Snälla Hjälp mig, nvidia drivers.

Permalänk
Medlem

Snälla Hjälp mig, nvidia drivers.

Snälla jag gråter snart av frustration.

Jag har Debian Sarge och tänkte mig på att installera nvidia drivers till mitt GF3 kort. Efter många om och men så fick jag igång install tjosan-grejen och tydligen så ska man ha kernel source och kompilera och fort var det gjort:

apt-get source linux-tree-2.6.15 (ungefär så)

men då ska man tydligen modifiera något (huh, nu har den tappat bort alla komandon jag körde jaja)

kan någon vänlig själ berätta hur man gör. skulle gärna vilja få igång Xgl (om det går) och lite annat.

Om det är intresant så är min dator följande: 1.4 GHz AMD Athlon, GeForce3, 768MB RAM

Jag är även hyffsad i C/C++ om det är intressant. Är dock novis då det kommer till Linux kerneln och såna större saker

Snälla jag börjar bli desperat.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

vad var det för något som det stod att du skulle modifiera?

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter Xgl ska du nog prova Ubuntu Dapper eller Debian sid. Sarge använder inte ens X.Org, och det kommer nästan helt garanterat bara att leda till mer frustration.

För att installera nvidia-drivrutiner kanske "nvidia one-liner" kan vara något. Notera att du behöver non-free och contrib i din sources.list

update-pciids ; apt-get install module-assistant && m-a prepare && m-a a-i nvidia && apt-get install nvidia-glx nvidia-settings && modprobe nvidia && echo nvidia >> /etc/modules && dpkg-reconfigure xserver-xfree86 (byt mot xserver-xorg om du kör testing/etch eller unstable/sid).

Permalänk
Medlem

Debian-nVidia HOWTO - Installation, gör väl samma som peritus rad, fast med lite mer information om vad som sker.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

ja nu har jag bytt till ubuntu men jag har ändå några mystiska problem. Jag drar ner nvidia-glx, confar om xorg för att andvända "nvidia" och då jag startar om fryser hela systemet. svart skärm med en vit markör som blinkar uppe i ett hörn.

Och jag fattar ingenting.

*Jag utgår ifrån att jag har missat något*

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Smygis, om jag inte minns fel så följde jag denna guide med lyckat resultat: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131267

Jag körde då Ubuntu 6.06 och har samma grafikkort som dig så chansen borde väl vara ganska stor att det även funkar för dig, lycka till.

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
Smygis, om jag inte minns fel så följde jag denna guide med lyckat resultat: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131267

Jag körde då Ubuntu 6.06 och har samma grafikkort som dig så chansen borde väl vara ganska stor att det även funkar för dig, lycka till.

nopp samma resultat. Svart skärm med en blinkande markör.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
nopp samma resultat. Svart skärm med en blinkande markör.

Testade du att följa denna guide på ett helt nytt system? Så det inte är nått gammalt som ligger kvar o lägger krokben menar jag?

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p3r4
Testade du att följa denna guide på ett helt nytt system? Så det inte är nått gammalt som ligger kvar o lägger krokben menar jag?

Installationsskivan var fortfarande varm... Men det är något fel med nVidia drivern. Den kanske inte gillar mitt GF3 ti200. (Men i debian fungerade det.)

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

nvidia har väl delat upp sina drivrutiner nuförtiden. Jag har för mig att nyare nvidia-glx bara stödjer gf5 och uppåt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
nvidia har väl delat upp sina drivrutiner nuförtiden. Jag har för mig att nyare nvidia-glx bara stödjer gf5 och uppåt.

Så jag ska ta och prova legacy drivers då... ja det får bli senare ikväll.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-8762/README/...
där har du en lista över lika kort som ska ha vilken drivare..