Permalänk
Medlem

Installera XP med SATA

Ni får verkligen ursäkta om en liknande tråd finns, men letade igenom ett par sidor utan resultat.

Åter till ämnet. Jag fick min beställda dator igår. Följande produkter ifrån shg.biz:

Maxtor DM10 300GB, 7200RPM, 16MB SATA300
Sapphire Radeon X1600Pro, 512MB, PCI-E
Corsair TWINX2048-3200C2, 2x1024MB
Asus A8N-SLI/Premium, nForce4, S939
NorthQ NQ4001AL, 12-17db, Metallic Blue
AMD Athlon64 3800+, S939, Bulk, Venice
Coolermaster Hyper 6+, Multicooler
Arctic Silver 5, 3.5gr. Thermal Compound
NEC ND-3551, DVD±RW, Black
Antec Performance One P180, Midi, Black

För övrigt så var CPU-kylaren helt kass, rekomenderas verkligen inte.

Nu skulle jag installera Windows XP. Gjorde som jag alltid och det gick bra tills jag skulle just installera. Man får ju frågan om man vill installera XP från början, repareta en installeras XP-installation eller avsluta. Jag väljer så klart att installera XP och här får jag meddelandet att det inte finns någon hårddisk i datorn.

Jag har forskat lite i det hela och har fått lite olika uppgifter. Jag har även testat att försöka installera SATA-drivers genom att klicka F6 i XP-guiden och har installerat. Men även detta misslyckas. Att tilläggas här är att disketten som jag använde inte medföljde till min hårddisk utan var till en lite äldre modell som jag har haft sedan tidigare (kan det vara det?).

Jävligt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du måste koppla in SATA-hårdiskar i rätt uttag om du vill boota från den, oftast står det i manualen vilka uttag som är bootbara, annars kan du bara prova dig fram.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

japp du måste koppla in i rätt prova bara i ettan. det är bara leta upp i handboken du fick med var ettan och tvåan å trean osvosv sitter så ser du lycka till

Permalänk
Medlem

Har kollat upp i handboken lite nu, det finns följande uttag för SATA-diskar:

SATA1, SATA2, SATA3, SATA4 och
SATA_RAID1, SATA_RAID2, SATA_RAID3, SATA_RAID4.

Vilken ska den sitta i? Har haft den i SATA_RAID1

Permalänk
Medlem

sätt den i sata1

Permalänk
Medlem

Helvete vad skönt. Fick iordning den för 10 min sen. Tack alla!

Permalänk
Medlem

va skönt

Permalänk
Medlem

Trodde jag ja

Helt sjukt, jag "kom igenom" den första installationen när man har blåskärmen och den formaterar och lägger in filer osv.

Sen när alla filer är kopierade står det "Den här delen av installationen är klar, en omstart kommer att göras inom 15 sekunder. Tryck valfri tangent om du vill starta om...".

När den startar om och ska starta upp kommer felet.

"Det gick inte att starta Windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett. Kontrollera sökvägen och disken.
Kontrollera i dokumentationen för Windows om konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation."

Hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

På vilken plats kommer hdn i bootordningen i BIOS?

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danlin
På vilken plats kommer hdn i bootordningen i BIOS?

Har testat lite olika, men har den som first boot nu. Vad ska den vara på?

Permalänk
Medlem

First boot.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Okej, ingen som har en aning om vad det är för fel eller vad jag ska göra?

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Varifrån köpte du datorn / delarna? prata med deras support och be om hjälp av dem.

Visa signatur

Athlon 3700+
Sapphire X1600XT Passive
Samsung SyncMaster 910n

Permalänk
Medlem

testa om disken fungerar i en annan dator, annars får du helt enkelt skicka in den på garantin

Permalänk
Medlem

Tjena Scarf! Sitter med precis samma fel. Gråter blod och kommer snart kasta den här jävla datorn och börja skicka mina brev med posten igen. Back to the stoneage...

Skämt och sido, har oxå kommit lika långt i installationen som du men även fått samma svar konfigurationsfel på disken eller nåt liknande. Sitter med ett Asus A8r-mvp och en maxtor disk. Har hört att nvida kretsar i moderkort ska tidigare ha haft problem med maxtor diskar men att det ska blivit åtgärdat på nyare moderkort. Som sagt vet ej vad jag ska göra??? Vet dock att det sitter många kompitenta datoranvändare här på detta forum , så snäääääääällllla hjälp till en förtvivlad!

Permalänk
Medlem

Altså har du använt F6 för att välja extra drivisar vid start av installationen? Leta upp drivisarna du förmodligen fick på diskett, och tryck in dom så skall det funka. Fick du inga, leta upp på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har drivrutinerna för en "maxtor diamond 10 sata 2" som skulle kunna mejla mig dessa? Eftersom filen rymms på en floppy kommer den inte att vara så stor. Min mejl är kalleankaster@gmail.com Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Prova med en annan hårddisk.. & nej man behöver inte några speciella drivrutiner för att installera operativsystem på A8N moderkorten.

Kan väl säga såhär.. svärsonen har ett A8N & hade en maxtordisk (300GB, 16MB cache) från början.. det gick att installera på den om man hade tur.. nu har han seagate & det fungerar perfekt. Om det bara var på hans moderkort det strulade eller det är rent generellt ett problem mellan maxtors diskar & A8N låter jag vara osagt.. men prova med en annan hårddisk, fungerar det då så vet du!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hjälpsam

Jag misstänker att du kör med en äldre Windows XP skiva utan servicepack, dessa kan inte identifiera stora hårddiskar ordentligt.

Du bör har en Windows XP skiva med SP1 eller SP2 integrerat för det.

Det kan vara en aledning

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har den mammabrädan, inga problem varken i SATA 1,2,3 el 4.

XP SP2, som sagt var.
Kanske ändra access mode för HDD (i BIOS) till large, om den är auto nu alltså.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur ska man fixa XP med SP2? Går det ladda ner?

Tycker ni att det är värt att köpa en IDE-disk? Inte jag, jag ville ju slippa IDE

Permalänk
Medlem

Ändra i Bios för hårddisk-storleken från Auto till Large. Det kan finnas ett en svaghet i programmet, som gör att mycket stora HD behandlas felaktigt.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Jag har nästan samma problem som beskrivs i början, förutom att jag inte har diskettstation till min bärbara. Vet verkligen inte vad jag ska göra och jag är grymt tacksam om någon kan hjälpa till.
Så vitt jag vet så finns inte drivrutiner som stödjer sata hårddisk inlagd på windows xp professional sp2 skivan. Windows xp home edition finns alltså redan inlagd i datorn.
Hur kan man göra för att ta bort den här versionen och få in professional?

Visa signatur

Don't hate me because i'm beautiiiiful ;)

Permalänk
Medlem

Fel Fel Fel FeeeeL man kopplar in SATA disken i vilken av portarna som helst... sen så startar man datorn. Sen stoppar man i cd skivan för moderkortet eller disketten för sata drivare sen KLART o funkar inte de så windows skivan sen F6 sen i med SATA drivar disketten sen bara installera resten! // GLHF Skruvmejsel

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invert
Fel Fel Fel FeeeeL man kopplar in SATA disken i vilken av portarna som helst... sen så startar man datorn. Sen stoppar man i cd skivan för moderkortet eller disketten för sata drivare sen KLART o funkar inte de så windows skivan sen F6 sen i med SATA drivar disketten sen bara installera resten! // GLHF Skruvmejsel

Märkligt.. när jag installerade så använde jag ingen diskett & inga speciella S-ata drivrutiner... Förklara varför jag gör fel & det fungerar ändå?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Märkligt.. när jag installerade så använde jag ingen diskett & inga speciella S-ata drivrutiner... Förklara varför jag gör fel & det fungerar ändå?

Du gör inget fel skruvis. Så här ligger det till - saxxat från annat forum.

"Det beror på vilket chipset man har och hur hur SATA kontrollern är inställd i bios. IDE, SATA (AHCI) eller RAID.

Har man bios inställt på IDE mode så krävs det som regel inga drivrutiner men alla SATA funktioner stöds inte alltid (t.ex. NCQ/TCQ). Sen måste både kontrollern och disken stödja NCQ/TCQ för att det ska fungera fullt ut. Något som inte alla kontollers och diskar gör"

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag också sitter med sata disk för första gången ^^

går det se någonstans vilken hastighet sata disken körs i? sata? sata2? osv.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

RoleX , ibland följer det med program till kontrollern som man kan övervaka hastighet etc. Det dumma är att under XP så identifierar sig SATA-enheter i SATA-läge som SCSI-enheter, och XP har inte så mkt mer att säga om dom. Vi får väl vänta på Vista för riktigt native support.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scarf
Hur ska man fixa XP med SP2? Går det ladda ner?

Tycker ni att det är värt att köpa en IDE-disk? Inte jag, jag ville ju slippa IDE

Scarf och alla andra som har problem med sata HDD......

Igår satt jag med era problem och svor och hade mej för jag fick samma problem som ni pga att jag hade hört att man skulle formatera den nya HDD:n innan install vilket jag gjorde med Partition Magic (BTW super programet )

Gör så här.....

Skicka in HDD i Sata1 i en annan burk som har Partition Magic och välj DELETE HDD så att den kommer i UNALLOCATED sätt sedan in den i burken som skulle omformateras och lägg sedan in windows som vanligt

PS Om det nu inte fungerar så formatera enhet till NTFS filsystem med P-M och gör sedan om samma sak

Lycka till

Idlaren