Permalänk
Robot

OLED-Display

Mitt projektarbete i trean i gymnasiet gick ut på att bygga en display till datorn. Själva displayen är en OLED-display ifrån Fractronics. Projektet gick ut på att bygga en låda som displayen skulle sitta i och att koppla ihop den till datorn.

Aluminiumskivorna som användes till fram och baksida och plexiglaset är inköpt på Clas Ohlson. Experimentkortet är inköpt på Kjell & Co. Resten av delarna som kablar, kontakter, lysdioder m.m. är inköpt på ELFA.

Resultatet blev riktigt bra. Långt över min förväntan...

Galleri: http://www.sweclockers.com/album/?id=240

Besök albumet: OLED-Display av weavex

Permalänk
Medlem

ruggigt snyggt bygge, ser ut som en extern hdd me display vackert jobbat .
får man fråga va du går för program?
ska väl själv göra ngt liknande (se datorrelaterat) projektarbete nästa år. ( går teknikprogrammet i 2:an.)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Jag gick elprogrammet, gick ut i somras.

Ska hålla koll på dig nästa år!

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

väldigt snyggt!!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

3000+ @ 1000Mhz? :S

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
3000+ @ 1000Mhz? :S

Ja, Cool & Quiet är aktiverat...

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

jävla het

har funderat att smälla till med en display själv nu så ( 2an el )
men du köpte bara plexi och plåtbitar o sågade till så som du ville ha ??

blev ruggigt snyggt ..
vad fick du förbetyg på den då?

jag har tänkt smälla på stort till mitt projektarbete i3an
(sign ) har frågat läraren och det var okey att börja innan 3an,
plus något liknande du hade för dig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jävla het

har funderat att smälla till med en display själv nu så ( 2an el )
men du köpte bara plexi och plåtbitar o sågade till så som du ville ha ??

blev ruggigt snyggt ..
vad fick du förbetyg på den då?

jag har tänkt smälla på stort till mitt projektarbete i3an
(sign ) har frågat läraren och det var okey att börja innan 3an,
plus något liknande du hade för dig

Hej, tack för kommentaren...

Ja, jag bara köpte plexi och aluminium och sågade till dem med en bågfil till de måtten jag ville ha.

Betyget blev MVG.

Lycka till med ditt projektarbete, det är nog bara bra att börja lite innan så du inte börjar med projektet för sent (som jag gjorde) Blir så stressigt då.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Den blev ju väldigt fin, det enda (om man nu ska va petig) är väl att sido-LED blev lite utsmetad på plexit. Vet dock inte om det var en "bad paintjob" eller om det helt enkelt blir så med plexi.
None the less, snyggt som fan var det hela.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt Patrik.

Men det vet du redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Jävligt snyggt Patrik.

Men det vet du redan.

Tack så mycket, Maddams!

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det där kan väl knappast vara tillräckligt som projektarbete?! Känns som att det är lite för enkelt jobb.

Snygg blev den hur som helst.

Permalänk

Nice som tusan!

Visa signatur

Dator spec ;
Har ingen dator! :|

Permalänk

vad har du för mjukvara för att på spectrum?

har en liten display som är bakgrundsbelyst men funderar på att skaffa en som lyser i bokstäverna istället

finns att glotta lite i min logg om någon skulle vilja (sign) även displayen färdiglödad och testad

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
vad har du för mjukvara för att på spectrum?

Jag använder LCD Smartie och ett plugin som heter Winamp Spectrum Analyzer för att få spectrumet.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Finfint

Riktigt fin!

Aluminiumskivorna som du använder, är det
30-6351 400 x 250 x 2,0 ?

ser ut som de du använder är tjockare än 2mm.. eller har du haft något annat också?

Permalänk
Medlem

Re: Finfint

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Riktigt fin!

Aluminiumskivorna som du använder, är det
30-6351 400 x 250 x 2,0 ?

ser ut som de du använder är tjockare än 2mm.. eller har du haft något annat också?

Ja det är de aluminiumskivorna jag använde.. (2mm)

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

hej

funderar på att göra så som du har gjort men har tyvär bärbar hemma o känner ej för att klöpa grejjer för 300kr o sen inte använda det , troru man kan fixxa så som du har gjort fast igenom usb porten elelr? , snabba svar uppskattas.

Visa signatur

Bärbar dator !

Permalänk
Medlem

Re: hej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomiZ
funderar på att göra så som du har gjort men har tyvär bärbar hemma o känner ej för att klöpa grejjer för 300kr o sen inte använda det , troru man kan fixxa så som du har gjort fast igenom usb porten elelr? , snabba svar uppskattas.

Ursäkta att jag frågar, men du har inte parallellport på den bärbara då?

Annars finns här två USB-moduler du kan välja.

USB Mini Module
DLP Designs DLP-2232PB

Dock så blir det nog lite svårare att få det hela att fungera, med programering av mjukvara m.m

Tidningen Datormagazin hade en guide i nummer 10 2005 hur man byggde en display med usb-modul

Lycka till..

/Patrik

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna skicka ditt schema till mig, alltså, ta bild på kretskortet så man ser vart alla sladdar sitter.. sitter precis och ska bygga samma, men blir osäker.. :S Maila gärna till mig på:
tobban14@gmail.com

MVH // Tobias

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

NICE :D

Den är alldeles för fiin me want one to. Skulle vilja ha en såndär som typ stereo, istl för den fet burk jag har nu

men jag fattar inte? är där moderkort/hdd där? nä? hur fan funkar det då?

(btw, går bara i 8:an)

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Skulle du kunna skicka ditt schema till mig, alltså, ta bild på kretskortet så man ser vart alla sladdar sitter.. sitter precis och ska bygga samma, men blir osäker.. :S Maila gärna till mig på:
tobban14@gmail.com

MVH // Tobias

Man ser nog bättre hur det ska kopplas på en ritning än om jag tar en bild, det är inte så lätt att se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
Den är alldeles för fiin me want one to. Skulle vilja ha en såndär som typ stereo, istl för den fet burk jag har nu

men jag fattar inte? är där moderkort/hdd där? nä? hur fan funkar det då?

(btw, går bara i 8:an)

Den består endast av en display (Det finns ingen hdd där ). Den är kopplad till datorn via parallellporten (skrivarporten). Sedan använder man sig av en mjukvara i datorn för att styra den.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skojar du med mig eller? F_n vad snyggt gjort! Måste börja exprimentera med min lödkolv!

Visa signatur

Hårdrock / Benny

Permalänk

jag ska också prova att göra en... är redan 21 men jag är otroligt handikappad när det kommer till lödning och sränningar o sånt... så det blir nog lite pill för mig... dock är jag försiktig... jag har inte heller en parallellport.. men får väl skaffa ett sånt där pci kort då..

Permalänk

Tja, riktigt snyggt gjort! Skulle vara jätte tacksam om du kunde berätta lite mer hur du gjorde, koppalde osv.

Hur svårt var det? Inte så lätt att säga men ungefär..?

Tack på förhand!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem

Oh, Helsingborg!

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk

Tror denna ligger över topp 3 av hetaste displaybyggerna jag nånsin sett!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Klar 10a! Fan vad het den var. Skulle verkligen vilja ha en, det snyggaste/bästa jag ha sett!

Vad tar du för att göra en?