Permalänk
Medlem

Lite hjälp med c2d

Hej hej, Jag har en fråga angående detta paket

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324737

Frågan lyder, Kommer det gå att överklocka med detta kit överhuvudtaget?

då menar jag inte en super clock utan bara några 100 mhz så man kommer upp i e6600 prestanda. Det är ju bättre än att köpa det andra paketet på komplett för 1000 kronor mer.

Och om det inte går att klocka alls, säg något i typ samma prisklass som gör det.

Och om det går..säg hut högt jag kan komma utan att behöva fiffla med saker. vill bara komma upp i e6600 prestanda utan problem.. kanske en liten bit över.

Tack på förhand.

Ps: som ni kanske förstår så är jag nybörjare på klock så vill inte ge mig på något avancerat.

Permalänk
Avstängd

du bör kunna klocka lite utan bekymmer.
minnena sätter gränsen men om man kör med delare (divider) kan man få ut mer cpuhastighet.

moderkortet har en några haft strul med men för en lagom klockning ska det funka utan större bekymmer.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Re: Lite hjälp med c2d

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tizoxin
Hej hej, Jag har en fråga angående detta paket

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324737

Frågan lyder, Kommer det gå att överklocka med detta kit överhuvudtaget?

då menar jag inte en super clock utan bara några 100 mhz så man kommer upp i e6600 prestanda. Det är ju bättre än att köpa det andra paketet på komplett för 1000 kronor mer.

Och om det inte går att klocka alls, säg något i typ samma prisklass som gör det.

Och om det går..säg hut högt jag kan komma utan att behöva fiffla med saker. vill bara komma upp i e6600 prestanda utan problem.. kanske en liten bit över.

Tack på förhand.

Ps: som ni kanske förstår så är jag nybörjare på klock så vill inte ge mig på något avancerat.

Jag skulle inte våga chansa med ett Ab9. Har inte hört mkt bra om det kortet fast det kanske har kommit bättre BIOS versioner vid detta laget.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Okej, Tack för svaren.

Om jag tar de här minnena då http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308713

Edzy, du tycker inte jag ska ta abit? Kan du eller någon annan ge ett tips på ett bra moderkort som funkar med minnena jag skrev åvanför? (om de är något att ha). Och som jag sa tidigare det är ingen super clock jag vill ha utan bara samma prestanda som e6600 eller kanske lite högre.

Tack på förhand

Permalänk

Jag skulle starkt avråda från Abit ab9 (har själv ett ab9 pro). Satsa på ett Gigabit DS3 eller ett Asus PB5 istället!

Sen skulle jag rekomendera 2GB ram istället för 1gb, men det är ju en kostnadsfråga också.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Jag skulle starkt avråda från Abit ab9 (har själv ett ab9 pro). Satsa på ett Gigabit DS3 eller ett Asus PB5 istället!

Sen skulle jag rekomendera 2GB ram istället för 1gb, men det är ju en kostnadsfråga också.

okej, det fins ju många asus pb5. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781

funkar det?

Jag har tyvärr inte råd med 2gig ram. men kommer det gå att klocka hyfsat med minnena jag nämde förut? + det här moderkortet.

Det verkar som nästan alla kör med 2gig varianten på ram? är det för bättre prestanda eller går det att klocka bättre med dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tizoxin
okej, det fins ju många asus pb5. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321781

funkar det?

Jag har tyvärr inte råd med 2gig ram. men kommer det gå att klocka hyfsat med minnena jag nämde förut? + det här moderkortet.

Det verkar som nästan alla kör med 2gig varianten på ram? är det för bättre prestanda eller går det att klocka bättre med dem?

Jag har samma kort själv. Mitt funkar kanon.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så kommer Abit Ab9 bli bättre men i dagsläget kan jag inte rekommendera det. Kör en e6400 och ab9 pro i ena datorn med Corsair value ddr667 och allt över 300fsb är instabilt.

Med nuvarande bios (1.3) är minneshanteringen undermålig, det går att få ökad stabilitet genom att sätta minnena i single channel men det känns ju hyfsat trist. Man får väl vänta och se om det blir bättre men i dagsläget är alla andra moderkort från de större tillverkarna bättre val.

Vidare kan man ju tillägga att OS-installation inte är en lek med strulande kontrollers och dylikt. Så mest är jag väl tacksam för att skiten ens fungerar

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou
Förhoppningsvis så kommer Abit Ab9 bli bättre men i dagsläget kan jag inte rekommendera det. Kör en e6400 och ab9 pro i ena datorn med Corsair value ddr667 och allt över 300fsb är instabilt.

Med nuvarande bios (1.3) är minneshanteringen undermålig, det går att få ökad stabilitet genom att sätta minnena i single channel men det känns ju hyfsat trist. Man får väl vänta och se om det blir bättre men i dagsläget är alla andra moderkort från de större tillverkarna bättre val.

Vidare kan man ju tillägga att OS-installation inte är en lek med strulande kontrollers och dylikt. Så mest är jag väl tacksam för att skiten ens fungerar

Okej tackar för all info. Då blir det väl ett såntdär asus p5b och kanske de där 1gig minnena för 1300 eller helt enkelt ett vanligt corsair 1gig minne för 900kronor eller vad de nu ligger på.

Om någon annan har något annat att tillägga så gör det gärna, är fortfarande lite osäker ^^

Permalänk
Medlem

Liksom jag kommer lätt upp i 460 FSB med min 6300 på mitt vanliga P5B. Har value minnen dessutom.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Vad kör du för bios ezdy?

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou
Vad kör du för bios ezdy?

0309

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Intressant, det verkar gå lika bra att klocka med p5b som med deluxekortet med det bioset...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59