Permalänk
Medlem

6800GT vs 7950GX2

Jag har funderingar kring att uppgradera min dator, då främst grafikkortet (och även moderkortet då jag måste byta till PCI-Express). I dagsläget har jag ett AGP Gainwards GeF 6800GT GS GLH men tycker att vissa nyare spel går lite små segt i högre upplösningar och inställningar. Det grafikkort jag funderar på att byta till är ett PCI-E 7950GX2 men är lite osäker på hur mycket mer prestanda det är i detta kort. Jag har letat runt lite på olika forum men inte hittat någon test där båda 6800GT och 7950GX2 är jämförda mot varandra. Det jag funderar på och hoppas att någon kan hjälpa mig med är:

1. hur mycket mer prestandavinster man gör med ett sådant grafikkortsbyte? Är det värt att byta?

2. Kommer min processor (AMD64 +3500) bli en flaskhals i systemet?

3. Kommer mitt nätaggregat att räcka till jag har ett Tagan 480W

4. Måste man ha ett moderkort med SLI för att kunna utnyttja båda kärnorna i 7950GX2?

5. Vilket moderkort är att rekomendera så att systmemet blir komplatibelt med mina resterande delar (tex minnen som är Corsair TWINX1024-3200XL PRO).

Permalänk
Medlem

1. Stora ja.

2. Ja

3. Ingen aning. du har ju ganska mycket i din burk.

4. Du måste ha ett moderkort med SLI för att kortet ska fungera.

femman får nån annan svara på.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
4. Du måste ha ett moderkort med SLI för att kortet ska fungera.

Fel, moderkortet måste bara ha ett bios som är kompatibelt!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

3.Svar ja. AAG kommer å palla med ett 7950GX2

Permalänk
Medlem

Dom flesta moderkort med SLI-stöd fungerar med nya biosuppdateringar och ett par andra funkar också, ska finnas en stor lista med kompatibla moderkort på nvidias hemsida.

Prestandaskillnaden mellan den och ett 6800GT kommer vara som skillnaden på en Volvo 240 och en Ferrari... ungefär.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Ett 7950 GX2 är lite sämre än 2 7900 GTX i SLI men bättre än 2 7900 GT eller ett 7900 GTX.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem

Välj ett moderkort från denna listan så du får rätt.

http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

You got a PM

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd

ett mycket bra val, nvidia 7950-kortet är rätt dyrt, MEN det krossar allt. Har själv provat det, mycketr bra.[dubbla gpu-processorer]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
cpu: centrino 3.0 ghz [2 mb L2-cache], gpu: go 6800 ultra [CineFX 4.0/shader model 3.0][256 mb, 16 x pci-express],
spu: azalia [SPDIF 7.1], ram: 2 x 512 mb [dual] samsung pro 533 mhz, skärm: 17 tum wuxga[1920 x 1200]
Amilo M forever........
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putkinen
ett mycket bra val, nvidia 7950-kortet är rätt dyrt, MEN det krossar allt. Har själv provat det, mycketr bra.[dubbla gpu-processorer]

cpu: centrino 3.0 ghz [2 mb L2-cache], gpu: go 6800 ultra [CineFX 4.0/shader model 3.0][256 mb, 16 x pci-express],
spu: azalia [SPDIF 7.1], ram: 2 x 512 mb [dual] samsung pro 533 mhz, skärm: 17 tum wuxga[1920 x 1200]
Amilo M forever........

Har aldrig riktigt förstått mig på dig men om vi säger såhär, det krossar inte allt. Det ligger i samma nivå som 2st 7900GT vilket precis är vad kortet är, just 2st 7900GT (eller var det gtx?) Så att det därmed har bättre prestanda än ett single kort går ju då att lista ut med röven. Och eftersom att kör man 2st sådana i sli och därfår får quad-sli så går inte det för att nvidia inte vill/kan få det att funka riktigt, dem som har testat har snarare fått sämre prestanda. Sen att kortet inte funkar som det ska med alla moderkort osv är väl inte heller så speciellt bra. Sen att du sitter å skriver ut din dator i varje inlägg kan man ju undra över, chansar på att du är en ensam människa.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Har aldrig riktigt förstått mig på dig men om vi säger såhär, det krossar inte allt. Det ligger i samma nivå som 2st 7900GT vilket precis är vad kortet är, just 2st 7900GT (eller var det gtx?) Så att det därmed har bättre prestanda än ett single kort går ju då att lista ut med röven. Och eftersom att kör man 2st sådana i sli och därfår får quad-sli så går inte det för att nvidia inte vill/kan få det att funka riktigt, dem som har testat har snarare fått sämre prestanda. Sen att kortet inte funkar som det ska med alla moderkort osv är väl inte heller så speciellt bra. Sen att du sitter å skriver ut din dator i varje inlägg kan man ju undra över, chansar på att du är en ensam människa.

hehe det ska vara hans signatur

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hehe det ska vara hans signatur

Hehe ja jo men sitta å skriva ut den?

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Hehe ja jo men sitta å skriva ut den?

Vad snackar du om?? Den är där varje gång han postar - AUTOMATISKT! Och om du klagar på att han skriver sin datorn i sign så tror jag att över 50% av SweC är intresserade av vad du har att säga, för dom gör samma sak. Det är inte som du tror. Man kan göra det för när man behöver hjälp, så man inte behöver skriva ut saker flera gånger, eller bara för att skryta, för att man är stolt över sin dator. Hursomhelst, varför spelar det en roll? Hur har det med hans sociala status att göra? :s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Vad snackar du om?? Den är där varje gång han postar - AUTOMATISKT! Och om du klagar på att han skriver sin datorn i sign så tror jag att över 50% av SweC är intresserade av vad du har att säga, för dom gör samma sak. Det är inte som du tror. Man kan göra det för när man behöver hjälp, så man inte behöver skriva ut saker flera gånger, eller bara för att skryta, för att man är stolt över sin dator. Hursomhelst, varför spelar det en roll? Hur har det med hans sociala status att göra? :s

Nej, det där jibberishet med hans dator är inte med i signaturen, kolla vart strecket som markerar siggyn går.

Dessutom är väl 7950 två st Go 7900GTX? Så har jag uppfattat det iaf. Orkar inte kolla efter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Dessutom är väl 7950 två st Go 7900GTX? Så har jag uppfattat det iaf. Orkar inte kolla efter.

Har för mig det också, inte säker dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Då är väll jag snäll och sammanfattar åt trådskaparen.

1. Skillnaden i prestanda är som natt och dag.

2. Din processor kommer att bli en flaskhals ja. Core2Duo, 3700+, opteron m.m är att rekommendera.

3. Ja ditt nätaggregat kommer att räcka till för att driva systemet.

4. Välj moderkort i denna listan: http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp

5. De flesta moderkort är såklart kompitabla med dina delar, men ett moderkort från DFI eller andra företag som är kända för kvalité är att rekommendera enligt mig, lika bra att köpa ett ordentligt moderkort direkt.

Varsågod

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej specarna är inte i hans sign utan han har lagt dom i själva inlägget och det är faktiskt lite störande..

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Som dem andra sa, det är INTE hans sign det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lol, såg nu. XD Noob?