hur pass bra fungerar ACPI i *nix system?

Permalänk
Medlem

hur pass bra fungerar ACPI i *nix system?

Sitter här och väntar på min _nya_ laptop, en Thinkpad T42. Den kommer komma med XPP, vilket kommer få göra rum för ett *nix system. Vad jag har förstått så har IBM (tror den är så pass gammal att inte Lenovo tillverkat den) officelt stöd för RedHat och SuSE, men hur pass bra funkar dessa distar egentligen? Vad jag förstått här på forumet så får man ofta ta det som funkar och de *nix system jag har lite kunksap om är FreeBSD, Ubuntu och ytterst lite Knoppix. Om det blir FreeBSD, RedHat, SuSE eller Ubuntu spelar egentligen ingen större roll för mig, men jag är kräsen när det kommer till batteritid och vill således ha ett välfungerande ACPI, kunna stänga av WLAN, Bluetooth, sänka brightness osv är ett måste. Jag hittade denna drivrutin för linux, är det någon som har någon erfarenhet av den? Hur är det med FreeBSD, har läst lite om att 6.1 ska ha bättre ACPI stöd jämfört med 6.0. Eller kanske är allt detta bara i min fantasi och att ACPI egentligen fungerar utmärkt i Linux/FreeBSD system?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

ACPI lär fungera direkt åtminstone med ubuntu och suse
Bara och tanka ned livecd och testa

Permalänk
Medlem

Här är en bra sida för thinkpadägande linuxnördar. Där står bl.a. om ACPI.

http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

Permalänk
Medlem

ChristofferC: Tack för sidan, verkligen guld värd! Såg den när jag googlade imorse men den ville inte ladda när jag skulle gå in på den och jag hade lite bråttom till jobbet så jag hoppade över den då....
Meto: LiveCD kan nog bli lite krångligt då jag kommer att behöva speciella drivrutiner och pacthar för att få allt att funka på T42an.

Jag vet att det finns några FreeBSD användare här som sitter på laptops och det skulle vara bra och höra hur pass bra ACPI fungerar för dem, eller är det helt felfritt :)?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem

LiveCD lär nog funka klockrent då den har defualt att ett antal moduler. Så in med det och testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
LiveCD lär nog funka klockrent då den har defualt att ett antal moduler. Så in med det och testa.

Jo, det mesta lär väl vara med, men på www.thinkwiki.org så ligger det en modul som lägger till kontroll av en del av det jag nämde ovan, ljusstyrka, Bluetooth, Thinklight, fläkt mfl och jag vill gärna ha full kontroll vilket kan bli svårt med just en LiveCD. Det ger nog ganska bra hum på hur batteritiden är, men jag vill klämma ur absolut max! Iofs har jag en Ubuntu 5.10 LiveCD liggandes bervid mig och även en knoppix 3.7, så jag kanske provar lite... ;).

EDIT: "Out of the box, the new kernel detected everything including the IBM specific features (ThinkLight, video drivers) and the ACPI. Wireless and sound were the only components that needed work."
Slackware 10.1 med 2.6.11.7 kernelen, står dock inget om APS.
Hittade även denna och denna länken om FreeBSD och ACPI/Thinkpad.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar