Permalänk
Medlem

Kör du 1T?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metric
Tänkte börja denna tråd med att skriva upp mitt system jag har nu och mitt system jag hade för 5 dagar sedan så att ni hänger med vad jag skriver.

Mitt system för 5 dagar sedan:
Processor: Amd athlon xp 3000+ (socket a)
Grafikkort: Geforce 7800 GS (400/1500 mhz)
Minne: 1024 mb Twinmoss pc 3200 400 mhz (SINGLE-CHANNEL)
Moderkort: ASUS A7N8X-E Deluxe

Mitt system NU:
Processor: Amd athlon 64 3500+ (socket 939)
Grafikkort: Geforce 7800 GS (400/1500 mhz)
Minne: 1024 mb Twinmoss pc 3200 400 mhz (DUAL-CHANNEL)
Moderkort: Asrock Dual sata 2

NU TILL INLÄGGET:

Köpte en AMD Athlon 64 3500 + och ett Asrock Dual Sata 2 för 4 dagar sedan och har haft grova problem med det alla dessa 4 dagar.

För det första så hänger sig datorn på olika sätt (windows, firefox, explorer.exe, mm.) hela tiden.

För det andra så har jag prestanda-problem i alla 3d-mark program (-01, -03, -05, -06)
När jag för fem dagar sedan körde med min gamla AMD Athlon XP 3000+ fick jag högre poäng i samtliga 3d-mark programen än vad jag har nu med samma grafikkort och desutom körde jag minnerna på single channel då.

Med gamla processorn och moderkortet fick jag i 3d-mark -03 13652 p och med nya processorn och moderkortet får jag 12950 p. (!!)

Jag har installerat alla drivrutiner, uppdateringar och annat som man ska göra. Jag har även blivit tvungen att ominstallera Windows 4 gånger pga att jag inte visste vad problemet var. (vet fortfarande inte vad problemet är.)

Trodde verkligen detta kort skulle fungera bra och vara framtidssäkert då det finns PCIE på det också, men efter vad jag upplevt dessa dagar kan jag inte mer än bli less på skiten..

JAG SKULLE ALDRIG RÅDA NÅGON TILL ATT KÖPA DETTA MODERKORT.

På måndag skickar jag tillbaka det och köper ett Asus A8V istället.

Jag införskaffade AMD64 3500+/ASRock Dual SATAII väldigt nyligen och har inte haft några problem (BIOS P1.50).

Skriv gärna ned hur du felsökt din dator för att underlätta!

//MrIbra

Permalänk

Jag tycker det är dumt att du kastar skit på moderkortet, med typ 95% säkerhet är det du som gjort fel någonstans. Mitt funkar skitbra.
Har du kört dxdiag och kollat så att agp accelerationen funkar ?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Metric: Formaterade du om dator vid bytet? om inte prova det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Jag tycker det är dumt att du kastar skit på moderkortet, med typ 95% säkerhet är det du som gjort fel någonstans. Mitt funkar skitbra.
Har du kört dxdiag och kollat så att agp accelerationen funkar ?

Jag kastar jag inte skit på moderkortet, jag berättar hur jag upplever det och tydligen är det många fler som har problem med detta moderkort också om du läser hela denna tråd på över 200 inlägg.

Idag har jag till och med testat att dra ner AGP:n till X4 i bios, vilket är absurt att man överhuvudtaget ska behöva göra så!! Jag fick 8 poäng mer i 3d-mark -03, det vill säga: 12958 poäng. Med mitt grafikkort, mina minnen och min processor ska jag utan problem kunna prestera över 15000 poäng.. Minst!

Jag upprepar: Jag fick bättre poäng med min socket A processor på 3000+ och mina minnen som kördes på singel-channel. 13652 poäng...

Jag gick in i Dxdiag och kollade direct 3d och DirecX-kuben laggade trots att jag precis innan testet av direct3D dubbelkollade om jag hade directX 9C.

Ni får säga och tycka vad ni vill om detta moderkort, och det gör jag också!

Jag tänker inte nöja mig med halvdant moderkort som jag ändå betalt 700 kr för, och som jag är tvungen att köra på AGP X4 för att få knappt märkvärd bättre prestanda. Dessutom hänger sig mitt sysyem 5:e minut.

Jag har nu köpt ett ASUS-moderkort för 695 kr som jag vet är bra då flera jag känner har det, och de har aldrig, inte ens varit i närheten haft några liknande problem som jag haft med detta usla moderkort med uselt SLI-chip. Imorgon skickar jag tillbaka moderkortet, samt ringer Asrock och berättar mina problem jag haft med det.

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem

Du får ju gärna upplysa oss om dina inställningar och liknande i BIOS, tycker inte du har gjort så mycket annat än gnällt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Du får ju gärna upplysa oss om dina inställningar och liknande i BIOS, tycker inte du har gjort så mycket annat än gnällt.

Säg vad vill du veta om mina biosinställningar??

Och nej, jag gnäller inte, är bara riktigt irriterad över detta problemkort.

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS använder du?Kör du 1T? Hur kör du din aperture rate?
Hm, vad mer. Får se om ja kommer på nåt mer.
Jag hade problem i början, fick ungefär prestanda i stil med ett 9800pro. Men en del trixxande med agp drivisar och grejs löste det så småningom.
Trodde det var ett problem för GF68xx AGP kort bara.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Vilken inställning hade du på Cas latens?!?!? Sluta gnälla utan att ge oss några fakta vi kan hjälpa dig utifrån. Och btw, de allra flesta agp-grafikkort klarar sig bra på 4x.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Vilken inställning hade du på Cas latens?!?!? Sluta gnälla utan att ge oss några fakta vi kan hjälpa dig utifrån. Och btw, de allra flesta agp-grafikkort klarar sig bra på 4x.

CL är 2,5

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk

Mitt kort funkar skitbra med ett 6800GT kort, tror faktiskt bara det är det där konstiga snik-asus 6800 kortet som inte gillar denna brädan.

Anledninge till att det är så sjukt många som har haft problem med denna brädan är ju att alla tror att det är ett lätt använt moderkort bara för att det kostar 600kr. Det tar lite tid och jobb för att få det att fungera, men när man får känn på det så är det faktiskt inga problem att få det att fungera felfritt, man måste ju ta sig lite tid att pilla i bioset osv.

Metric: Jag tycker ditt problem verkar ligga i att AGP drivaren är helt knasigt installerade, hade du datorn klockade när du skulle installera dem ? För det har hänt mig att datorn hängt sig när man ska installera AGP drivarna ifall jag hade den klockad.
Har du AGP-deep fifo aktiverat ? Det måste jag ha för att datorn ska fungera tillfredställande.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Mitt kort funkar skitbra med ett 6800GT kort, tror faktiskt bara det är det där konstiga snik-asus 6800 kortet som inte gillar denna brädan.

Anledninge till att det är så sjukt många som har haft problem med denna brädan är ju att alla tror att det är ett lätt använt moderkort bara för att det kostar 600kr. Det tar lite tid och jobb för att få det att fungera, men när man får känn på det så är det faktiskt inga problem att få det att fungera felfritt, man måste ju ta sig lite tid att pilla i bioset osv.

Metric: Jag tycker ditt problem verkar ligga i att AGP drivaren är helt knasigt installerade, hade du datorn klockade när du skulle installera dem ? För det har hänt mig att datorn hängt sig när man ska installera AGP drivarna ifall jag hade den klockad.
Har du AGP-deep fifo aktiverat ? Det måste jag ha för att datorn ska fungera tillfredställande.

Ok jag förstår.

Det enda som är klockat i min dator är mitt grafikkort. Dock är det lika mycket problem klockat som oklockat. Kan du förklara ordet "AGP-deep fifo" med andra ord?

Det går säkert att få moderkortet att fungera tillfredsställande men nästa gång jag ominstallerar Windows måste jag tyvärr krångla lika mycket igen med alla drivers och så... orka?!

Och du, gräsmannen: Du skriver att alla de flesta kort klarar sig bra på AGP X4.. Uppenbarligen inte mitt grafikkort! Det är ett högprestandakort och inget budgetkort you know.. Och även om kort klarar sig på AGP X4, varför ska man nöja sig med usla lösningar när man kan få ut full prestanda med ett annat moderkort??

Kör vidare med era Asrock-kort ni, jag gör då iaf inte det.

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metric
Ok jag förstår.

Det enda som är klockat i min dator är mitt grafikkort. Dock är det lika mycket problem klockat som oklockat. Kan du förklara ordet "AGP-deep fifo" med andra ord?

Ger stöd för nvidias "bridgade" grafikkort har jag för mig, dvs PCI-E kort som man gjort om till AGP.
Detta genom att man har ett "Bridge Chip" som översätter mellan PCI-E & AGP.

Finns iaf många som löst sina problem genom aktivera den funktionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metric

Kör vidare med era Asrock-kort ni, jag gör då iaf inte det.

Lite tråkigt att du inte får ordning på burken.
Testa som sagt att "Enabla" AGP P2P deep fifo innan du ger upp.

//MrIbra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra

Lite tråkigt att du inte får ordning på burken.
Testa som sagt att "Enabla" AGP P2P deep fifo innan du ger upp.
//MrIbra

Ja jag tycker också det är tråkigt! Det sista jag ville var att sitta här och "gnälla" över hur missnöjd jag är över Asrock dual sata 2. Jag hade höga förväntningar på detta moderkort men som tyvärr sargades.

Jag har nu packat ner moderkortet i kartongen så jag tänker inte försöka nå mer med det, men tack för alla tips!

Jag har beställ ett Gigabyte-moderkort.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NSC

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk

Jag är sjukt jävla nöjd med mitt kort, riktigt nöjd. Hittils i varjefall. Synd att det knasade för Metric.

Jag lirar Half-Life 2 med oclockad AMD 64 3200+, 2GB i RAM och ett Radeon 9550 i AGP-slotten. (Grafikkortet i min sign, dvs. ett X1800XT är beställt)

Jag kör på 1024x768 i upplösning och det flyter på hela tiden.

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Har noterat en mindre rolig sak nu.
SATAII porten gillar inte min Hitachi disk verkar det som.

Windows XP går inte att installera med systemdisken i SATAII läge.
Setupen fryser då vid:
"Kontrollerar Datorns Maskinvarukonfiguration"

Sen händer inte så mycket mer.

SATAI (SATA ETT) portarna fungerar utan problem, men det är lite synd att man inte kan få ut full prestanda iofs :\

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutinerna före du la in windows? (Har ingen aning, bara läste det på en lapp i moderkortslådan)

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Har du installerat drivrutinerna före du la in windows? (Har ingen aning, bara läste det på en lapp i moderkortslådan)

Förklara för mig hur du installerar drivrutiner och dyligt på en burk INNAN du installerat Windows??

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk

Speedfan hittar 3-fläktplatser för mig ?

Fan1, 2 och 3. På 2:an sitter CPU-fläkten. How come?
Vet bara att det finns 2 platser!

Edit: Stavfel

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metric
Förklara för mig hur du installerar drivrutiner och dyligt på en burk INNAN du installerat Windows??

Nja mena inte riktigt så, men när windows-installationen startade skulle man trycka F11 och sätta i en diskett med sataII-drivrutiner eller något liknande.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Då kanske ska köpa det här moderkort så har jag några frågor:
Om jag har 4 st 512MB DDR400 stickor kan jag köra alla dessa i Dualchanel 200mhz?

det är två identiska twinmos samt 2 identiska corsair vilka minnesplatser ska de läggas i respektive?

edit--> vad får ni för bushastighet på denna ska nog köpa ett opteron eller X2 beroende på hur denna asrock klockar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Har du installerat drivrutinerna före du la in windows? (Har ingen aning, bara läste det på en lapp i moderkortslådan)

Den lilla texten dyker upp innan själva installationsprogrammet startar.
Kan vara att moderkortet (Jmicron chippet) är inkompatibelt med just Hitachi's SATAII diskar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen

Då kanske ska köpa det här moderkort så har jag några frågor:
Om jag har 4 st 512MB DDR400 stickor kan jag köra alla dessa i Dualchanel 200mhz?

det är två identiska twinmos samt 2 identiska corsair vilka minnesplatser ska de läggas i respektive?

Dual channel ska inte vara några problem.
Två identiska minnen per färgade slots låter väl rimligt

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Vilken bios-version är den senaste till detta moderkort skulle jag vilja veta?
inga länkar tack, helst någon som kan skriva ut vilken version det är.

Ex: 3.1, 6.2 eller dyligt.

Tack på förhand.

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrIbra
P 2.10

OK, tack!

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem

Har precis bytt moderkort samt CPU och nu vägrar den starta, CPU fläkten går ett par varv sen bryst strömmen, i samma veva tjuter datorn även till ibland. Har tetstat att koppla bort allt förutom ström till moderkortet samt till CPU fläkten samma skit ändå.

Tagit bort CPU`n monterat och testat igen, samma sak.Har ett OZ modstream 600w så det ska det nog inte vara ngt fel på.

Har ett Asrock 939 dual sata
Amd 64 3500+
2x256mb minne
Geforce 6800 le
Hårdisk samt dvd brännare

Har testat med bara ett minne i, samma fel, även i alla olika slots.
Testa med bara CPU fläkt samt moderkorts ström inkopplad sammt fel ändå :/

Vore tacksam för tips!

Visa signatur

NF7-S 2500+ 200x11 2x256 Leadtek 6800le 16/6 456/964
3Dmark03 12267 3Dmark05 5252
Plus en Toshiba Portègè 4010!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krulle
Har precis bytt moderkort samt CPU och nu vägrar den starta, CPU fläkten går ett par varv sen bryst strömmen, i samma veva tjuter datorn även till ibland. Har tetstat att koppla bort allt förutom ström till moderkortet samt till CPU fläkten samma skit ändå.

Tagit bort CPU`n monterat och testat igen, samma sak.Har ett OZ modstream 600w så det ska det nog inte vara ngt fel på.

Har ett Asrock 939 dual sata
Amd 64 3500+
2x256mb minne
Geforce 6800 le
Hårdisk samt dvd brännare

Har testat med bara ett minne i, samma fel, även i alla olika slots.
Testa med bara CPU fläkt samt moderkorts ström inkopplad sammt fel ändå :/

Vore tacksam för tips!

1.Har du Windows installerat på burken?

2. Om du svarar ja på 1, har du installerat drivrutinerna från CD-skivan som följde med moderkortet eller har du tankat ner dem från Asrocks hemsida?

3. Hur länge tar det innan datorn stänger av sig själv?

Visa signatur

Spelrigg:
CPU: AMD 7800X3D - GPU: RTX 4070 TI -
Moderkort: Asus B650 Creator - Chassi: Corsair 4000D
SSD: Samsung 990 PRO - CPU-kylning: EK-AIO Elite D-RGB
Skärm: Gigabyte M27Q IPS QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krulle
Har precis bytt moderkort samt CPU och nu vägrar den starta, CPU fläkten går ett par varv sen bryst strömmen, i samma veva tjuter datorn även till ibland. Har tetstat att koppla bort allt förutom ström till moderkortet samt till CPU fläkten samma skit ändå.

Tagit bort CPU`n monterat och testat igen, samma sak.Har ett OZ modstream 600w så det ska det nog inte vara ngt fel på.

Har ett Asrock 939 dual sata
Amd 64 3500+
2x256mb minne
Geforce 6800 le
Hårdisk samt dvd brännare

Har testat med bara ett minne i, samma fel, även i alla olika slots.
Testa med bara CPU fläkt samt moderkorts ström inkopplad sammt fel ändå :/

Vore tacksam för tips!

1. Har du dubbelkollat så power knappen är rätt inkopplad + och - kanske sitter fel?

2. Alla distanser på plats?

3. Testat att starta kortet utanför burken?

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte