Planering inför dator i bil bygge, behöver tips

Permalänk
Inaktiv

aha, okej låter riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
Det blir en laptop!
Slakta och bygga nått litet chassi av enklare modell.
Hur är kvaliten från ljudkortet på en "standard" laptop?
Har ev. en Compaq Evo N115 med duron 1300 Mhz,
måste bara kolla att den har usb 2.

Funderar på skärmen...
Lilliput 7" Wide 619GL-70NP/T
Touch Composite, VGA, 2400x480
är det den "bästa" 7" Wide med touch
man kan få tag på eller finns det mer
alternativ?

Köpte min skärm från cartft.com, dyrare men bättre (Lilleput är inte direkt kända för sin kvalitet)...
Cartft ligger i Tyskland så du slipper momspålägg, där kan du även köpa DC/DC nätagg för bilar om du vill, har själv ett M1-ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Köpte min skärm från cartft.com, dyrare men bättre (Lilleput är inte direkt kända för sin kvalitet)...
Cartft ligger i Tyskland så du slipper momspålägg, där kan du även köpa DC/DC nätagg för bilar om du vill, har själv ett M1-ATX

Jag har en lilleput 7",jag har aldrig haft problem med den.men jag har kanske fått ett bra ex:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
Jag har en lilleput 7",jag har aldrig haft problem med den.men jag har kanske fått ett bra ex:)

Klart dom kan funka bra, vad jag läst mig till dock så finns det folk med andra uppfattningar

Permalänk

nice ide med laptop, och snygg bil ;). Lycka till :P. hoppas du börjar snart.

Permalänk

Tänkte ge ännu en bra länk http://www.bilpc.info en början till en svensk motsvarighet till mp3car.com...

Jag håller själv på med ett bygge i bilen och kommer ha 7.1 ljud, navigering, mp3 och WAN... oändligheterna är ju obegränsade!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naesstrom
Tänkte ge ännu en bra länk http://www.bilpc.info en början till en svensk motsvarighet till mp3car.com...

Jag håller själv på med ett bygge i bilen och kommer ha 7.1 ljud, navigering, mp3 och WAN... oändligheterna är ju obegränsade!

Hur ser systemskissen ut för ljudet?
Lite Offtopic men

Permalänk

Jag tror laptop är det smidigaste, vet dock inte om jag ska
slakta eller använda den som den är men bygga in den på nått
bra ställe

Det är ju grymt skönt att ha Wlan och blåtand inbyggt,
kan man ju använda den som handsfree också om man
monterar en mic på nått bra ställe, vet dock inte hur det
blir med rundgång?!

Det som måste inhandlas är stereo med line in och skärm,
får se om jag får loss lite kulor.

Permalänk
Medlem

Ska själv bygga in en dator i bilen sen när jag skaffat en bil.

Fast jag ska nog satta endel cash. Ska ha ett 100% fullständigt multimedia system i bilen.

Laptop verkar ju en bra grund att gå ifrån. Bara strippa och bygga in i instrumentbrädan.

Nått som man kanske ska akta sig lite för kan vara om man ska ha Rejält tryck i bilen samt hårddiskar. Tror inte hårdiskarna mår så bra av förmycket dunka dunka.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Hade jag körkort och bil skulle jag garanterat skaffa minst 2 bärbara datorer och köra med 12->16- 22 Volts- inverters för underhållsladdning.

Dock till saken =0)
Något som vore ballt, och som jag skulle definitivt göra, skulle vara att konstruera ett special- fäste som gör att displayen förvaras dold, inskjuten med kortsidan, ganska precis i ovanför mittenkonsollen, något till vänster (Eller höger om man föredrar det), som sedan viks ner (Bakåt sett i bilens riktning; Från fronten bakåt), och sedan tippas till sidan. Ex: Ungefär så som bordsskivorna i flygplan som fälls ner i armstöden.
På detta vis skulle man effektivt kunna dölja skärmen för t ex. biltjuvar och annat löst folk.
Nästa problem är tangentbord. Som jag skrev i ett annat forum, skulle jag nog förmodligen göra ett eget tangentbord genom att slakta t ex. ett trådlöst och göra en egen tangentmatris direkt i ratten (Med säkra knappar, för man skulle nog inte vilja komma in på akuten med tolv miljoner tangenter i pannbenet precis), och för muspekare skulle jag nog vilja använda en sån där styrpinne som finns på äldre bärbara, alternativt pekplatta någonstans i närheten av ratten, bredvid tangenterna.

Vad det gäller hdd's; Dubbla bladfjädrar i en vagga. Bygg den som en gyro med fjädring i samtliga sidor. Första ramen med 4 bladfjädrar i ordinarie skruvhål, andra ramen i första med lika många bladfjädrar. Tillåt lite slaglängd, sen tror jag inte att det spelar någon roll om man använder 2½" eller 3½"- diskar.

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

men skulle det inte vara ganska praktiskt med en laptopdocka som man har skruvat fast nån stans typ under baksätet eller vart som helt där det finns plats. och sen drar man förlängnings kabel till allt man ska ha ,tex mus, t-bord, skärm, förstärkare . då slipper man ju skruva isär datorn ,och man kan ta bort den snabbt och lätt för att använda den som en vanlig laptop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Hur ser systemskissen ut för ljudet?
Lite Offtopic men

Ska fixa en uppdaterat version av mitt kabelschema så lägger jag ut det här helt enkelt... kanske hinner ikväll...

Citat:

Ursprungligen skrivet av kamelpung
men skulle det inte vara ganska praktiskt med en laptopdocka som man har skruvat fast nån stans typ under baksätet eller vart som helt där det finns plats. och sen drar man förlängnings kabel till allt man ska ha ,tex mus, t-bord, skärm, förstärkare . då slipper man ju skruva isär datorn ,och man kan ta bort den snabbt och lätt för att använda den som en vanlig laptop

Jo det skulle säkert fungera, grejen är att du behöver ha ventilation till den i sådana fall vilket kan bli ett problem just under baksätet, har däremot sett folk göra det i bakluckan. Nackdelen är att det ofta syns mera och inte ser lika "standard" ut som många vill ha det med en dator i bilen...

Eftersom jag själv inte haft råd med en tuchscreen ännu kör jag med min laptop, har 2 olika profiler, jobb och bil, gjort ett fäste så att man kan sköta allt från passagerarsidan... är stökigt och känns "fult" men det fungerar för tillfället..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klart... Känner man att man törs & orkar plocka isär t ex. en bärbar dator ska man nog göra det, men annars får det väl bli, som jag brukar kalla det; Nördlösningar. Personligen skulle jag nog demonterat hela rasket. Typ något som är snabbare än minst 500 MHz, och därigenom relativt billig i inköp & inte hela världen om den går åt f@nders. Då kan man köra Windows 98 och ändå ha full kareta i skiten, och ha kompabilitet med de flesta programmen.
Sen behöver man inte ha grafiska j-a UI's heller om man tänkt sig t ex. XP Media Center Ed. å dyl... Tar bara onödigt med pulver ur burken.
En av fördelarna med Windows 98, är att om man vill och kan med t ex. Quick BASIC, har en fot inne på elektronik kan man dessutom styra något roligt, kanske t om. mäta / trimma etc... Ujj vilka möjligheter det finns...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Klart... Känner man att man törs & orkar plocka isär t ex. en bärbar dator ska man nog göra det, men annars får det väl bli, som jag brukar kalla det; Nördlösningar. Personligen skulle jag nog demonterat hela rasket. Typ något som är snabbare än minst 500 MHz, och därigenom relativt billig i inköp & inte hela världen om den går åt f@nders. Då kan man köra Windows 98 och ändå ha full kareta i skiten, och ha kompabilitet med de flesta programmen.
Sen behöver man inte ha grafiska j-a UI's heller om man tänkt sig t ex. XP Media Center Ed. å dyl... Tar bara onödigt med pulver ur burken.
En av fördelarna med Windows 98, är att om man vill och kan med t ex. Quick BASIC, har en fot inne på elektronik kan man dessutom styra något roligt, kanske t om. mäta / trimma etc... Ujj vilka möjligheter det finns...

Som jag har färstått det så kör de flesta bilarna med OBD-II systemet när det gäller signaler mellan styrbox och motor med mera...
Finns färdiga system att köpa om man har pengar som gör att man kan koppla in datorn mellan boxen och motorn, har för mig att man ska kunna se bränsle/luft föredelning och allt annat sånt tjaffs...

http://www.scantool.net/index.php

Är Quick BASIC GNU/GPL eller komersiellt... läste lite programmering på gymnasiet och nåt borde kanske finnas kvar där bak...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naesstrom
Jo det skulle säkert fungera, grejen är att du behöver ha ventilation till den i sådana fall vilket kan bli ett problem just under baksätet, har däremot sett folk göra det i bakluckan. Nackdelen är att det ofta syns mera och inte ser lika "standard" ut som många vill ha det med en dator i bilen...

det är ju inte direkt omöjligt att få bra ventilation under ett baksäte. dessutom behöver ju vilken dator som helst ventilation

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelpung
det är ju inte direkt omöjligt att få bra ventilation under ett baksäte. dessutom behöver ju vilken dator som helst ventilation

Helt sant, men 2 saker, fläkten i en bärbar är fruktansvärt kass, tro mig, min laptop blir överhettad snabbt... visst, man kan sätta dit en egen större fläkt och då fungerar det säkert...

Ingenting är omöjligt, det är helt sant, men i de flesta bilar är det rätt bökigt att få till bra ventilation i baksätet, dessutom är de inte så tjocka på de flesta bilar heller så det blir en hel del belastning när någon sitter där...

Ett alternativ om man nu definitivt vill ha den i baksätet är att skita i mitten platsen och bygga in den lite snyggt där, kanske lite plexiglas eller liknande som visar upp det hela... och totalförbjuda att folk sitter där...

Ett annat sätt skulle vara att sätta den under höger säte fram istället, under där finns det lite mera plats på de flesta bilar och dessutom öppet åt alla håll runt omkring...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naesstrom
Som jag har färstått det så kör de flesta bilarna med OBD-II systemet när det gäller signaler mellan styrbox och motor med mera...
Finns färdiga system att köpa om man har pengar som gör att man kan koppla in datorn mellan boxen och motorn, har för mig att man ska kunna se bränsle/luft föredelning och allt annat sånt tjaffs...

http://www.scantool.net/index.php

Är Quick BASIC GNU/GPL eller komersiellt... läste lite programmering på gymnasiet och nåt borde kanske finnas kvar där bak...

Vad är det för rolig med det..? Det är väl roligare att bygga själv i den mån man kan!!?

Quick BASIC 4.5 finns att tanka ner på http://www.qbasic.com/wbb/thread.php?threadid=89&sid=4070e60b...
Det verkar som om copyrighten har gått ut eftersom siten är uppe sedan minst ett halvår sen jag var in sist och kollade, och såvitt jag vet har MicroSoft stenkoll på deras mjukvaror, och hade det gjort något hade siten stängts ner i så fall...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Hur ser systemskissen ut för ljudet?
Lite Offtopic men

Här kommer det som sagt, det är inte bara för ljudet utan för hela bygget, på ett ungefär i alla fall...

Om den är för liten så är den länkat till sig själv, öppna länken i ett nytt fönster så borde den se större ut...

Hojta till om du undrar över något!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Heej Jag hade med tänkt att koppla in en daotor i bilen. men en väldigt dum fråga hur får jag min bärbara dator att spela musik från mina basar och bil högtalare? har slutsteg och allt. och är berädd på att köpa en MP3 spelare med USB...Tack sam för svar!:D

EDIT: vad behöver man för att få datorn att d´fungera i bilen, touch screen och ciggutags laddare:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Ja det blir ju jäääätte snyggt o ha den liggandes i sätet brevé !
Var ska då bäjbsen man raggar på sitta så att man når o talla lite på'na ?

/Homer_S1

Man sätter bärbara datorn upponer fast i taket så man kan vinkla ner skärmen å sen har man vänt bilden "upponer" så den blir rätt när man har den fast i taket. Sen hur man ska styra den har jag inte löst ännu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tossa1
Heej Jag hade med tänkt att koppla in en daotor i bilen. men en väldigt dum fråga hur får jag min bärbara dator att spela musik från mina basar och bil högtalare? har slutsteg och allt. och är berädd på att köpa en MP3 spelare med USB...Tack sam för svar!:D

EDIT: vad behöver man för att få datorn att d´fungera i bilen, touch screen och ciggutags laddare:P

ehm jo sätta fast den upp och ner hade kanske fungerat bättre om inte minst 95% av alla bärbara måste kunna suga in luft underifrån!

din bärbara dator kopplar du in precis som en vanlig dator till stereo, dvs. med en kabel som går från 3.5mm stereoplugg till 2xrca kontakter. ClasOhlsson mfl. säljer dom skitbilligt...
Har du flera slutsteg så får du dela upp signalen med en RCA-y-kontakt, eller köpa till ett extern ljudkort som har flera utgångar, finns vissa riktigt bra på marknaden som du ansluter via USB

Smidigaste lösningen att styra allt är med en touchscreen, finns för runt 2000:- då behöver du inte ha ngn extra mus och inte egentligen heller tangentbord... Sedan kör du in ett snyggt FrontEnd som det heter där du styr allt med musik osv ifrån...

el är alltid ett problem men kör du med laptop så finns det flera olika "standard" laddare för bilen... CO, Jula, Kjell & co osv säljer alltid flera olika...

så här ser min skärminstallation ut just nu t.ex.:

Funderar du över ngt mer så finns det ett Wiki på www.bilpc.info, lite magert med info men det finns en del i det i alla fall... välj bara wiki i huvudmenyn...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Naesstrom snygg lösning!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Naesstrom snygg lösning!

tackar, har alla bilderna på bygget med beskrivningar osv här: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=280654

Visa signatur