Permalänk
Medlem

Xna

ngn som har hållit på med XNA?
exempelspelet spacewars är det till xbox 360 lr?, om hur prövar man det

Permalänk

Poängen med XNA är väll att det ska vara till båda Microsoft Windows och Xbox 360. Så det bör väll vara till båda.

Permalänk
Medlem

Jag har testat XNA, har precis börjat att porta ett spel jag skrivit i python till det för att lära mig det. Spacewares är bara att starta, fast kontrollerna kräver en xbox360-joypad, så det får man ändra om man inte har en sån (o det har jag inte, så jag har inte orkat testa det mer än att starta det).

Iaf, har inte hunnit så långt ännu, så jag har inga direkt åsikter om det ännu så länge..

Permalänk
Medlem

Har också testat lite grann, bara gjort första exempelspelet på 50 rader kod eller så hittils. Verkar helt klart smidigt iaf, det får man ju säga. Hur optimerat det är är ju svårt att veta.. Men det är ju coolt att man ska kunna testa spelet på sin 360.

vb, vilket spel?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Har bara testat exempelspelet och tittat lite på koden. Btw det går köra med tangentbordet bara att ändra en variabel eller ett makro kommer inte riktigt ihåg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gamasutra har en intervju med MS om XNA här som kanske kan vara av intresse

http://www.gamasutra.com/features/20061215/sheffield_01.shtml

Är ju en del "marketing speech" eller vad man ska säga i det, men om man bortser från det är det ju iaf intressant att höra hur dom har tänkt. Blir själv mer och mer sugen på att börja skriva spel i C#/XNA.

För övrigt släpptes XNA Game Studio Express 1.0 häromveckan, har inte testat det själv än dock.

Här är två video-intervjuer också för den intresserade (men tror inte dom säger så jättemkt man inte hört förut om man inte aldrig har hört om XNA innan) :
http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=257928
http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=261254

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Nu blir jag nyfiken... Har någon av er prövat era skapelser på xb360? Alltså gått med i microsofts creators club? (eller vad de kallar det för..) Hur går det till rent praktiskt med 360n? Blir man tvungen att testa sina program via usb-minne? Får man någon extrameny på 360'n som CC-medlem?

Permalänk
Medlem

Den sista filmen visar ganska tydligt hur det går till. Tror i princip han tryckte på en knapp i VS, så kopierades allt över (via tp-kabel) till 360n och så vart han igång. Gick fint att sätta breakpoints i koden också och sånt mysigt (när han spelade på 360n alltså).

Men jag är inte med i CC än iaf, har ju ingen 360 själv.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Japp, så fungerar det. Imho så känns 360-biten väldigt begränsad nu. Att man satsar på att få sitt spel att funka på 360n är antigen att man vill lära sig hur det funkar, eller tänker sig i framtiden köpa XNA-licensen för indie-företag. Att göra det för att sprida sina egna spel som freeware till andra känns alldels för jobbigt.