Permalänk
Medlem

Hjälp datorn beter sig konstigt

Heej idag fick jag ihop min först dator som jag byggt själv.
jag startar den och allt verkar funka men sen när jag ska instalera saker typ grafikkortet så hänger sig hela datorn men när jag stratar om datorn så står dte endå att det är instalerat, men fick bf2 instalerat men sen när jag startar det så hänge sig datorn. men det här kanns ju inte bra tänker jag. tankar ner 3dmark 05 och får 10 480 poäng så det verkar ju inte va någe fel.

men sen när man ska instalera program osv så hänger sig hela datorn och beter sig konstigt snälla någon som vet något.

köpte datorn för några dagar sen å byggde ihop den själv men så blir dte så här då blir man så ledsen...

hjälp snälla mvh

Permalänk
Medlem

Delarna? Nätaggregat? Testa köra utan dual channel om du nu kör?

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Medlem

delarna är:

amd x2 am2 4200+
kingston 1024 gb pc6400 800mhz
ati x1900xt 512mb
samsung 250 gb
samsung dvd brännare (sata)
MSI K9N Platinum, nForce 570 Ultra
hiper type-r 580w

ofta dte hjälper att bara inte köra duel channel med minnena?

Permalänk
Medlem

Luktar minnesproblem....

Kolla inställningarna och stäng av turbomodes eller liknande för minnena.. om sådana är aktiverade.

Ladda ner Memtest86 och testkör dinna minnen!
http://www.memtest86.com/

Så skulle du kuna isolera bort ett problem, eller hitta det!

Permalänk
Medlem

turbomodes vad är det? hittar jag det i bios eller?

tack så jävla mycket blir så glad när folk orkar vara snälla tack ska prova nu

men vilken av alla dom där ska jag ladda ner ? förstår ej hur jag ska göra

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem.. .det var kombinerat moderkort->grafikkort->Minnen för mig!

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

"Fel" version av memtest där. Prova här i stället http://www.memtest.org/#downiso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
"Fel" version av memtest där. Prova här i stället http://www.memtest.org/#downiso

Jau än bättre, ladda bara ner den högst upp. och välj om du vill ha en ISO för att bränna ut på skiva, och sen boota från den... Eller ex Diskett lr USB-Minne...

Permalänk
Medlem

jag blir så trött påd et här jag vet inte ens hur jag ska bränna det där memtestet och sen om inte det fungerar och löser det jag har som jag inte tror dte gör vad gör jag då ? :(:(:(

Permalänk

Om det är fel på minnena så be att byta ut dem.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

men asso jag fick lixom datorn för inte ens en vecka sen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarl
men asso jag fick lixom datorn för inte ens en vecka sen?

Ja, händer i udda fall att det är fel på minnena vid produktion, väldigt sällsynt!...

Spelar dock ingen roll, med memtest så får du se om du får några minnesproblem, får du upp något så kan det vara.

1. Fel på minnena
2. Fel på moderkortet
3. Felaktig inställning...

Kan du inte bränna ut CD så tar du den andra filen som du skapar en diskett med, följ instruktionerna.

Det är viktigt att utesluta problem... får du inte upp något fel så kan du utesluta minnesproblem och felkontrollera nästa del.