Permalänk

Moderkort till E6400 eller E6600

Hej!

Sitter i uppgraderingstankar och behöver råd.

1.CPU:
E6400 eller E6600?

Vilken är mest prisvärd och vilket moderkort skall man använda till respektive. Jag vill kunna överklocka men kommer hålla mig till luftkylt förmodligen. Till en början med orginalfläkt för att sedan köpa en bättre.

2.Moderkort:

Asus P5B Deluxe/WIFI-AP eller Gigabyte GA-965p-DS4?

Skall ha plats för följande gamla delar:
1 st IDE Hårddisk(Det blir en ny SATAII så småningom)
1st floppy för biosuppdatering.
1 st nätverkskort eller USB kort PCI(Inte jättenödvändigt)
1 st IDE DVDbrännare.
1 st audigy 2 PCI kort
1st Powercolor PCI-e x1900xt 256 mb (Oanvänt i väntan på sina nya vänner)

Vilket är bäst? Klockar de lika bra? Passar de bättre ihop med någon CPU? Fler förslag?

Permalänk
Medlem

Funderar själv på en E6300 med P5b Delux just med tanke på att det inte får bli för kostsamt men ändå ha en möjlighet att överklocka till 3.2GHz+.

Detta har jag iaf kommit fram till genom att använda kamrat Google och läsa tester och specifikationer.

Permalänk
Medlem

Köp ett Asus P5B Deluxe utan WIFI så blir det ca300:- billigare sen en 6400 om du ska köpa minnen som är bra vid överklockning.
Nätverkskort lär du ju inte behöva sätta in ett till eller USB kort då P5B Dlx har 2Gbit nätverkskort samt minst 6st USB kontakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Funderar själv på en E6300 med P5b Delux just med tanke på att det inte får bli för kostsamt men ändå ha en möjlighet att överklocka till 3.2GHz+.

Detta har jag iaf kommit fram till genom att använda kamrat Google och läsa tester och specifikationer.

Du kommer lätt komma över 3.2 ghz med ett dlx och en 6300. Har du ett par extra hundra så tycker jag att du ska satsa på 6400 eftersom du får en till multipel. För att få max öcerklock så kommer du behöva micron 9 minnen som är rätt kostsamma men value minnen skulle funka fint tror jag. GL

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p