Permalänk
Medlem

NTLDR Hjälp i XP?

Error: NTLDR is missing
Press ctrl + alt + delete to restart.

Problemet uppstod efter att:
1. Jag kunde inte stänga ned Windows, den stod och tuggade på 'saving your local settings' i kanske en halvtimme (så jag stängde av med knappen),
2. Mina gummipluppar på maxtorhårddisken hade gått sönder och hårddisken låg och dinglade helt löst i skalet. Dessutom var en av strömkontakterna borta (en svart).
3. Någon fläkt lät enormt mycket så jag bankade på skalet några gånger...

Saker jag har gjort:
Recovery Console. Kopierat från XP boot CD till root; både NTLDR och NTDETECT.COM, dessutom 'type boot.ini', men hittade inga felaktigheter.
fixboot, fixmbr är också körda, utan framsteg.

HDD regenerator.
Tuggade på i över 30 timmar - hittade inga sektorfel på hårddisken!

Maxtor Utility.
Gjorde en check på om hårddisken var felfri i maxtors utility. Allt på 'passed'.

Någon som har en idé förutom att formatera och installera om allting igen? Svar uppskattas enormt.

HDD är: Maxtor SATA1 6V160E0
OS: Windows XP Professional

Permalänk
Medlem

iofs för win2K men förhoppningsvis kan det hjälpa dig ändå
http://support.microsoft.com/?kbid=318728

Permalänk
Medlem

kopierade du ntldr till rätt ställe? altså inte till win mappen utan bara direkt på partionen med win... (tex c:...inte c:\windows)
annars kolla upp guiden ovanför

Permalänk
Medlem

Ah. Jättedum och stor tabbe av mig. Speciellt med tanke på hur många timmar jag måste ha lagt ned på problemet... (2 dygn minst!).
Det var så att BIOS:et ändrades/resettades efter att jag stängde av datorn när den vägrade stänga av sig självt.
Därför togs SATA-disken bort i boot-sekvensen. Fråga mig inte varför, men jag kollade aldrig där! Dessutom har jag två Maxtor med väldigt lika produktnummer så att allting 'såg' okej ut. Tack för hjälpen i alla fall .