Inte giltig Windows-minnesavbildning

Permalänk

Inte giltig Windows-minnesavbildning

Formaterade om datorn för att slippa detta problem men det hjälpte inte ...

Då och då ploppar det upp en ruta som säger att filen C:Windows\... inte är en giltig Windows-minnesavbildning. När väl första rutan kommit upp kommer det bara fler och fler rutor och man får starta om datorn.

Efter omstart har också ikoner för vissa program och filer försvunnit eller ändrats, däribland iTunes samt till Office-dokument.

Virussökning rapporterar inga fel.

Jag återkommer med exakta felmeddelanden och vilka filer det gäller nästa gång problemet uppstår.

Permalänk
Medlem

Om det återkommer vid nyinstallation så är det troligen något program som du har installerat som ställer till det.

Permalänk

Jag har nu fler detaljer och tror mig veta felets ursprung men har ingen lösning.

Problemet uppstår då man använder kalkylatorn (Start-Kör-calc). Ett felmeddelande med titeln Felaktig minnesavbildning - calc.exe kommer upp:

Programmet eller DLL-filen C:\Program\VIA\Setup\viaagp\Pnpx64.exe är inte en giltig Windows-minnesavbildning. Kontrollera detta mot installationsdisketten.

Så fort man trycker bort det kommer felmeddelandet upp igen. Följande filer anges:

C:Windows\$NtServicePackUninstall$\dosx.exe
C:Windows\$NtServicePackUninstall$\krnl386.exe
C:Windows\$NtServicePackUninstall$\redir.exe
C:Windows\Installer\{0251BEE2-03EF-11DA-BFBD-00065BBDC0B5}\MsblIco.Exe
C:Windows\Installer\{506AD2FA-A52D-4FFB-903E-79DAE1E71D39}\_4D6BFDDA323315BF3DC76F.exe
C:Windows\Installer\{506AD2FA-A52D-4FFB-903E-79DAE1E71D39}\_D283AC6C9DA564861C05E1.exe
C:Windows\Installer\{54C0D94A-F467-4ABC-9D02-6E58748668D4}\NewShortCut51_C4CC216DC59449CC82C2CDA6A4781E4C.exe

Felmeddelandet visas två gånger för varje fil innan nästa kommer upp. Efter den sista filen börjar den om från början.

---

Det är möjligt att felet kan uppstå i andra program än kalkylatorn, men då jag aldrig kollat så noga på felmeddelandet innan vet jag inte. Angående filerna som rapporteras som felaktiga säger mig inga utom den översta mig någonting. Jag installerade moderkortsdrivrutiner från VIA, HyperionPro v5.09a, enligt följande rekommendation. Jag vet att jag använde en tidigare version av dessa innan omformateringen och detta under en lång tid så de bör inte vara problemet.

Eftersom felet ligger i ett Windows-program kanske det beror på någon uppdatering gjord via Windows update?

Permalänk
Medlem

Nej, felet ligger inte i windowsprogrammet. Det ligger i VIA-drivrutinerna eller vad det nu är. Felet ligger ju i C:\Program\VIA\Setup\viaagp\Pnpx64.exe. Avinstallera VIA-grejerna så kommer det ju fungera. Du har senaste från deras hemsida eller?

Permalänk

Ja, senaste. Men som sagt, då det krånglade på förra installationen använde jag andra VIA-drivrutiner. Dessa hade jag använt i över ett år utan krångel så det måste väl vara något annat som startade problemet?

Permalänk

Först tycker jag att du avinstallerar drivrutinerna och försöker starta calc igen. Om den då fungerar som den ska är ju problemet lokaliserat. Sedan är ju frågan om problemet ligger i drivrutinerna eller om ett annat program får spelet på grund av dem. Det borde väl kunna lösas med VIAs support eller forum t.ex.

Har du sökt på Google och letat efter någon lösning?

EDIT: även om du använt en tidigare version av drivrutinerna innan betyder det ju inte att den version du använder nu fungerar. De ändrar ju saker och ting mellan versioner som kan krångla.

Sedan har jag noll koll på VIA-drivrutiner men om dessa inte är de officiella så skulle jag nog skrota dem och köra med de som finns på VIAs hemsida.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Vad har du för (röda) fel i logboken... det är ju det lite mer självklara stället att börja felsöka.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Var hittar jag loggboken?

En google-sökning ger inte så mycket. Någon som vet hur felet skulle lyda på engelska?

Och jag får väl prova avinstallera drivrutinerna ...

Permalänk

Start menyn -> Administrationsverktyg -> Datorhantering

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Efter avinstallation av VIA-drivrutinerna vägrade Windows starta så systemet fick repareras med Windowsskivan. Nu antar jag att några Windows-standarddrivrutiner är installerade.

Problemet kvarstår med skillnaden att filen C:\Program\VIA\Setup\viaagp\Pnpx64.exe inte längre kommer upp i felmeddelandena.

Vad är det jag ska titta efter i loggboken?

Permalänk
Medlem

Om du nyligen omformaterat, testa gör det igen, och installera inget och testa om allt fungerar, sedan installerar du programvara och testar, och på så sätt kommer du veta vad som är det som orsakar problemet.

Permalänk

Det blir nog till att göra så ...

Då jag på förra installation inte hade installerat något speciellt program då problemet uppstod misstänker jag att det är någon Windows Update som spökar. Någon med nån idé vilken?

Det vore också väldigt hjälpsamt om någon kunde ge några förslag på hur felmeddelandet skulle kunna lyda på engelska.

(Programmet eller DLL-filen C:\Program\VIA\Setup\viaagp\Pnpx64.exe är inte en giltig Windows-minnesavbildning. Kontrollera detta mot installationsdisketten.)

Permalänk
Medlem

I loggboken ska du leta efter fel, öppna och läs om det notera att det finns ett händelse ID, matcha det på www.eventid.net. Med enkelt detektivarbete och ett lexicon kan du matcha delar ur felmeddelandet till en av många lösningar som finns listade där.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hittade en del i loggboken men förstår mig inte på det mesta.

- Händelse-ID 59 och 32 med källa SideBySide uppkommer i grupper om 3 då och då.

"Generate Activation Context misslyckades för C:\Program\Expekt\MFC80.DLL. Felmeddelande: Åtgärden har slutförts." (Expekt poker är nu avinstallerat men det hjälpte inte.)

"Resolve Partial Assembly misslyckades för Microsoft.VC80.MFCLOC. Felmeddelande: Det refererade paketet är inte installerat på datorn."

"Det beroende paketet Microsoft.VC80.MFCLOC kan inte hittas. Senaste fel: Det refererade paketet är inte installerat på datorn."

Jag hittade följande på www.eventid.net men det hjälper inte mig att lösa problemet:

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=32&eventno=4229&so...

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=59&eventno=4228&so...

Fel som inte borde vara orsaken till problemet:

- Efter reparationen av Windows-installationen (nödvändigt efter försöket att avinstallera VIA-drivrutiner) kom rapporter om att diverse tjänster inte gick att starta. Har antagligen inget med problemet att göra.

- Ett fel som rapporterades innan dess var att tjänsten Security Accounts Manager inte gick att starta. Nu är den startad och problemet med felaktig minnesavbildning blabla kvarstår.

De händelser i loggboken som verkar ha mest med problemet att göra markeras inte som fel.

- Händelse-ID 26 med källa Application Popup finns med för varje gång problemet har uppstått.

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=26&source=Applicat...

- Händelse-ID 64005 med källa Windows File Protection.

"Den skyddade systemfilen calc.exe återställdes inte till den giltiga ursprungliga versionen eftersom återställningsprocessen avbröts av användaren. Användarnamnet är Lundstedt & Möller. Den ogiltiga filens version är okänt."

http://www.eventid.net/display.asp?eventid=64005&eventno=2193...

Om någon skulle kunna tolka felen åt mig och kanske även lösningarna på www.eventid.com vore jag väldigt tacksam.

Skulle även kunna ladda upp loggboken på internet om någon vill hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som DLL-cachen har någon form av behörighetsfel, ID 64005 skvallrar om detta dessutom. Värt ett försök (och ett lite av ett tweak också): i cmd -> sfc /? (läs igenom dom rader som dyker upp)
sfc /purgecache
Kontrollera i (bootdrive):\WINDOWS\system32\dllcache att det ser tomt ut
(här är det allvarligt om det inte är tomt)
sfc /scanonce
shutdown -r -f -t 1 (för att det är roligt)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

2042 objekt och 356 MB var det i C:\WINDOWS\system32\dllcache innan sfc/ purcecache. Efter det blev den tom.

Vid uppstart ombads jag mata in Windows XP Professional SP 1. Då jag kör Win XP Home kunde jag inte det men jag matade in den skivan istället och en scan av något slag påbörjades. När den var färdig hände inget mer.

Jag kollade sen i C:\WINDOWS\system32\dllcache där det nu är 2887 objekt och 449 MB.

EDIT: Verkar som om problemet har försvunnit nu. Kunde starta kalkylatorn utan att någonting hände.

Då Windows blivit rätt segt och vissa program slutat fungera efter reparationen av Windows hade jag tänkt formatera om och installera Windows på nytt. Så vad var orsaken till problemet och hur undviker jag det den här gången?

EDIT 2: En titt i loggboken gav följande:

Under filsökningen framkom det att systemfilen c:\windows\system32\calc.exe har en ogiltig signatur. Den här filen återställdes till den ursprungliga versionen för att bibehålla systemstabiliteten.

Samma meddelande för följande filer:

c:\windows\system32\dpvsetup.exe
c:\windows\system32\setup.exe

Varje fil rapporterades två gånger med händelse-ID 64019 och 64020. Källa Windows File Protection.