahnhof 100/10 fiber lina och sitter i piteås stadsnät och inte alls är nöjd, kanske max har fått 2mb/s dl och kring 5mb/s ul, och när jag kör tptest har jag inte ens kommit över 20mb/s.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+, 300gb, 1gb ram, 450w nätagg, XFX Nvidia 8800GTS 320mb PCI-E, LGFlatron L1953HR 2ms respons.

Permalänk

sitter i luleås stadsnät och jag har idag riksnet 100mbit
men jag har bytt till bahnhof. kommer nog inom nån vecka,
kan ju säga det att riksnet har inte funkat sådär jätte bra, har bra download från andra riksnet användare men kass från alla andra, hoppas att bahnhof är bättre.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Det där e bullshit. Det stämmer att BBB och Telia inte vill peera med riksnet, det är förståeligt och finns många motivationer till det. Dock är det riksnet som begränsar bandbredden, eftersom de tycker det blir för dyrt att låta er ha fullt ös.

Som jag förstår det så vill Telia och BBB ha hutlösa summor av andra ISP'er för att släppa på farten för dessas kunder.
Självklart förstår man ju de mindre aktörerna som kanske inte besitter budgeten att betala dessa kostnader, men tids nog inser dom nog att någonting måste göras då kunderna knoppar av.

Så tekniskt sett är det inte Riksnet som begränsar vår fart utan det är ockrarna som har flest kunder. Det går ju inte att komma ifrån att BBB är störst vad gäller fiberanslutna kunder och på så vis kan dom ju roffa åt sig pengar från andra ISP'er bara för att tillåta peering dessa kunder sinsemellan.

Nåja, då var Riksnet avhandlat.

Vad är då Bahnhofs ursäkt herr Teknikchef, era kunder verkar ju inte jättenöjda heller.

Permalänk

stackars er, tur att man själv sitter på öresundskrafts stadsnät funkar så bra som utlovat... testat både blixtvik och bredband2