Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Debian Installation

Tjenare..

Håller på och lägga in debian sarge rc3.. Jag ladda ner amd64 versionen.

Under installationen ska jag ladda ner det via apt istället för att bränna ut dvd versionen.. Men det går ej att configurera DHCP, Vilket jag inte vill köra med iaf utan jag har provat med båda två nu och provat ett annat netverkskort inget vill funka. Båda windows burkarna kör i static läge. Även provat med DHCP i allt..

För att lägga in static skrev jag så här

Ip 192.168.0.100
Nätmask 255.255.255.0
Dns server1: 195.67.199.39 provat med 192.168.0.1 oxå
Dns server2: 195.67.199.40 provat med 192.168.0.2

Ser väll okej ut..

Info från routern:

Connection Type : DHCP Client
Cable Status : Connected
Network Status : Established
Connection Up Time : 0 day(s), 0:14:32

MAC Address : xxxxxxxxxxxxxx
Authentication & Security : N/A
IP Address : 81.232.XXX.XXX
Subnet Mask : 255.255.255.0
Default Gateway : 81.232.157.1
Primary DNS Server : 195.67.199.39
Secondary DNS Server : 195.67.199.40
Bigpond Server : Disabled

Conneciton typ måste ju vara DHCP för jag har telias adsl lite jobbit och ha staic där men bhöever ju inte köra dhcp via lokala netverket mellan 3 datorer.

Hjälp jag blir helt knäckt

Permalänk
Medlem

Om du vill köra med statiskt IP på din dator så kolla på LAN-fliken i routern vilken adresspool som delas ut via DHCP av din router (inte att förväxla med DHCP mot Telia som du listat). Vanligen delar routern inte ut alla IP adresser så du kan välja en adress utanför DHCP-poolen och konfigurera den som din dators IP, Sätt routerns adress som DNS-server och default gateway.
Ditt första exempel borde ha fungerat om inte det är så att din router inte använder 192.168.0.x.

Permalänk
Medlem

Lan Info
IP Address : 192.168.0.1
Subnet Mask : 255.255.255.0
DHCP Server : Disabled

Så jag ska köra med dns 1 och 2 med 192.168.0.1 och 02

Aja håller på och laddar ner fulla dvd installationen får fixa till nätverket efter installationen borde funka bättre

Har kört med Fedora utan problem ett tag och ville testa på något nytt så troligen är det debian amd64netinstall som det är något fel i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
Lan Info
IP Address : 192.168.0.1
Subnet Mask : 255.255.255.0
DHCP Server : Disabled

Så jag ska köra med dns 1 och 2 med 192.168.0.1 och 02

Nej, ange bara en DNS, och ange din routers IP. Eller om du nu inte vill göra namnuppslagning genoom din router, ange din ISPs namnservrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
troligen är det debian amd64netinstall som det är något fel i.

Har själv använt Debian amd64 netinstall med både DHCP och statisk IP och den funkade bra. Det är inte så att du har mer än ett nätverkskort och råkade konfigurera fel kort?

Permalänk
Medlem

Nä asså jag testat typ hela natten tillsist så fick jag reda på och installera med En annan debian distro. Debian Etch. Då funkade utan problem.

Fast det är en beta-3 utgåva hoppas den inte buggar för mycket.

Jag har bara ett nätverkskort. Jag har testat endel linux distro och har alltid kört med:

Ip:192.168.0.100
nätmaks 255.255.255.0
Getway: 192.168.0.1
dns 192.168.0.1 192.168.0.2

och har alltid funkar förr med fedora ubunto debian .386 distro men funkar ej i amd64 distro. Om det är för att den inte stödjer nätverkskortet eller om det är något annat fel vet jag inte.

http://www.us.debian.org/devel/debian-installer/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
Nä asså jag testat typ hela natten tillsist så fick jag reda på och installera med En annan debian distro. Debian Etch. Då funkade utan problem.

Ok. Minns inte riktigt alla images jag testat men jag har aldrig haft något problem. Bra att det funkade till sist i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
dns 192.168.0.1 192.168.0.2

Har du en dator på IP 192.168.0.2 som agerar DNS? Annars är det andra DNS-entriet bara överflödigt. Du behöver bara ange en DNS om du inte har fler.

Permalänk
Medlem

Jaha.. När jag börja köra med linux för öhh var ett tag sen nu har nästna bara kört med fedora så fick jag för mig och köra med 192.168.0.1 och 192.168.0.2 sen har det följt med hela tiden då det har funkat, så har inte tänkt på det mer. Jag e inte bra på själva linux vill bara få igång webservern så jag kan börja fixa och dona med php/mysql igen. och måste säga att debian är klart lite bättre änn dom andra jag har testat.

Men som vanligt får jag aldrig ftp till och funka och kommer troligen aldrig få det iheller då det verkar helt omöjligt och få tex vsfpd/proftpd och connencta till /var/www vill ju inte sitta vid linux burken när jag slänger in saker till webservern.. Tror jag har testat typ 100 olika sätt och krachat linux 20 gånger med och få igång ftp till /var/www även provat och länka till /home/ men icke så om någon vet en riktgit simpel installation/configuration av det blir mycket glad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
Men som vanligt får jag aldrig ftp till och funka och kommer troligen aldrig få det iheller då det verkar helt omöjligt och få tex vsfpd/proftpd och connencta till /var/www vill ju inte sitta vid linux burken när jag slänger in saker till webservern.. Tror jag har testat typ 100 olika sätt och krachat linux 20 gånger med och få igång ftp till /var/www även provat och länka till /home/ men icke så om någon vet en riktgit simpel installation/configuration av det blir mycket glad.

Har själv vara använt ProFTPD men det var inte särskilt svårt att sätta upp. FTP jobbar som den användare du loggar in som och därför måste den användaren ha rättigheter att läsa/skriva i din webroot. Det bästa vore väl att skapa en användare för det specifika ändamålet (eller en grupp om flera personer behöver access) och se till att alla filer i webrooten ägs av denne användare/grupp. Jag rekommenderar inte att du använder en hemkatalog direkt som webroot eftersom det kan exponera oönskat material via webservern. Ett annat alternativ är att använda mod_userdir.