Problem med z-5500. får inte igång tal i filmer

Permalänk
Medlem

Problem med z-5500. får inte igång tal i filmer

Tjenare! fick mitt z-5500 igår och är supernöjd med ljudet hitils men har problem när jag ska kolla dvdfilmer i powerdvd/vlc. Ljudet funkar men allt tal som jag tror ska komma från centern hörs inte. Altså inget tal hörs därifrån när jag kör på läget: Dolby Digital PL2 surround eller vad de heter. Har provat med både Direct input och coaxkabel nu. men de går inte att få ut nå tal. de funkar när man kör med directkabeln och väljer "effect: 6ch direct" men då blir de inget surround :/. Hoppas någon har ett fiffigt svar. har testat i testprogrammet till moderkortet. och då kommer de ljud ur frontvänster och fronthöger bara. MVH kozmoz

Visa signatur

MVH

Permalänk

6ch direct är surround...om det inte är det så stöder inte filmen det eller så har du fel drivrutiner, inställningar på andra ställe eller liknande..

Permalänk
Medlem

Du ska ha det på 6 channel direct, och sedan får du ju ställa in på datorn att det ska vara 5.1 ljud. Görs i kontrollpanelen eller eventuellt program till ditt ljudkort.

Permalänk
Medlem

hum okej. men jag vill ju använda dolby surroundljudet. går inte de? de är nya dvdfilmer och ska ha stöd för de. Ställt in på datorn har jag gjort. Jaja tack iaf.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Det ska gå utan problem, men om du kör nån trial-version av PowerDVD så kanske de har blockerat det, jag vet inte. Du ska nog inte heller köra DPL2 då det är för att upmixa 2-kanalsljud till alla högtalare. Om du kopplat rätt och markerat "5.1" på alla ställen (i Windows, ljudkortets drivrutiner, i spelaren) så ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Funkar fint om jag kör "vanliga" kablar, men när jag kör optiska är center stendöd.
Mitt moderkort är SK8V med inbyggd soundmax ljudkort.

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Medlem

Hehe.. Ett problem som jag fick i VLC när jag köpte optisk kabel.

Ställer man om i VLC så det kör med dubbel stereo eller vad det hette. Det som är ovanför 5.1 så får man klockrent 5.1ljud.. Ifall man har på Movie läget på kontrollenheten.

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...

Permalänk
Medlem

Jag har också ett liknande problem..
När jag kör 6Ch Direct så funkar alla högtalare utom centern. När jag sedan byter till PLII Music så funkar centern och de bakre högtalarna, men inte de två främre.
Kan nämna att jag har Creative Audigy2 ljudkort som funkade perfekt med mina gamla Z-640 högtalare. Har ställt in det på 5.1 ljud, men alla högtalarna funkar inte då (samtidigt), alla funkar dock när jag kör ett "brustest".

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Låter nästan som drivrutinfel eller fel inställningar på ljudkortet.

Är det skillnad i musik och filmvisning. För mig är det såhär när jag spelar musik iaf:

PLII Music: Alla utom center
PLIIMovie: Center Och de bakre
Stereo: Främre surround
Stereo2: Alla utan center

Jag kör med optisk kabel

Visa signatur

...dä ä moderbordet som int liirar me simmarna...