Thermaltake Toughpower 850 Watt

Permalänk
Melding Plague

Thermaltake Toughpower 850 Watt

Thermaltake har idag lanserat ett nätaggregat på 850 Watt i sin nya Toughpower-serie. Det är ett modulärt nätaggregat som är certifierat för både Nvidia Sli och Ati Crossfire.

Läs nyheten: Thermaltake Toughpower 850 Watt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

62A .. räcker ju knappt till att driva en diskettenhet

Förstår inte vad man ska med så mycket kraft till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia

Förstår inte vad man ska med så mycket kraft till

För att det utvecklas inte enbart framåt,tekniken ang ström går bakåt.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Tycker hålen/slingorna framför fläkten ser små ut.
Varför duger det inte med ett vanligt fläktgaller mera?
AMD och Intel har ju faktiskt börjat laga strömsnålare, men det hjälper ju inte särskilt mycket om grafikkortet/n behöver ett eget kärnkraftverk för att fungera

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag någonsin gillat ngt som Thermaltake har gjort. De gör fula fläktar, chassin, nätagg och kylflänsar. Jag hillar inte deras logo, fonten de använder eller färgerna. För mig personligen är Thermaltake PC världens mest smaklösa företag. Det vore en annan saj om de gjorde bra grejer, då skulle jag kunna se förbi allt det fula men nu gör ju de inte det (undantaget är Big Typhoon).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tror inte jag någonsin gillat ngt som Thermaltake har gjort. De gör fula fläktar, chassin, nätagg och kylflänsar. Jag hillar inte deras logo, fonten de använder eller färgerna. För mig personligen är Thermalright PC världens mest smaklösa företag. Det vore en annan saj om de gjorde bra grejer, då skulle jag kunna se förbi allt det fula men nu gör ju de inte det (undantaget är Big Typhoon).

Har aldrig heller gillat Thermalright. Därimot har jag aldrig tyckt det var något fel på TremalTake;)

Permalänk
Medlem

Soft med 1,14 hästkrafter. En aning overkill kanske?

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gärna ha ett sådant till min, numera, sli-enabled filserver...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Har aldrig heller gillat Thermalright. Därimot har jag aldrig tyckt det var något fel på TremalTake;)

Oj blev lite fel där, har rättat nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Helt jävla ointressant Gör så att sakerna kräver mindre ström så vi kan sitta med ett standard 350w nätagg istället!

Men dom kommer helt klart att sälja efterssom det "låter coolt" med 850w för 10-15 års ungar

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Kul att minimibelastningen på detta agg är drygt 60W.. dvs har du ett system som någon gång drar under 60W, t.ex. i idle, så kommer detta nätagg inte fungera. Dessutom måste dessa 60W vara perfekt fördelade mellan de olika spänningskanalerna, och så är fallen sällan i verkligheten, vilket gör att kravet i praktiken är ännu högre.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Helt jävla ointressant Gör så att sakerna kräver mindre ström så vi kan sitta med ett standard 350w nätagg istället!

Men dom kommer helt klart att sälja efterssom det "låter coolt" med 850w för 10-15 års ungar

haha har man en datormed sli och överklockad cpu drar den mycket i load o stabilitet på nätagget är även viktigt

klart du kan sitta med ditt sketna 350wagg m du vill det också men ska du ha en snabba speldator får du anpassa dig

@iTohC: varför mäta i hästkrafter när vil lever på 2000talet...watt

Permalänk
Medlem

Klen 5V lina på bara 30A tror mitt agg klarar över 50A på 5v railen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vad är bra med så många 12v railar? Fördelas de dynamiskt eller?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Soft med 1,14 hästkrafter. En aning overkill kanske?

ja just ja... en hästkraft är väl 736 watt eller nåt sådan...så det e ganska mkt kraft som finns i datan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Klen 5V lina på bara 30A tror mitt agg klarar över 50A på 5v railen.

Det är då ganska onödigt då behovet inte finns.

SPCR gjorde ett test för ett tag sedan där de testade strömförbrukningen hos lite olika vanliga system. Det system som drog mest från 5V-linan drog 4A. Men för all del, 30A eller 50A, liten skillnad i praktiken.

Enda sättet att få systemet att dra mer från 5V linan är multipla hårddiskar. Sådär en 70 stycken ungefär för att komma upp mot 50A.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Helt jävla ointressant Gör så att sakerna kräver mindre ström så vi kan sitta med ett standard 350w nätagg istället!

Men dom kommer helt klart att sälja efterssom det "låter coolt" med 850w för 10-15 års ungar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
haha har man en datormed sli och överklockad cpu drar den mycket i load o stabilitet på nätagget är även viktigt

klart du kan sitta med ditt sketna 350wagg m du vill det också men ska du ha en snabba speldator får du anpassa dig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Klen 5V lina på bara 30A tror mitt agg klarar över 50A på 5v railen.

ett bra agg ska gärna klara många ampere på 12railen för även om man har ett agg på 850w så behöver det inte va bra om det bara kan leverera hög effekt på 5volts railet.

@ 2000+ :det finns väl flera rials för att man ska kunna dela upp strömen när den blir hög o på det viset belasta nätagget lite jämnare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin

^^

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ett bra agg ska gärna klara många ampere på 12railen för även om man har ett agg på 850w så behöver det inte va bra om det bara kan leverera hög effekt på 5volts railet.

Helt riktigt. Mitt nuvarande FSP på 700 Watt klarar från 15 till 18 ampere på 12 volts railsen. Till skillnad från Thermaltake Purepower 680 watt, som hade för veka 12 volts rails. Endast max 13 ampere, vilket gjorde att datorn krashade när jag byggde mitt Crossfire-system. Numera litar jag inte på thermaltakes nättagg.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Min rigg i sign drar ca 160W med full load på Rthbl+TAT. Detta enligt min ups. De flesta här lär inte ens behöva hälften av 850w.

Jag sitter på 700w bara i fall jag går på 8x8 nån dag kanske och ser det som en livsinvestering. Men idag finns inget som maxar den förutom vissa servrar. Särskilt när johnnyguru lyckas få ut mer än 700w ur den.

Men det är klart ska man köra quad sli med kommande g80 plus dubbla proppar så skadar nog inte en nätdel på 700w. Men få på det här forumet kommer sitta med en sån rigg...

Permalänk
Medlem

Ang. multipla rails så har det i princip upphört i praktiken. Alla nya Seasonic-agg och de som använder sig av Seasonic saknar multipla rails. De skriver dock ut på kartongen att den har det ändå, något som inte stämmer.

Detta är testat av johnguru om jag inte minns fel. Han testade belasta en "rail" och kom fram till att han kunde ta den långt över vad en "rail" ska klara. Öppnar man sedan nätagget ser man att det bara finns en 12V-källa i den ändå.

Så vad har det då för funktion? Ingen alls egentligen, numera. Tidigare var det enbart av säkerhetsskäl. Ingen konsument skulle riskera att bli exponerad för en kabel innehållande mer än 240VA.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag menar, det vore ju helt värdelöst om tex CPU'n bara kunda ta ström ifrån en 12v rail samtidigt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

20A, dvs 240VA (W) har tidigare varit gränsen. Det vore ju jobbigt om CPUn bara kunde få 240W.. då skulle man ju inte kunna driva något alls.. eller?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

vad är fördelen med Tagans Split/combine rail?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vad är fördelen med Tagans Split/combine rail?

Att folk ska tycka att det är häftigt

Den har en funktion. När du kör "combine" så avaktiverar du överspänningsskyddet så du kan ta ut hela tillgängliga strömmen via en av kontakterna. Med skyddet aktiverat så bryter nätagget om din CPU (12V2) eller resten av systemet (12V1) går över gränsen som är satt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

kan tillägga att min burk i Fulload drar 220Watt (0.98A), så allt över ~450W känns overkill

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Att folk ska tycka att det är häftigt

Den har en funktion. När du kör "combine" så avaktiverar du överspänningsskyddet så du kan ta ut hela tillgängliga strömmen via en av kontakterna. Med skyddet aktiverat så bryter nätagget om din CPU (12V2) eller resten av systemet (12V1) går över gränsen som är satt.

och vad är fördelen med Split då?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Det här är ju så jävla fel. De går ju åt helt fel håll, fattar de inte det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
och vad är fördelen med Split då?

Att den bryter så du inte riskerar att exponeras för direkt farliga strömmar. Så var det tänkt från början i alla fall.

I min åsikt är ett system där en komponent kan dra mer än 240W seriöst felkonstruerat.. så mycket ström ska då inget behöva, det går ju inte kyla praktiskt längre och det börjar nästan bli ett miljöproblem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.