Osynliga mappar på hdd

Permalänk

Osynliga mappar på hdd

Hej

Jag har en maxtor hdd som inhandlades för ett par år sedan. Den är på 120Gb
och är nästan full (inget os på den).

Jag har bla min musik på hddn och en av dessa mapparna har börjat klydda. När
man skall gå in i den så tar det jättelång tid innan den är nöjd. När den väl är
nöjd så är mappen tom. Kolla man storlek osv på den står det 0 byte.

Startade foobar2000 (musikprogram) och kollade om jag kunde spela musik, ja
allt var kvar och källan stämmde (filerna fanns). Nu syns vissa mappar i den
tidigare tomma mappen men inte alla.

Min tes är att alla mappar finns kvar men alla syns inte av någon anledning. Jag
kan skriva t.ex. F:\Mp3\Pop\Artisten och då komma in i mappen Artisten som
tidigare inte tycktes finnas. Denna läggs inte till i systemet, och enda sättet att
se den är genom att skriva detta.

Jag har testat att göra en chkdsk vilket gav många fel och slutade med att det
stod "To many errors, can't complete scan" eller liknande.

Jag har testat Maxtors "PowerMax" vilket man bootar upp datorn med (på skiva)
för att sedan göra checks. Efter ett tag stod det "Checking for harddrives (this
will take about 1min)". 15-20min senare stod det samma sak och jag fick stänga
datorn på knappen.

Det är något fel på hddn men går det att fixa? Hur isf? Skall testa Knoppix nu
och se om det ger resultat men tills des, Hjälp!

p.s Kan sista utvägen vara att flytta över allt och sedan formatera? d.s

Tack på förhand!

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd

Permalänk

Testa spinrite på disken. Vet inte om det funkar, men skaparen av det programmet är ganska duktig på att prata gott om det.

http://www.grc.com/sr/testimonials.htm

http://www.grc.com/default.htm

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket filsystem kör du på partitionen?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

turbonallen: Okej skall kolla det.

Aqualize: Jag använder NTFS.

För övrigt så går det inte att flytta mappar till andra hdd från denna hdd. Står bara "Går ej att läsa från källdisk". Har kunnat flytta över små filer dock.

Mer hjälp snälla!

Edit:

Jag har använt Spinrite, sedan Windows chkdsk. Då fungerade den hddn som det var fel på. Fock var flera mp3or borttagna. Men jag körde spinrite igen för jag det hängde sig ganska lätt. När jag använt spinrite för andra gången syntes hddn inte längre i windows. Det står att bios har stängt av hddn i spinrite numera. Vill bara komma åt sakerna nu och kopiera över dem så jag kan slänga hddn åt hel*ete!

Nu har en annan hdd som har kraschat tidigare börjat bli konstig. Skall köpa nya hdd och se om jag kan rädda innehållet.

För att sumera.. Spinrite är ett bra program som verkligen fungerar. Dock hänger det sig lätt. Om en hdd börjar bete sig annorlunda så är det dags att byta ut den.

Tack för all hjälp...

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd