Tangentnedtryckning för apostrophe ???

Permalänk
Medlem

Tangentnedtryckning för apostrophe ???

Har tidigare haft "lösenord" >> ¨' << (de två tangenterna bredvid Enter) på min dator. La till det igen på mitt engelska windows vilket resulterar i att datorn tror att jag har engelskt tangentbord innan jag har loggat in. Detta innebär att jag inte kan logga in då det inte går att skriva lösenordet.

Har tittat i windows teckenuppsättning och kommit fram till att >> ¨ << skrivs Alt+0168, dock står det inte hur man skriver in apostrophe-tecknet på samma sätt. Går det inte alls? Vore synd att behöva installera om windows bara för en sån småsak.

Någon som har nåt annat alternativ?

Mvh!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

' skrivs ALT + 0039 iaf.. sen får du la byta lösen

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Struntar i att byta lösenord, får memorera 0168 och 0039 och köra med det som lösenord, lär ju bli ganska svårknäckt om man säger så ^^

Hur gjorde du för att hitta det förresten?

Tack återigen!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Testpilot

Här kan du kolla: http://www.asciitable.com/

Kolla om du inte har den här lilla ikonen nere till vänster i inloggningsrutan annars, då kan du ju byta inmatningsspråk:

http://www.soapplab.auckland.ac.nz/info/networking/ecLogin/wi...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Har vanliga XP-inloggningsrutan "To begin, click your user name". Trycker jag ctrl+alt+del får jag fram en liknande ruta som du visar men utan valet "log on to". Språkknappen finns inte.

Antar att det beror på att jag har strippat windows. Behövde installera en fil för att öht. få svenskt tangentbord och då finns det fortfarande lite buggar. Bl.a. kan jag inte sätta ´ och `-tecknen över bokstäverna, de hamnar innan, ex: tomatpur´e ..

Men tack ändå!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Testpilot

Om du går till inställningaran för användarkonton i kontrollpanelen finns det en knapp/länk, heter "Inloggningsalternativ" i svenska Windows, där kan du kryssa ur att du vill använda välkomstskärmen som den där listan med adnvändarnamnen kallas. Du ska då få den inloggningsrutan som jag visade i mitt förra inlägg.

Edit: Hittade en annan sak som kan hjälpa annars, i kontrollpanelen, gå till motsvarande "Nationella inställningar och språkinställningar" och sen till andra fliken ("språk") och klicka på den översta knappen.
Överst finns det en ruta där du väljer vilket inmatningsspråk som ska vara standard.

Upptäckte även att ' finns på Ä-tangenten på ett amerikanskt tangentbord, du behöver alltså inte sitta med ascii-koder för den

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Inloggningsrutan får jag fram men inte språkikonen. Har installerat svenska som språk och det är det aktuella inmatningsspråket under "nationella inställningar".

Fungerar inte att använda ä-tangenten för att få fram '-tecknet, försökte alla tangenter (samt shift + alla tangenter) när jag förstod vad som var fel.

Som nämnt ovan är det ju bara att byta lösenord om jag tröttnar på ascii-koderna Men det känns rätt bra att ha ett lösenord som inte ens går att skriva på mitt tangentbord utan "haxxor-kunskaper"

Mvh!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz