Formatera om utan installation av operativsystem

Permalänk
Medlem

Formatera om utan installation av operativsystem

Hej! Jag har fått lite problem med datorn nu. Det jag vill är att jag vill formatera om C:\ (där jag just nu har två windows installerat), alltså radera alla filer där så datorn är helt tom. På så sätt kan jag installera ett valfritt operativsystem efter ett tag.

Jag vet inte riktigt hur man går till väga. Jag vet hur man formaterar C:\, och det går att göra med winxphome skivan, men då får jag home installerat vilket jag inte vill ha. Så finns det något sätt att formatera om utan att installera ett operativsystem?

Jag har dessvärre ingen diskettenhet så jag kan inte använda mig av diskett. Däremot kan jag bränna ner något på CD. Jag testade något med namn 'killdisk'. Jag trodde det var igång, så datorn lät så fan hela natten, men inget hade hänt.

Jag har sökt så mycket jag kan, men har inte hittat något än, tyvärr.
Tack på förhand!
/woicer

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

tryck F8 under boot. då kommer du få upp ett antal alternativ. nån av dem ska vara "gå till kommandopromt" lr "ms-dos" lr något i den stilen.. när du kommer dit så skriver du bara "cd.." tills du kommer till "C:\". Skriv då "format c:"... det tror jag skall fungerar

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad målet är?

Varför räcker det inte att formatera om i samband med den nya OS-installationen?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
tryck F8 under boot. då kommer du få upp ett antal alternativ. nån av dem ska vara "gå till kommandopromt" lr "ms-dos" lr något i den stilen.. när du kommer dit så skriver du bara "cd.." tills du kommer till "C:\". Skriv då "format c:"... det tror jag skall fungerar

Det där tror jag inte är så bra.
Rätt troligen så är det windows 2000/XP/2003 på hårddiskarna och MS-DOS finns inte (windows 9x/me har ju ingen egen bootmeny heller).
Dessutom vet i tusan hur det skulle gå att formatera disken som format körs ifrån (jag tolkar som han inte hade något tredje operativsystem).
Dessutom blir det FAT16/FAT32...

Mitt råd är att tanka hema system rescue CD, bränna det och köra valfritt partitioneringsprogram de erbjuder och formatera där eller ta bort partitionen helt (vilket du skulle kunna göra med XP installationen också).
Är avsikten att du ska sälja eller ge bort disken så kanske du ska läsa på dokumentationen för killdisk (har inte kört själv) så du kan köra det och radera allt, att formatera eller ta bort partitionerna är ju lätt att fixa så man ser innehållet på disken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu blev det lite rörigt här.

Tack för era svar annars!
Aqualize: Jag bränner ut .iso-filen på CD och startar om datorn med den.
När jag gjort det så kan jag sedan välja något i menyn, och på så sätt RENSA, alltså TA BORT allting på C:\ så den är tom. Och därefter kan jag installera operativsystem på C:\... då blir det som nytt så att säga.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0icer
Nu blev det lite rörigt här.

Tack för era svar annars!
Aqualize: Jag bränner ut .iso-filen på CD och startar om datorn med den.
När jag gjort det så kan jag sedan välja något i menyn, och på så sätt RENSA, alltså TA BORT allting på C:\ så den är tom. Och därefter kan jag installera operativsystem på C:\... då blir det som nytt så att säga.

Det kan du väl göra vid installationen också?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vilken installation?
Det var så här.. jag hade XP home. Skulle installera pro och trodde att det skulle skriva över home på nåt sätt om jag installerade på C:\, men nu finnsdet två windows på C istället.

evil penguin: förstod tyvärr inte riktigt vad du emnade där

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0icer
Vilken installation?
Det var så här.. jag hade XP home. Skulle installera pro och trodde att det skulle skriva över home på nåt sätt om jag installerade på C:\, men nu finnsdet två windows på C istället.

evil penguin: förstod tyvärr inte riktigt vad du emnade där

Jag menar att tidigt under Windows-installationen så har du möjlighet att ta bort partitionen som din gamla Windowsinstallation ligger på och skapa en ny, med nytt filsystem.

Du behöver inga extra verktyg för att göra en ren Windowsinstallation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så jag kan starta datorn med XP Pro skivan i, och därefter radera på något sätt, eller kan jag skapa en ny partion, t.ex G:\, sedan välja att installera XP pro där och ta bort dom andra..

Tack för snabba svar ändå, förlåt att jag är trögfattad, kan inte hjälpa det!

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Du kan radera din befintliga partition (den som är "C:"), skapa en ny på samma plats, installera där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Du kan radera din befintliga partition (den som är "C:"), skapa en ny på samma plats, installera där.

Får tacka så mycket! Det löste sig till slut.

Visa signatur

hej