cdrom till gamal bärbar

Permalänk

cdrom till gamal bärbar

hej undrara om det finns ngt sätt att ansluta en cd till en gammal 486 laptop har ingen docka till den. undrar om man till exempel kan ansluta cd till serial porten eller lpt porten

Permalänk
Medlem

förr i tiden fanns det externa lådor till parallelporten , vet inte om de finns att köpa fortfarande , Annars kanske ett usb pc-card kan användas?

Permalänk
Medlem

haha - jag har en sådan låda som man kan ansluta IDE-enheter i

bara att kicka igång den med en diskett...

edit : kopplas in på printerporten och lådan är gjord av MaCase

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

backpack bantam?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Annars kanske ett usb pc-card kan användas?

Och mjukvaran siter i CD-skivan som följer med antar jag.

Men det finns parallell ports kabineter, har en sådan liggandes till en gammal CD-r spelare.. dock ingen mjukvara/disket

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Minns att min kompis hade en extern cdrom som var kopplad tillm serial porten

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
förr i tiden fanns det externa lådor till parallelporten , vet inte om de finns att köpa fortfarande , Annars kanske ett usb pc-card kan användas?

USB är inte ett alternativ. Är det en 486 stödjer den garanterat inte PC-Card utan endast 16-bits PCMCIA, och för den standarden lär det inte finnas några USB-kort.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Vila i frid

Fanns ju klenoder som man kopplade via PCMCIA slotten. Annars är ju klassikern att man kopplar laptopen till datorn via nollmodem och kopierar över vad man nu vill.

Var ju enda sättet att installera windows på dom gamla burkar utan floppy och cd.

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

Som folk skrivit så finns externa cd-rom som kopplas till parallellporten, en sådan har jag haft till min gamla ordbehandlings-laptop. Leta på blocket (det var där jag hittade min) eller andra begagnat-sajter.

Permalänk

Jag hade min cdrom spelare kopplad till ljudkortet och jag rekommenderar att även leta efter såna. Fungerade perfekt utan något problem i linux också på den tiden.

Länkbevis på att de inte var ovanliga samt några modeller. http://www.linux.se/doc/swe/CDROM-HOWTO-se-4.htmlSe under 4.3 Icke SCSI/ATAPI CD-ROM läsare.
Jag hade en Panasonic CR-52? om jag minns rätt, men det var över 10år sedan jag rörde den burken så. Den är tyvärr skrotat nu, annars kunde du få cdromspelaren med ljudkort(isa kontakt) gratis av mig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

har hittat en cdrom som man kopplar till pcmcia porten o det funkar aldeles utmärkt tack för alla svar