Pro Evolution Soccer 5

Permalänk
Medlem

Pro Evolution Soccer 5

Hejsan!
Har precis införskaffat PES5 till xbox. Jag har aldrig spelat något av de tidigare spelen, vidare är jag inte särskilt fotbollsintresserad. Det jag nu undrar är hur man blir bra i detta spel. Jag har kört träninsgprogrammen, men det känns som att det är för mycket för att komma ihåg. Vilka kombinationer bör man komma ihåg, och använda mest? Hur blir man bra på att skjuta? Mina bollar åker nästan jämt över mål. Hur mycket måste man själv sikta vid målskott?

Vilken taktik ska man ange åt laget? Vilket lag är bäst för nybörjare? Heh, jag antar att man i teorin kan bli ganska bra på fotboll genom att spela detta. Jag vill nämligen utveckla ett visst sportintresse

Ös på med tips bara!

Permalänk
Medlem

spela matcher mot bra lag när du själv har ett dåligt lag, du blir tvungen att utveckla ett snabbt passningsspel, eftersom du inte bara kan "rusha" förbi spelare, när det gäller att skjuta så är det lite olika, ibland stiger mätaren snabbt, och ibland lite långsammare, jag kollar aldrig på mätaren vid skott, jag bara trycker till på känsla

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att skottfinten är bra, skottknapp+direkt passningsknapp medans skottet laddas. Sen är det viktigt när man utmanar 1-1 att inte hålla in snabbspringknappen hela tiden, utan släppa, sedan gå i sidled och sen rycka igen. Skulle även rekomendera dig att ladda ner patchen så att du får alla rätta clubnamn+loggor och alla rätta spelarnamn och stadionamn. (Finns iaf en Superpatch till PC, tror den ska gå och köra med även på xbox och playstation vad jag vet, dock inte testat själv eftersom jag kör spelet på min PC) Vad du kör för taktik är lite olika med olika lag, bara att prova sig fram.

Visa signatur

Lian-Li PC7 Miditower Scandinavian Edition SILVER ATX | Cooltek 600W Modular ATX 2.2 | MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra | AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb 400Mhz CL2 | Western Digital Caviar 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2 | NEC ND-3550 Dual-Layer DVD | PowerColor Radeon X1900XT 512Mb DR3 TV-out DUAL DVI VIVO RETAIL PCI Express |

Permalänk

Japp, vid 1-1 lägen är R2-knappen väldigt effektiv, då den låter dig dra bollen i sidled samt springa lite snabbare, men att helt släppa allt utom styrspaken används också flitigt. Man ska dock ha i åtanke att det inte är det enklaste att ta sig förbi försvarare på egen hand. Lär dig först och främst att passa dig fram till bra lägen.

Vad gäller skotten är det lite skillnad mot andra spel. Det är viktigt att spelaren är i balans och har kroppen riktad så att det faktiskt går att få iväg ett vettigt skott. Ju sämre spelaren står, desto snabbare går mätaren, och skotten blir överlag dåliga. Mätaren visar heller inte främst hur hårt du skjuter, utan hur högt. Låga skott är väldigt effektiva i pes5, ofta räcker det med att man snabbt pillar på skottknappen för att få se bollen i nätmaskorna.

Vad gäller försvar så är det effektivast att vara lite passiv. Täck av passningsvägar och sätt bara press när det är läge, annars blir du lätt bortgjord.

Det viktigaste att komma ihåg är enligt mig:
Skott
Genomskärare
Använda de olika löphastigheterna
Använda R2 och R1+R2 för att få spelare i rätt position vid exempelvis hörnor, men även ute i spelet.

Permalänk
Medlem

Aja, jag spelar ju på xbox, så r1, r2 har jag ingen nytta av. Tror dock jag vet vilka knappar som har samma fuktion. Patchen som ger rätt namn har jag, antar jag. Har laddat ned en patch ialla fall.
Jag ska försöka träna lite mer då, helt enkelt

Tack för tipsen!

Permalänk

Jo jag vet inte vad knapparna heter på xboxen, lirar själv på PC så jag skrev bara r1 r2. Men det borde ju vara den högra "axelknappen" plus möjligtvis den svarta av de där två lite udda knapparna (en svart en silver)

Det hetaste tipset av alla är väl kanske:
Skjut på sidan om målvakten, men innanför stolparna.

Permalänk
Hedersmedlem

Gäller att tänka på att spelarna skjuter olika beroende på vilken fart/riktning du närmar dig bollen i, om det är en höger/vänsterfotad spelare osv. Om du drar till bollen med full kraft när den är på uppstuds så är det inte alls konstigt att den kanske försvinner upp i himlen. Träffar du den däremot när den precis är på väg att röra marken kan du få se på schyssta långskott som smiter in under ribban. Beror alltså mycket på hur man attackerar bollen. Precis som i riktig fotboll, vilket är bra.

Fyrkant och sen R1 för att chippa målisen är ett ganska bra trick one-on-one, speciellt ju längre du vågar vänta med R1. Lättare att lura målisen om man håller inne med chippen till allra sista tiondelen.

Annars är det alltid bra att kunna inlägg, veta skillnaden mellan enkeltryck på cirkel, dubbeltryck på cirkel och trippeltryck på cirkel, lära sig använda miniradarn och genomskärare och liknande. Sedan är ett bra defensivt spel ofta oumbärligt: veta när man kan gå på och när man ska ligga på understöd. Om någon i andra laget R1-springer i full fart så går det ibland, med rätt timing, att glidtackla när man är längst till vänster i skärm och ändå träffa boll innan man tar spelare. Ser grymt ut.

Hålla inne R2 efter att en pass är slagen för att sprinta med i anfallet, väggpassar och liknande, lära sig timea direktskott på bakåtpassar och annat. Att lära sig huvudspelet vinner också många bollar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Ett bra tips för att nöta kan vara att använda "Play Again"-funktionen i träningsläget.

Denna gör det möjligt att pausa i spelet samt spola tillbaka. Så om du får ett schysst skottläge som du vill träna lite på, skjut, och innan bollen går ut eller stannar spelet på annat sätt, tryck på start och sedan "Play Again Retry". Sedan kan du med d-paden eller L samt R-knappen bläddra framåt eller bakåt i tiden mellan olika punkter. När du hittat punkten du vill spela från, tryck bara A så startar spelet om från just den punkten. Detta kan du göra hur många gånger som helst. Tnk dock på att när du väl valt en punkt att spela om från försvinner alla punkterna innan denna. Så välj inte en punkt för långt fram, se till att du har god tid att förbereda dig på läget du vill träna på.

Detta är ett bra sätt att testa olika skottlägen, hur man skall tajma skotten, mm mm. Bästa sättet att lära sig spelet i min mening, spela om en viss statisk (eller i alla fall förutsägbar) situation flera gånger och ändra spelsätt mellan varje gång för att se hur spelet beter sig på din input.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Det bästa knepet för att lära sig det här spelet är att ha mycket tålamod, tyvärr.
Sedan är det nog bra att inte ge sig på häftiga moves och spännande taktiker det första man gör. Använd bara passknappen, skjutknappen och lobb/inläggsknappen. Trappa sedan upp med sprint, dribbling lob mm efter hand.

Kika in på www.pesfan.com. De har en förträfflig guide som är helt oumbärlig för alla PES-spelare.

Permalänk
Medlem

Har du pengar över kan jag rekommendera den officiella guideboken från Piggybackgames.
Blev själv smått irriterad när jag sökte på nätet och inte hittade några bra svar på mina frågor, typ vad de olika strategierna innebär och vad spelarnas stats påverkar. Den här boken täcker allt! Grymt snygg är den också..

Man kan ladda ner några exempelsidor på Piggyback's hemsida:
http://www.piggybackinteractive.com/en/guides/info/index.php?...

Visa signatur

[Asus K8V][AMD Athlon64 3200+][1 GB Ram][BFG 6800GT]

Permalänk

Någon som har länk till viktia patchar?. Jag kör på PC.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

http://pesinsight.com/forumdisplay.php?f=205

Jag skulle nog rekommendera PowerPatch, eller möjligtvis Superpatch v.3.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

Jag spelar det till PS2. Riktigt skönt spel. Dock gillar jag 4:an mer. Det enda jag stör mig på i spelet är genomskärarna, att det är random på hårdheten.

Hörnorna är lite kassa också, att man inte med en knapptryckning kan få spelarna att fylla på in i straffområdet. Vid frisparkar borde det finnas någon bättre mätare, samt möjlighet att flytta muren.

Annars diggar jag spelet skarpt, underbart.

Permalänk
Medlem

Pes4 är skräp jämfört med pes5, när man lirat 5:an och går tillbaka till 4:an känns det nästan som om man lirar fifa. Så löjligt snabbt och enkelt.
Har man inte ps2 så man kan lira we10 så ska man lira senaste WE9, dvs WE9LE (koreansk), den bästa versionen helt klart.

Visa signatur

infowars - prisonplanet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag spelar det till PS2. Riktigt skönt spel. Dock gillar jag 4:an mer. Det enda jag stör mig på i spelet är genomskärarna, att det är random på hårdheten.

Hörnorna är lite kassa också, att man inte med en knapptryckning kan få spelarna att fylla på in i straffområdet. Vid frisparkar borde det finnas någon bättre mätare, samt möjlighet att flytta muren.

Annars diggar jag spelet skarpt, underbart.

5an är hästlängder bättre än 4an när man väl spelat en stund.
Om genomskärarna inte passar finns det möjlighet att slå "manual pass" med hjälp av styrspakarna, ruggigt svårt dock.

Hörnorna kan jag hålla med om, men du kan ju iaf styra spelarna med hjälp av supercancel. Men visst skulle det vara häftigt om man kunde plocka upp mer folk, exempelvis i slutet av matcherna.

Frisparkarna stör du dig mest troligt på för att du inte klarar av dem. Helt klart bästa frisparkssystemet någonsin, och mätaren är densamma som alltid annars och styr höjden på skottet, varför börja blanda in en ny mätare? :S

För att spelet ska bli ännu roligare är det bara gå med i någon liga. http://tjodd.mine.nu/pes/ är ny och grymt lovande. Footballgaming har varit ledande ett tag, men har tappat mycket folk till 'pesligan' och kommer mest troligt ligga på is till det står klart hur pesligan lyckas.

Permalänk

Spelar just nu WE9:LE till PC och diggar det.

Dock är min största besvikelse på PES och WE att de ännu inte är analoga.

Till exempel så kan man bara springa åt 8 håll (digitalt), och det gäller för långpassar också, om man inte har "auto-aim" på dem.

Manualpassarna är faktisk 16-way, men på en 40-meterspass blir det ändå alldeles för dålig upplösning.

Sedan skulle jag vilja att det fanns något system för att välja vinkel osv på långpassar och genomskärare.

TIll exempel så kan man ju "IRL" lobba upp bollen nästan rakt upp om man står stilla eller rör sig sakta, vilket skulle vara kul att kunna i PES och man står precis på straffområdesgränsen och bara flippar in bollen med en hög bollbana. Nu verkar det som att spelaren använder vristen när han slår passarna oavsett situation.

Aya, det ska bli kul nu när spelet åntligen går ifrån PS2 till Next-Gen hur de utvecklar det vidare.

Visa signatur

Permalänk

Jag kan göra frisparksmål, men det är inte direkt lätt. Jag har inte fattat riktigt hur man går till väga med dem ännu. Men jag har gjort några mål iafl.

EDIT: Jag har nu skickat över mitt fina frisparksmål från telefonen till datorn, men vill uploada det här på forumet Hur går man till väga då? Den är 250kb liten. Det är värsta Carlos-skottet. Ytterskruv runt muren upp i krysset.

Permalänk

Tror inte du kan uploada den just här.

www.youtube.com samt www.putfile.com är 2 gratisalternativ om du vill ladda upp videoklipp vad jag vet. Du måste kanske signa upp dock innan du kan ladda upp.

Visa signatur

Permalänk

Hittade en annan sida, här finns mitt mål att ladda ner
http://www.sendspace.com/file/xyen7w

Permalänk

Snyggt mål.

Visa signatur

Permalänk

Tackar Det påminner mej om målet som Carlos gjorde i för-VM 97 mot Frankrike. Jag formligen sket ner mej när den gick in.

Permalänk

Hehe.

Det skottet är ju för övrigt det absolut värsta skottet någonsin.

Visa signatur

Permalänk

sant, sant

Permalänk
Medlem

Vet någon hur det går med en Allsvensk patch?

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart ens sparade repriser finns i PES katalogen (om de finns där över huvudtaget?) Gjorde ett snyggt mål som jag vill dela med mig av till en kompis som inte bor i närheten av mig här...(så han kan inte komma o kolla på den reprisen)

Tänkte om det fanns en fil någonstans som man kunde uploada på valfri sida...någon som vet?

eller måste man frapsa allt?

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk

Tja, frapsa inifrån spelet fungerar ju utmärkt

Annars borde själva sparfilen finnas i Konami-katalogen i mina dokument.

Permalänk

^ What he said

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, där har jag inte ens tittat..haha....omg silly me...tack tack
Nu gäller det bara att hitta vilken det är som är den jag vill åt..hrrm...

Visa signatur

Permalänk

Bara se efter vilket nummer reprisen har i spelet, sedan ta minus 1 eftersom filerna i "Mina Dokument" börjar på "000" och inte "001".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Bara se efter vilket nummer reprisen har i spelet, sedan ta minus 1 eftersom filerna i "Mina Dokument" börjar på "000" och inte "001".

HAHA, ja nu ser jag, det stämmer ju f*n i mig, tackar återigen!

Visa signatur