Permalänk
Medlem

Hemmabyggt cpublock

Skulle detta funka bra tro? Dock andra nipplar.

Mvh // Richard.T

Permalänk
Medlem

Du får nog slänga dit ett o-ringsspår och en oring också. Och då ev flytta skruvarna för locket mer symetriskt för att få så jämt tryck som möjligt. Det fick iallafall jag lära mig "the hard way" när jag gjorde mitt block.

Vore bättre om du la upp en bild på bara koppardelen och med en rendering utan reflektioner så det blir lättare att se hur du har tänkt dig.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk

varför inte göra ett helt i koppar som du hårdlöder? då behöver du inte tänka på packningar och sånt. mycket enklare dessutom.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det där skulle funka.. Det ser ut att vara för litet mellan cirklarna för vattnet att flöda och för att koppar botten är för tjock.. Den ska vara ungefär 2-3mm med IHS och ca 4mm utan IHS om jag inte minns helt galet..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Okej, men det där gjorde jag utan att veta mått på min sockel. Som sagt ska pinnarna bli i mindre. Jag kan lägga upp nya bilder imorn kanske på skolan. Ska även ta mått på sockeln eller är det någon som har måtten till 775? På den nyaste versionen som jag gjorde är det spår för o-ring så det är klart.

Permalänk
Medlem

Här är några länkar som kanske kan hjälpa lite

http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=9263

I den här tråden hittar du också hur tjockt och djupt du ska göra spåret för o-ringen
http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=8412

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Här är några länkar som kanske kan hjälpa lite

http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=9263

I den här tråden hittar du också hur tjockt och djupt du ska göra spåret för o-ringen
http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=8412

Tack för länkarna ska kolla in dom, men det fixar jag, pappa är lixom mekaniker + kyltekniker så finns mycket o-ringar att få tag på;)

Permalänk
Medlem

Vad ska du med 3st slanganslutningar till?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Har för mig läst att det ska vara bättre?

Eller ska man bygga på något annat vis?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite jag håller på med ett block för AM2 men jag har inte måtten mellan hålen till socklen någon som har dem.

Jag har varit inne på procooling's hemsida men hittade inget

// Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
Har för mig läst att det ska vara bättre?

Eller ska man bygga på något annat vis?

3 st. är bättre.. Då får du ingången rakt över core'en och sen sugs de ut åt sidorna och upp i slangarna och vidare..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

jag har sökt som en galning på amd's hemsida, procooling men kan inte hitta måtten på skruvhålen till AM2 socket, är det ingen som vet dem???

// Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majstro
jag har sökt som en galning på amd's hemsida, procooling men kan inte hitta måtten på skruvhålen till AM2 socket, är det ingen som vet dem???

// Micke

Borde väl finnas i nå manualer eller handböcker, eller nåt, till moderkort?

Det är ju på moderkorten som hålen sitter, inte på CPU'erna

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vänta tills du får svar på procooling forumet istället.. De kan ta ett tag men svaren där är mer "pricksäkra"

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
3 st. är bättre.. Då får du ingången rakt över core'en och sen sugs de ut åt sidorna och upp i slangarna och vidare..

Exakt så har jag tänkt också:) Har Cad imorn, så blir nya bilder:) Har ungefärliga mått, typ 100 i diameter:) ska mäta innan skolan:P

Permalänk
Medlem

socketen är standard, har letat i manualer till både billiga och dyra mb's men kan inte hitta får se om någon svarar på procooling
// Micke

Permalänk
Medlem

Ursäkta men solid edge fungerade inte på skolan i onsdags:/ så inga bilder än

Permalänk
Medlem

jag har måtten på de flesta socklar, dra iväg ett mail till mig om du behöver någon. Det är precis mått som jag vet passar.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lime87
jag har måtten på de flesta socklar, dra iväg ett mail till mig om du behöver någon. Det är precis mått som jag vet passar.

Varför inte posta alla mått i den här tråden för? Så slipper typ 40 pers. maila dig..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Därför jag har den gömda i nån mapp från skoltiden och orkar inte leta upp den i onödan om ingen behöver dem. Men tror att jag fick dem från någon bild jag hitta på nått forum från början. Har dem även utmärkta i autocad fil.

Visa signatur

"Duct tape is like the force it has a light and dark side and it holds the universe together"

Permalänk
Medlem

Hej, nu har jag arbetat lite med ritningen på blocket och den börjar bli klar. Ge mig kritik för att få det så bra som möjligt.

[/URL]

Permalänk
Medlem

hur tjocka är kanalerna och fyrkanterna?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
hur tjocka är kanalerna och fyrkanterna?

Fyrkanterna är 4x4 mm, kanalerna är ca 3 mm tror jag,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
Fyrkanterna är 4x4 mm, kanalerna är ca 3 mm tror jag,

Ok, till mitt block så har jag 2x2mm fyrkanter och 2mm spår.. Anledningen till att jag har det är det att jag har läst att det skulle vara det bästa till just min typ av block..

Btw, du spelar möjligen inte Rocket Arena 3?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Ok, till mitt block så har jag 2x2mm fyrkanter och 2mm spår.. Anledningen till att jag har det är det att jag har läst att det skulle vara det bästa till just min typ av block..

Btw, du spelar möjligen inte Rocket Arena 3?

Okej, funderade på att göra dom mindre. Hade också planer på större fyrkanter och mindre mellanrum, men gjorde först mellanrum på 2 mm, men då trodde min lärare det var för lite, men gör det mindre för det verkar funka för dig va?

Permalänk
Medlem

Annars skulle jag satsa på att göra fyrkanterna 3x3 och 3mm gångar..
Men jag kunde inte heller göra mitt block i skolan eftersom att fräsen som isf skulle användas inte har ngn postprocessor Och det är den enda fräsen som kan köra i mer än 10.000 rpm..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Annars skulle jag satsa på att göra fyrkanterna 3x3 och 3mm gångar..
Men jag kunde inte heller göra mitt block i skolan eftersom att fräsen som isf skulle användas inte har ngn postprocessor Och det är den enda fräsen som kan köra i mer än 10.000 rpm..

Okej, jag ska kolla på det typ onsdag, har inte cad i alla salar. Fast använder pattern, så kanske inte kan få exakt 3 i gångarna, men nästan skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Använder du pattern så är det ju inte så svårt att räkna på det väl? Det utgår väl från mittpunkten på objektet du valde först, dvs de fyrkantiga pinnarna. Pinnarna ska vara 3x3mm och gångarna ska vara 3mm. Eftersom punkten är i mitten kommer det vara 1,5mm från punkten till kanten. Därefter kommer en gång på 3mm och därefter en halv pinne till på 1,5mm. Altså bör det vara 6mm mellan punkterna för att det ska stämma.
CAD är ju sjukt roligt! Ska ha det imorgon. Håller på och caddar chassiet jag håller på att bygga. Menmen, lycka till nu.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Använder du pattern så är det ju inte så svårt att räkna på det väl? Det utgår väl från mittpunkten på objektet du valde först, dvs de fyrkantiga pinnarna. Pinnarna ska vara 3x3mm och gångarna ska vara 3mm. Eftersom punkten är i mitten kommer det vara 1,5mm från punkten till kanten. Därefter kommer en gång på 3mm och därefter en halv pinne till på 1,5mm. Altså bör det vara 6mm mellan punkterna för att det ska stämma.
CAD är ju sjukt roligt! Ska ha det imorgon. Håller på och caddar chassiet jag håller på att bygga. Menmen, lycka till nu.

Okej;) Men jag använder solidedge, börjar att göra en protrusion på 3x3, sen markerar jag den, väljer pattern, drar ut en kvadrat över ytan jag ska sätta ut dom, tar bort 3 mm, så att nederdelen av kvadraten ska komma dit jag vill lika ena sidan, svårt att förklara, är inte så duktig på cad:P men jävligt kul;) har bara haft det en termin snart, men läraren suger, så man får lära sig genom att testa sig fram

Permalänk
Medlem

Okej. Tror jag förstår på ett ungefär i alla fall. Jag använder Catia V5 och i det programmet går det att göra som jag beskrev. Vi har riktigt bra lärare, dom kommer alltid på någon bra lösning när det inte funkar. Men när man sitter hemma och jobbar får man klura själv och testa tills det funkar. Det är ju halva nöjet att ha kommit på det själv.
Och se till att slänga upp lite bilder på morgonddagens resultat så vi får se hur det gick!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<