Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon X1900XT

Hej jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort ett Sapphire Radeon X1900XT men jag vet inte om mitt Nätaggregat räker till jag har ett Ultra X-Connect 400W

Permalänk
Medlem

Tja tja .. ja ska köpa ett liknande kort snart med en 550W... alltid bra om du har lite Watt över

Visa signatur

Datorn : Antec 300, Amd Phenom X4 965 , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, Crossfire med Radeon 5850, Corsair HX650+

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer inte att räcka till ett x1900xt. 16A på 12V är på tok för lite. Datorn går eventuellt att starta med agget, men lär bli instabilt så fort du spelar, alternativt brinna upp av överbelastning. Har du tur, både och.

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6141
http://www.xoxide.com/ultra-x-connect-400-w-ps-titanium.html

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Dom kostar en del så det är nog bra kvalitet men kolla hur mycket ampere du har på +12V för äldre nätagg har mer ampere på +5V då äldre processorer tog strömmen från +5V och inte +12V som dagens, det kan hända att den har 2 stycken +12V linor också och det är bara bra även om det inte är lika mycket ampere per lina.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera något som fungerar till mitt system med Sapphire Radeon X1900XT 512Mb, Hiper Type-R 580W. Ett kanonaggregat och ett snyggt sådant!

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Medlem

funderar också på ett hiper type-r, man annars så driver jag ett x1900xt, dfi nf4 ultra-d, venice (2 GHz), audigy2, en hårddisk och en dvd-spelare med ett lite äldre antec-nätagg med 18A på 12V-linan. Inga stabilitetsproblem när jag spelar iaf. Jag har dock haft en plötslig omstart när den inte var belastad alls, men jag testade att överklocka processorn just då och det kan ju bero det eller nån dålig minnesinställning. Just nu köra jag standardinställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kockz
Klarar det Nätaggregat av det?

http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4m530.html

Ja, men betala inte för mycket bara. Runt 700.- är väl rimligt för den kvalitén och effekten.

Över 1000.- som en del tar för Type-R 580W är inte prisvärt. Hyper är bra, men inte bäst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ne då väljer man helt enkelt Tagan eller Seasonic.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte Enermax som Komplett så vänligt tog in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Hyper är bra, men inte bäst.

Det kan man diskutera (se nedan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ne då väljer man helt enkelt Tagan eller Seasonic.

Jag har bara dåliga erfarenheter av dessa märken så därför gick jag över till Hiper och bättre nätaggregat får man leta efter. Tagan och Seasonic får smisk på fingrarna och det ganska rejält.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Det kan man diskutera (se nedan).

Jag har bara dåliga erfarenheter av dessa märken så därför gick jag över till Hiper och bättre nätaggregat får man leta efter. Tagan och Seasonic får smisk på fingrarna och det ganska rejält.

Finns det tester som säger så, eller?

Hiper gör bra nätagg, men inte är dom bättre än tagan och seasonic.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Finns det tester som säger så, eller?

Jag utgår från min egna preferens då jag haft alla tre.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Medlem

Hur mycket bör ampere ska nätagg på 12v-linan för att klar det då?

Permalänk
Medlem

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=322084

Har ett sånt själv, stabilaste agget jag ägt

tror att ungefär 30A är rekommenderat...

(dom flesta nätagg har två 12v-rails och dessa kombineras i PCIe-kontakten, så om nätagget har två rails på 18A vardera så räcker det)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jag ska också köpa ett Sapphire Radeon X1900XT 512MB , men jag funderade på att köpa ett nätagg från NorthQ på 500W (= http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313804 )

Har ni några åsikter om det? är det prisvärt eller borde jag köpa ett Hiper istället?

EDIT: Bättre specs från NorthQ's hemsida =
http://www.northq.com/products/powersupply/nq4775-500s.html

Permalänk
Medlem

Den ska nog klara av att driva ett X1900XT, verkar vara 16A på 12V1 och 18A på 12V2.

Men jag har lite svårt att se vad som står, rätta mig om jag har fel

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

jag vet ju inte, men det låter iallafall bra ! haha

övertala farsan att beställa hem det till mig idag, får inte lönen förrän den 25:e

Permalänk
Hedersmedlem

Om man skulle hårddra det hele skulle ett nätagg på 300W driva en modern dator fast så enkelt är det inte men 400W gör det om det är ett bra agg och 350W om man har ett snålare system.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Tagan iaf <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU

Jag har bara dåliga erfarenheter av dessa märken så därför gick jag över till Hiper och bättre nätaggregat får man leta efter. Tagan och Seasonic får smisk på fingrarna och det ganska rejält.

Utveckla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Utveckla.

Stabilare rails, snyggare, bättre byggkvalitet, billigare, tystare o.s.v...

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Stabilare rails, snyggare, bättre byggkvalitet, billigare, tystare o.s.v...

Stabilare rails: Fel
Snyggare: Smaksak
Bättre byggkvalité: Fel
Billigare: Oftast
Tystare: Fel

O.s.v: vad menar du mer?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Stabilare rails, snyggare, bättre byggkvalitet, billigare, tystare o.s.v...

Det var intressant, eftersom Tagan och (särskilt) Seasonic är kända för just stabilitet, kvalitet och ljudnivå.

Det medans Hiperagg är dokumenterat stingsliga. Exploderande kondingar, instabila spänningar och på tok för hög ljudnivå är något man hittar om man gräver lite. (Nej, jag orkar inte gräva åt dig, men jag gjorde lite efterforskningar innan jag köpte mitt S12, och detta var vad jag hittade. Inget tomt fanboyprat.)

Du måste haft rejäl otur om det är som du säger. Vilka modeller av Tagan/Seasonic har du haft problem med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Stabilare rails: Fel
Snyggare: Smaksak
Bättre byggkvalité: Fel
Billigare: Oftast
Tystare: Fel

Sluta läsa tester eller vad du nu får dina åsikter ifrån och testa själv. Jag lånade hem lite olika testinstrument, bla ett Zentech. Mätte och såg med mina egna ögon att Hiper var bättre på allt.

Litar mer på 5-6 olika mätinstrument som jag själv mätt med än sponsrade "oberoende" recensioner och forumiter som aldrig testat andra nätaggregat.

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Sluta läsa tester eller vad du nu får dina åsikter ifrån och testa själv. Jag lånade hem lite olika testinstrument, bla ett Zentech. Mätte och såg med mina egna ögon att Hiper var bättre på allt.

Litar mer på 5-6 olika mätinstrument som jag själv mätt med än sponsrade "oberoende" recensioner och forumiter som aldrig testat andra nätaggregat.

Själv litar jag allra minst på folk som kommer med åsikter, men inte ens förklarar vad de baserar åsikterna på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Själv litar jag allra minst på folk som kommer med åsikter, men inte ens förklarar vad de baserar åsikterna på.

Vet inte hur jag skall få fram det tydligare än det jag skrev. Använder mig av olika mätinstrument, bla från välrenomerade Zentech. Vad skall jag mer förklara?

Visa signatur

Graphics Processing Unit
Array Technologies Incorporated

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Sluta läsa tester eller vad du nu får dina åsikter ifrån och testa själv. Jag lånade hem lite olika testinstrument, bla ett Zentech. Mätte och såg med mina egna ögon att Hiper var bättre på allt.

Litar mer på 5-6 olika mätinstrument som jag själv mätt med än sponsrade "oberoende" recensioner och forumiter som aldrig testat andra nätaggregat.

Stor i orden, liten på jorden.

Du har ingen aning om vem jag är eller vad jag sysslar med, så var försiktig med vad du skriver.

Jag baserar mina uttalanden på egna tester och praktisk erfarenhet eftersom jag bygger till andra och har gjort så i över 10 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

I de flesta test är nätaggen ganska lika då dom inte gör riktiga stresstest för då brukar Seasonic och Enermax och andra av samma kvalite vara bäst men för vanliga användare spelar det inte så stor roll vad man köper så länge det inte är ett av skräp märkerna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GPU
Vet inte hur jag skall få fram det tydligare än det jag skrev. Använder mig av olika mätinstrument, bla från välrenomerade Zentech. Vad skall jag mer förklara?

Nu får du ta och ge dig GPU, du kmr in här och tror du kan stå upp mot vad som helst och vem som helst, kan du inte bara erkänna att du har fel helt enkelt.

Att du tycker att Hiper är bättre är inget jag tvivlar på, men att skriva att Hiper är bättre är som att säga att jag är odödlig och sedan skjuta sig i huvudet, då har du fel med andra ord.

Du får helt enkelt ta och ge dig, och ja jag har rapporterat ditt omogna inlägg som du skrev till mig till moderatorerna då du inte hör hemma på SweC med dina åsikter om att jag är problembarn och allt annat du skrev. Tror du inte på dem scores jag lägger upp på orb eller länkar så är det ditt problem, inte mitt problem.

Du låter som ett "snille" som aldrig fick till det.

Tyvärr min vän men du kommer alltid att få prata med min hand tills den dagen du ändrar dig för mitt huvud lyssnar inte.

Gör du inte det så får jag säga tack desamma som du skrev till mig:

Ha ett bra liv

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.