Permalänk
Medlem

Snabb fråga om Linux och SATA

Nu har jag rört till det regält bland partitionerna på mina två IDE-diskar. NTFS och ext3 är blandat huller om buller, och jag har massor av grejer jag inte vill bli av med på diskarna.

I brist på tid så funderar jag på att köpa en stor SATA-disk för att sätta som master och installera om Ubuntu och WinXP på den. På så vis kan jag spara över allt jag vill ha från mina IDE-diskar och sedan formatera dom. Kommer det här fungera smärtfritt? Har fått för mig att Linux inte riktigt stortrivs med SATA eller har jag fel?

Dessutom en liten offtopic fråga, behöver man diskettstation för att få igång SATA? Tänker på drivrutiner osv. Eller är det bara att tuta och köra och slänga in XP som vanligt, och sedan Ubuntu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för mig så funkar det rätt bra med S-ATA i linux.. jag har bara kört 2.6.x kärnan. 2.4.x kan funka säkert lite bra. vilket chip är det på S-ATA kontrollerkortet? VIA VT6420 och ett annat som jag har till nForce4 funkar bra. har inte haft något problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett VIA VT8237 RAID Controller, integrerat på ett ASUS K8V-X moderkort. Säger det dig någonting?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

XP behöver möjligen en diskett med drivrutiner. Borde funka med ubuntu iaf, hittade sata direkt för mig med slackware och 2.6 kärnan.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Jag tror att det är ett VIA VT8237 RAID Controller, integrerat på ett ASUS K8V-X moderkort. Säger det dig någonting?

Funkar fint, det är samma kontroller jag har på mitt Abit KV8 Pro. Bara Windows installationen behöver drivare på diskett.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Linux har iget problem med SATA vad det gäller stabilitet/prestanda. hotplug har inte fugnerat villket gjort det beligt å hot-swapa diskar tex. Tror dock dom börjat få årdning på det från 2.6.18 kernel. men iget som drabbar denvanlige annvändaren så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med SATA och mitt moderkort (Nforce4 chipset), innan 2.6.18 så var det många otrevliga problem. Dock så verkade allt ha löst sig tills för några dagar sen då kärnan helt plötsligt tappade kontakten med disken och inte kunde hitta den igen. Även efter omstart så ville den inte, har som tur är ett gammalt SATA150-kontrollerkort (SiL 3112 chipset) som jag körde i och det fungerar, än så länge iaf.

Disken är felfri, har kört Samsungs diagnostikprogram på den utan att några fel hittats varje gång som Linux har börjat bråka. Känns lite surt att sitta med en SATA300-disk på SATA150 när man har SATA300 på moderkortet. :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Sata på VT8237 funkar fint med Linux Ubuntu eller Suse. Inga extra drivers behöver laddas.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Nu kör jag iof inte mitt Ubuntu på min sata disk men jag hade lite problem till en början men det berodde på mina två IDE hårddiskars
placering och GRUB.
Har windows XP PRO SP2 installerat på min sata och med SP2 kommer ju sata drivrutiner så det har aldrig varit några problem att komma åt sata disken i Ubuntu.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

ubuntu hittade min sata disk under installationen så det ska inte vara några problem.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nyare Ubuntu har inte några problem med VIA SATA-kontrollers.

Så kör på bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nyare Ubuntu har inte några problem med VIA SATA-kontrollers.

Så kör på bara.

Men det har Grub... På mitt VIA KT400A (syd brygga VT8237) chipset så funkar inte senare grub versioner än 0.95, lilo fungerar dock utmärkt.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar