Permalänk

Värdera Amiga 500

Hej! jag har en gammal men fräch Amiga 500 som jag skulle vilja ha värderad, inte för att jag ska sälja den utan bara för skojjs skull!

Orginal karton med orginal handbok på svenska finns, mus, joystickar osv. finns.. en extra diskettstation, MÅNGA spel!, en adapter så man kan koppla in den till scartuttaget på TV:n (dock hemmagjord) å lite annat skojj.. Hur mkt är detta värt? SOMSAGT, har inga planer på att sälja den då det är en kultig familjeklenod.. Vill bara veta värdet Just 4 fun!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire Radeon X1900XTX | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB | Maxtor MaxLine III 250GB S-ATA/150 | Tagan Easycon 580W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Priset på Amiga 500 är mycket ojämt och beror helt och hållet på hur man lägger upp säljet.

Säljer man bara datorn så kan man nog inte få mycket mer än 2-300 kr för den. Ingår kartong (i bra skick, med handböcker) samt att skalet inte har gulnat (vilket de flesta gamla skal brukar göra på Amiga) ökar värdet markant!

En A500 i nyskick med kartong och några diskettboxar med spel + några Tac2'or kan säkert nå 1000 kr, huruvida man tycker att en A500 är värd det låter jag vara osagt.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Om det dessutom är en A500+ så är det än mer värt.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

är det en a500+ så är den inte värd mer.

"1991 kom Amiga 500 plus (A500+), en A500 med 1 MiB RAM och nyare operativsystem (även i ROM-chip). Modellen såldes dåligt på grund av problem med bakåtkompabilitet med äldre spel/programvara. A500+ försvann efter knappt ett år".

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
är det en a500+ så är den inte värd mer.

"1991 kom Amiga 500 plus (A500+), en A500 med 1 MiB RAM och nyare operativsystem (även i ROM-chip). Modellen såldes dåligt på grund av problem med bakåtkompabilitet med äldre spel/programvara. A500+ försvann efter knappt ett år".

Det är väl just därför den är värd mer. Den är mer sällsynt än en vanlig A500. Färre exemplar = högre värde. (Nu är det väl diskutabelt om det ännu går att se några större prisskillnader men vänta en 10 år så.)

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Det är därför den är värd mer och att den dessutom har 1MB Chipram samt ECS. Då är den riktigt nära en A3000.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Nja. Den tillverkades i så många ex så den råder ingen brist på a500+ som gör att den skulle vara värd mer. De som skaffar sig en A500 idag brukar oftast göra det av nostalgiskäl. Och då är det viktigt att att ha en dator som klarar alla gamla favoritspel.
Jag har handlat med amiga datorer i många år och ägt de flesta modeller.
Så jag vet vad jag pratar om. Den besitter samma värde som an vanlig A500a. Varken mer eller mindre.
Men för de okunniga amigaköparna så besitter den säkert ett högre värde.
Men de som "kan" amiga håller sig oftast borta från a500+ om det inte just är för att ha en sådan i samlingen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ok, sant. Jag pratade bara "om till samlingen". Men samtidigt så ger jag mer för en A500+ än för en A500.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

för ca 7-8år sen köpte jag en amiga för 5kr av en kompis

Visa signatur

1. AMD Athlon 3700+ 1mb@ 2.2Ghz | msi nånting | 2x512MB Twinmos | Radeon x1950xt 256mb 630/2000Mhz | Samsung SP1614N 160 GB | Western Digital Caviar XL+ WD3200JB 320gb.

Permalänk
Avstängd

Slutet av 90-talet var dessa maskiner mer eller mindre värderade sin vikt i skrot, men värdet har ökat kraftigt, så sälj den inte.. Du lär ångra det om du nu kommer sakna den, och värdet lär ju stiga..

Permalänk
Medlem

Tur att man har fyra stycken i garderoben då

En med 030 prolle på 25 knutar, och en gamal hederlig kick 1.2 Amiga samt två "modell standard" kick 1.3 femhundringar.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Vad tror ni en Atari 1040 STE med två TAC-2 joysticks, Mus och en massa orginal program med spel?

Permalänk
Medlem

Tac-2, vilken underbar jojje det var. Kommer ni ihåg hur man höll den på "sidan" och slog den fram och tillbaks i t.ex. "Summer Games". *Fäller en tyst nostalgisk tår*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprite
Lånar tråden lite

Vad tror ni en Atari 1040 STE med två TAC-2 joysticks, Mus och en massa orginal program med spel?

Finns rätt många musiker som fortfarande använder Atarin till sina Synthar eftersom den är smidig att ha i tex replokalen..det drällde ju av Atari förut..varenda synthkille hade minst en.

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk
Medlem

Jag har en Amiga 600 hemma, fast sist jag provade den så gick den inte igång... får peta lite på den och försöka igen.

Sitter en 85MB HD och 2MB Chipram i den...

Har också en TAC-2, och en The Bug, kommer ni ihåg den? Liten svart sak som man håller undertill med microswitchar (stor grej på den tiden...

Fast med klassisk amiga-stick tycker jag nog ändå RedBall är... om det nu var så den hette.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Jag har en Amiga 600 hemma, fast sist jag provade den så gick den inte igång... får peta lite på den och försöka igen.

Sitter en 85MB HD och 2MB Chipram i den...

Har också en TAC-2, och en The Bug, kommer ni ihåg den? Liten svart sak som man håller undertill med microswitchar (stor grej på den tiden...

Fast med klassisk amiga-stick tycker jag nog ändå RedBall är... om det nu var så den hette.

/hulle.

hehe jepp har en "bug" liggande..heehe och Wicos Redball är klassisk..jag gillade iofs Bathandle bättre..samma som redball egentligen..har den kvar än och den håller än.

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?