Permalänk
Medlem

Hp Dv9072

Tjena,

Jag har börjat fundera på att skaffa en bärbar dator då jag sällan är hemma numera.

Har kollat runt lite och hittat HP DV9072 för ca 15500 kr och det verkar som den har bra prestanda för skaplig peng.

Är det någon som har en sådan och kan komma med lite info, för och nackdelar?

Eller andra alternativ för liknande pengar?

Den är tänkt att ersätta min stationära så spela blir ju ett krav.

/Kotten

Permalänk
Avstängd

vill absolut inte låta tjatig, men om du kan tänka dig en Dell så tror jag du tjänar stort på det.

14378kr:
core 2 duo 1.83ghz
1gb Ram
go7900gs
100gb 7200rpm

eller

16340kr:
core 2 duo 1.83ghz
2gb Ram
go7900gs
100gb 7200rpm

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

om du kan tänka dig att offra hdmi port och 1 gig ram så finns http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/43925?opendocum...
annars tycker jag att du skall satsa på en av dom som ksmb rekomenderar (förutsatt att hdmi inte är jätteviktigt=

Permalänk

Då den på onoff är en jag är jäkligt sugen på kan ni då förklara vad som fattas på den som kan vara viktigt..tex vad är hdmi? Sen vad ska en hd vara på 5400 elr 7200 elr vad det nu finns....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av enslavement
Då den på onoff är en jag är jäkligt sugen på kan ni då förklara vad som fattas på den som kan vara viktigt..tex vad är hdmi? Sen vad ska en hd vara på 5400 elr 7200 elr vad det nu finns....

Tips för nästa gång, använd sökfunktionen eller google för definitioner av facktermer och förkortningar såsom HDMI och varvtal på HDDs

HDMI = digital anslutning (gjord för high definition) för överföring av bild och ljud, båda genom samma kabel. Många av dagens HD-kapabla skärmar (LCD/Plasma) samt projektorer har HDMI-ingång, men så vitt jag sett är det vanligare med DVI (även det en digital anslutning gjord för HD, men denna överför bara bild).

Även om du ska koppla din laptop till en skärm/projektor behöver detta inte ha jättestor betydelse för kvalitén. Du kan nå riktigt högupplösta och fina bilder med VGA-kabel vilket finns på alla datorer som inte har någon av de ovanstående utgångarna.

Vad gäller hårddiskarnas rpm (revolutions per minute, varv per minut) är det att föredra en på 7200 om du har möjlighet att välja. I dagsläget är hårddisken rätt uråldrig och dess låga hastighet en kugge i annars moderna fartmonster till datorer. I bärbara kan det dock tyckas vara fördelaktigt med lite långsammare diskar, då färre varv innebär lägre strömförbrukning vilket i sin tur ger längre batteritid (har betydelse om du inte använder strömkabeln jämt och ständigt).

Laddtid/läsa/skriva på diskarna är generellt det du behöver fundera på. 5400 är dock inte snigelfart, och jag kan meddela att jag själv vid kommande inköp av laptop antagligen kommer godta det som hastighet.

Vad gäller datorn på ONOFF ska jag inte uttala mig då den har en AMD-processor som jag inte vet någonting om (och utan ett alltför kraftigt pekfingar menar jag här att jag personligen skulle valt Intel alla gånger om i en bärbar).

Ram-minnet i den är schysst frekvens (667 mhz), men det är dumt att ockupera båda platserna med 2st 512mb stickor. Om dina totala 1024mb istället är på 1 sticka à 1024mb kan du senare, när du känner behov av mer prestanda, trycka in en till 1x1024 och få 2048 i ram vilket ger rätt mkt.

Viktigast av allt (om du frågar mig) är ändå skärmen i den datorn, en wxga-upplösning (klarar max 1280x800) vilket i mitt tycke är för lågt till och med för en 15" skärm och på tok för lågt för en stor 17 tummare. Tänk dig själv en stor och fin skärm som visar stora ikoner, det är förlust i arbetsyta och en ren synd! Jag skulle då hellre valt en 15.4" med WSXGA (1680x1050) men det här kan vara något av en smaksak och du bör kolla upp själv hur du förhåller dig till skärmstorlekar och dess upplösningar. Jag nämner det bara nu eftersom du bad om synpunkter på de viktiga egenskaperna.

Kolla närmre på KSMB:s tips, vet inte om de överskrider din budget men isåfall kan du ju konfigurera något som passar både sparbössa och önskemål på dells hemsida. De har faktiskt bra pris/prestanda ratio och ofta erbjudanden om gratis frakt samt dubbelt ram-minne utan extra kostnad osv.

Lycka till!

CB

Permalänk
Avstängd

tänkte just på det.

kör själv med S-video utgången till min analoga TV (som har S-video ingång)

men hos tjejen kör jag med DVi utgången till hennes Flatscreen.
(kör man inte HDMi signalen via DVi utgången, eller ? )

tycker fortfarande att en bra analog 100hz TV har bättre kontrast en än medium (15k) Flatscreen, vill man ha grym bild på LCD/Plasma får man slänga ut 50k känns det som.
länge leve analogt.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
tänkte just på det.

kör själv med S-video utgången till min analoga TV (som har S-video ingång)

men hos tjejen kör jag med DVi utgången till hennes Flatscreen.
(kör man inte HDMi signalen via DVi utgången, eller ? )

tycker fortfarande att en bra analog 100hz TV har bättre kontrast en än medium (15k) Flatscreen, vill man ha grym bild på LCD/Plasma får man slänga ut 50k känns det som.
länge leve analogt.

HDMI-signalen via DVI utgången? Menar du att man med exempelvis en laptop med HDMI-Ut matar denna till sin flatscreens DVI-Ingång?

Jo visst gör man så om man vill koppla digitalt, men det kräver i sin tur att DVI-ingången på skärmen stöder HDCP (kopieringsskydd implementerat i HDMI).

DVI är en relativt gammal teknik, som dock förblev oanvänd tills nyligen (i och med hd-skärmarnas entré i gemene mans vardagsrum). HDMI, som kom 2002, har betydligt högre bandbreddskapacitet (5Gbps har jag för mig).

HDMI -> HDMI = OK
HDMI -> DVI (HDCP-kompatibel) = OK
DVI -> HDMI = OK
DVI (HDCP-kompatibel) -> HDMI = OK

Vad gäller ditt uttalande om bilkvalitén på flatscreens håller jag inte med. Med rätt kablar, kunskap om inställningar och rätt val av köp (5 olika flatscreens som alla kostar runt 15k kan skilja sig mkt åt) når man betydlig bättre bild vid visning av digitala medier. Det du däremot har rätt i är hur de allra flesta "billigare" flatscreens är oerhört känsliga för vilken typ av källa de matas med.

Permalänk
Avstängd

jo , ungefär så menar jag. kompisen har en rätt dyr LCD TV, sitter man för nära (nu menar jag inte 10cm) så blir bilden grynig och sådär.
däremot tittade jag på en NAD TV (LCD), DEN var det grym bild på, god dame alltså, men kosta också 30k.

tycker det är allt för dyrt att få bra bild på flatscreens, man får väll vänta ett par år till.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

hpns upplösning är 1440*900 och inget annat http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/23355-186369-12...

jag har själv den upplösningen och det är absolut inget jag stör mig på. tänk på att det bli ungefär lika många pixlar som vid 1280*1024 vilket de flesta har på sina 19 tums skärmar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
hpns upplösning är 1440*900 och inget annat http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/23355-186369-12...

jag har själv den upplösningen och det är absolut inget jag stör mig på. tänk på att det bli ungefär lika många pixlar som vid 1280*1024 vilket de flesta har på sina 19 tums skärmar.

Hm, har dom flesta verkligen det? Själv kör jag 1600x1200 på min 19", och det verkar dom flesta i mitt umgänge också göra. Blev lite nyfiken på hur det ligger till...

Permalänk
Medlem

Tackar mjukast för alla svar, det blev ju inte lättare direkt

får ta en funderare.

/Kotten