Permalänk
Medlem

Bästa budgetmobo för att klocka C2D ?

Tjena,

jag funderar på att bygga en liten C2D burk och har inte så mycket erfarenhet av att klocka x86. Hur stor skillnad är det mellan de olika chipseten och dess möjligheter att överklocka? Jag har läst att senaste nForce 680i skall vara ruskigt bra, men samtidigt läser jag att någon med ett ASUS P5B DLX har klockat en E6300 till drygt 3GHz. Så är det värt nästan 1000:- mer för ett par hundra MHz i det sammanhanget?

I slutändan blir det ett par tusenlappars skillnad om man köper det allra senaste så "the sweetspot" pris/prestanda måste väl ändå ligga lite tidigare.

Så frågan är: Vilket moderkort är bäst pris/prestandamässigt för att klocka skiten ur en billig Core2Duoprocessor?

Mvh,
/s

Permalänk
Avstängd

Kan säga att många inklusive mig har fått upp sina allendale processorer en hel del med gigabyte ds3. Jag är riktigt nöjd, körde 3.1ghz på stockvolt förut men jag ska högre upp nu.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ett vanligt Asus P5B ska klocka lika/nästan lika bra som p5b dlx, så det är min rekommendation.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Håller med Thompson. Ett vanligt P5B funkar bra. Testade ett Gigabyte S3 precis, lyckades inte klocka 1Mhz ens. Sån skit, men så har jag iofs D9 minnen också. Nu testas ett P5B och det funkar bättre än så länge, inte för att S3 är svårslaget precis

Permalänk
Medlem

Lysande! Tack för tipsen. Alltid bäst att höra från folk som klockat själva eller känner någon som lyckats bra. 3.1GHz på ett Gigabyte ds3 lät väldigt lovande. ds4 lär väl inte vara sämre? För jag skulle vilja ha firewire på kortet.

Sneglade även på ASUS-kortet men har hört från flera håll att ds3/4 skall vara extremt bra så det lutar mot ett sådant.

Så nu när mobo't är klart. Vad är viktigt att tänka på när det gäller minnen? Alla dessa 5-5-5-5-15 etc. säger mig ingenting. Antar att det handlar om latens och sådant. Men hur viktigt är det? Det enda jag går efter är att om kortet klarar 6400-whatever så kollar jag efter sådana minnen. Antar att det är frekvensen på minnesbussen det handlar om (i ds3/4 fallet 800MHz som jag fattat det).

Har fått höra att Corsair gör bra minnen. Så ett Corsair XMS2 6400 DDR2 låter bra tycker jag. Hur pass mycket bättre är det med 2x512 jmf. 1x1024. Gigabyte ds4:an nämner inget om Dual Channel för minnet. Men det kanske är standard idag.

Men är det något annat man skall tänka på i minnesväg? Jag antar att det finns flera flaskhalsar när man börjar att klocka CPU:n. Inte bara värme.

(Btw. Det får mig osökt att tänka på kylning. Vad rekommenderas för kylning på en E6300 klockad till +3GHz ?)

Många frågor från en klocknings-n00b

Citat:

Håller med Thompson. Ett vanligt P5B funkar bra. Testade ett Gigabyte S3 precis, lyckades inte klocka 1Mhz ens. Sån skit, men så har jag iofs D9 minnen också. Nu testas ett P5B och det funkar bättre än så länge, inte för att S3 är svårslaget precis

Tack för den infon, jag hade ett S3 som mitt budgetval. Låter som att det är värt de extra hundringarna att satsa på ett bra kort. Men man måste dra en gräns, annars blir det lätt ett ASUS Striker Extreme eller liknande och det skenar lätt iväg med minnen etc..

ASUS - Gigabyte / 2 - 1 Någon mer?

/s

Permalänk
Medlem

ds3

ds3 är det bästa budget kortet

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Gigabyte it is. Tack för hjälpen. Burken är nästan klar nu. Om någon skulle vara intresserad så är detta vad jag kommit fram till efter en dryg veckas funderingar: (nummret är från komplett, hoppas inte att det anses som otillåten reklam eller något. Orkar inte ta bort det )

325488 Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 ,PCI-Express, "BP7950GT-512-TV-DD" 2.695:-
323507 Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775, Firewire, ATX, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 1.699:-
322631 Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt 1.750:-
308713 Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's 1.499:-
323014 Seasonic S12 Nätaggregat 500W, 120mm fläkt, 6xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pi 1.349:-
307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM 750:-
318669 Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg) 649:-
319777 Sony DVD-brännare DWQ120AEN IDE OEM Svart DVD±R/RW (Dual Layer) 329:-
123344 Koss Headset CS100 Stereophone 30-16 000 Hz, Kabel 2,4m, 80g 169:-
114711 Sony diskettstation 3,5" 1,44MB svart floppydisk intern 79:-

Tot:10.968:-

Kom just på att jag antagligen måste ha en bättre CPU-kylare också så det blir väl ett par hundralappar till. Ljudkort har jag redan.

[s]

Permalänk
Medlem

När jag kollar din ds3 och ds4 moderkorten på kompletts hemsida står det med en röd liten ruta med följande text "OBS! Stöder Intels nya Core2Duo processor"

När man kikar längre ned i specen står det att dem stöder c2d.

Se länkarna

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323507

Om man vill ha ett riktigt bra moderkort, pengar spelar inte någon större roll, är ds3 och ds4 bra alternativ? Gärna klockvänligt också

Kör på ett asrock idag, men funderar på att spola ner det någonstans...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
När jag kollar din ds3 och ds4 moderkorten på kompletts hemsida står det med en röd liten ruta med följande text "OBS! Stöder Intels nya Core2Duo processor"

När man kikar längre ned i specen står det att dem stöder c2d.

Se länkarna

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323507

Om man vill ha ett riktigt bra moderkort, pengar spelar inte någon större roll, är ds3 och ds4 bra alternativ? Gärna klockvänligt också

Kör på ett asrock idag, men funderar på att spola ner det någonstans...

"OBS! Stöder Intels nya Core2Duo processor" <--- notera Intels (Inte+ls)

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
När jag kollar din ds3 och ds4 moderkorten på kompletts hemsida står det med en röd liten ruta med följande text "OBS! Stöder Intels nya Core2Duo processor"

När man kikar längre ned i specen står det att dem stöder c2d.

Se länkarna

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323507

Om man vill ha ett riktigt bra moderkort, pengar spelar inte någon större roll, är ds3 och ds4 bra alternativ? Gärna klockvänligt också

Kör på ett asrock idag, men funderar på att spola ner det någonstans...

Vad menar du? Det står på bägge ställena att det finns stöd för C2D, vad är problemet?
Förklara för jag begriper inte vad du menar?

Permalänk
Medlem

han läste nog inte intels ( www.skummläsa.istheshit.com )

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Insåg mitt fatala misstag där, måste vara den röda rutan som förvirrat mig

Permalänk
Medlem

säger dom dom flesta, asus kort är det som gäller.

lira min e6300 1.86 @ 3.31 på en p5w dh deluxe

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

ERROR!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irdeto
Håller med Thompson. Ett vanligt P5B funkar bra. Testade ett Gigabyte S3 precis, lyckades inte klocka 1Mhz ens. Sån skit, men så har jag iofs D9 minnen också. Nu testas ett P5B och det funkar bättre än så länge, inte för att S3 är svårslaget precis

Helt fel och inte sant! S3 är samma moderkort som DS3 sånär som på några kondensatorer som ger DS3 en längre livslängd. S3 finns dock med 2 olika styrkretsar och då är det givetvis P965 det ska vara. Ditt dåliga resultat berodde antingen på något helt annat än moderkortet eller att du hade fel moderkort. Det ska vara Gigabyte P965 - S3. Som sagt exakt samma kort som DS3 med samma styrkrets för några hundringar billigare. DS3 är det mest onödiga köpet världen idag skådar :-/

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

..

DS3 är det klara köpet om man vill komma billigt undan

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9