Permalänk
Medlem

Vill börja med ett fyfan

Det är så att jag har en Compaq Pressaio 8880 SE.

Den har varit på service 2 ggr, och nu den 3dje ggn ska dom skicka mej en ny dator, en HP Pavilion 4196.se

Vad tror ni, kommer jag få samma problem som er eller har allt löst sej nu på dom moderkortena.

Blir ju nästan mörkrädd när jag läser om alla felen.

Hoppas på det bästa, dom skulle skicka datorn imorgon.

MvH Kabben

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabben
Vill börja med ett fyfan

Det är så att jag har en Compaq Pressaio 8880 SE.

Den har varit på service 2 ggr, och nu den 3dje ggn ska dom skicka mej en ny dator, en HP Pavilion 4196.se

Vad tror ni, kommer jag få samma problem som er eller har allt löst sej nu på dom moderkortena.

Blir ju nästan mörkrädd när jag läser om alla felen.

Hoppas på det bästa, dom skulle skicka datorn imorgon.

MvH Kabben

Vi håller tummarna för dig, återkom gärna & informera om hur den fungerar..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det kan ni lita på... Ska informera om vad det är för komponenter och vilken bios, mm mm.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk

Som sagt... Ingen som har drivrutiner, vet vart man kan hitta dem på nätet, eller någon kontakt till HP för att fråga dem. Se om några drivisar kan fixa iordning de n här slöisen. Burken är en 4296.se

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Som sagt... Ingen som har drivrutiner, vet vart man kan hitta dem på nätet, eller någon kontakt till HP för att fråga dem. Se om några drivisar kan fixa iordning de n här slöisen. Burken är en 4296.se

Tack på förhand

Till usb? Det är ATIs chipset drivrutiner isåfall..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag har en HP d4180.se med likadant chassi som era hp-burkar. Det är en Intel-prolle istället för AMD.

Jag har aldrig haft problem med hängningar eller dylikt, men tycker att allting låter väldigt mycket + kylningen inte är optimal. Jag har därför bestämt mig för att köpa ett nytt chassi och nytt nätaggregat.
Jag hade dock inte tänkt mig att köpa nytt moderkort, så min fråga är: är det svårt att ta ut moderkortet ur det befintliga chassit och stoppa in det i ett annat chassi? Eller har HP speciallösningar med skruvar, nitningar osv?

@Skruvis: du som har stoppat in det mesta i ett nytt chassi, satte du även i "dockningsstationen" för Personal media drive i det nya chassit?

Hoppas på svar

/Jens

Visa signatur

Per aspera ad astra

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag fått hem datorn. ett =( förbyttes i ett

Det var en begagnad dator, räknade inte med något annat.

Öppnade upp datorn och kollade lite i den.
Diskarna sitter lite löst i chassiet vilket resulterar i skrammel, låter förfäligt om datorn.
Ska nog köpa ett nytt chassie.

Men alla tillbehören var nya såsom tangentbord, mus, fjärkontroll mm mm
Startade datorn, kikade runt lite. Såg att dom inte hade rensat D disken.

Fanns en massa wares och personliga anteckningar. Rensade ut skiten.

Gjorde en ny återstarts skiva. och installerade den ist.

Det första jag märkte. inget ljud....
Ljudkortet var tydligen utbytt mot originalet..
Jahapp. Installerade xf-i drivisarna.
Dom hade iallafall skickat med en bränd skiva med drivrutinerna till XF-I kortet.

Men gud vad många proceser som var i gång samtidigt. Ungefär 60 st.

Nu har jag gjort en slipstreamskiva och håller på att inst den, men det blev tydligen nå fel då någon drivrutin inte blev med i bränningen.

Den har inte hängt sig en enda ggn hitills. Peppar peppar.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens.kinnula
Jag har en HP d4180.se med likadant chassi som era hp-burkar. Det är en Intel-prolle istället för AMD.

Jag har aldrig haft problem med hängningar eller dylikt, men tycker att allting låter väldigt mycket + kylningen inte är optimal. Jag har därför bestämt mig för att köpa ett nytt chassi och nytt nätaggregat.
Jag hade dock inte tänkt mig att köpa nytt moderkort, så min fråga är: är det svårt att ta ut moderkortet ur det befintliga chassit och stoppa in det i ett annat chassi? Eller har HP speciallösningar med skruvar, nitningar osv?

@Skruvis: du som har stoppat in det mesta i ett nytt chassi, satte du även i "dockningsstationen" för Personal media drive i det nya chassit?

Hoppas på svar

/Jens

Jag satte in dockningsstationen ja, men har numera plockat ur den då jag inte använder den externa hårddisken särskillt mycket.. Jag håller faktiskt på så smått att sätta ihop HPn till orgianlskick efterhand som jag uppgraderar min burk.. senast var det nätagget som sattes tillbaka till förmån för ett Fortron Source agg.. det enda som numera ursprungligen tillhör HP burken är processorn/hårddiskarna/grafikkort samt 2x1024MB micron minnen..

I ditt fall hade jag börjat med att byta själva processorkylaren för det är den som låter förmodligen då nätagget är tyst.. Och nej, HP kör inte med speciallösningar utan allt är ATX standardprylar..

@Kabben.. vi får hoppas att du slipper problem..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det hoppas jag med...

Den går som en klocka i vart fall.

Synd att diskarna sitter lite löst, vibrerar och låter illa.

SKa nog byta original kylaren den låter som en hel orkan.

Skruvis vad rekomenderar du för kylare.
tänkte beställa från komplett, dom har en som heter Noctua NH-U12.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324473

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Oj, den där Noctua NH-U12 vad ju as-stor!

Vad tror du annars om zalman 9500 eller Arctic cooling freezer 64 pro?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Oj, den där Noctua NH-U12 vad ju as-stor!

Vad tror du annars om zalman 9500 eller Arctic cooling freezer 64 pro?

Zalman 9500 har jag tittat på, men passar den till AM2.

Den är ju ganska stor [ironi] http://www.tweakers4u.de/news/zalman_cnps9500,,31,05,2005,,15...[/ironi]

Är inte hemma på dom olika sockets, vad som passsar på olika...

När man kollar på komplett så finns det inte mycket att välja på till AM2.

Finns det någon annan bra sida där man kan kolla vilka kylflänsar som passar till olika sockets...

Edit: KOm på en sak, skulle instalera daemon tools igår, men jag får bara blåskärm av den.
Det sitter väll en scsi kontakt på moderkortet som används till att få 2 pci platser till, kan det bero på det.

Har för mej att det finns någon annan programvara som funkar på samma vis.

Någon som har pejl på vad det heter.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

jag tänker köpa en asus radeon x1950xtx
och en intel core 2 due E6600
jag funderar på om orginal fläktarna e nog bra och tysta för att använda eller om jag ska skaffa ett par nya????

Permalänk
Medlem

Jaha. nu har jag hittat ett fel.

Jag bränner ut en dvd. Den klarar bara av att bränna i 0.5 speed, fast det ska vara en 8x brännare.

Muspekaren hackar sej fram, och cpu kraft tar den åxå. Ena kärnan ligger på ca 60%
I brännarprogrammet så pendlar device buffer mellan 40-80% hela tiden.

Kan det vara brännaren som är trasig eller är det nå med datorn.
Brännaren är en HP dvd640

Märkte iofs samma fel när jag brännde med hps egna brännprogram när jag brännde ut återstartskivorna. Det tog ca 2 timmar inkl verifiering,
skivorna funkar iom att jag har återställt datorn med dom.

Edit:

Kom på en sak, man kanske ska uppgradera till vattenkylning.
Vad tycker ni om denna.
Det står att den ska klara alla amd k8 processorer, är det inkl AM2

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318420&view=detailed

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Ignorera...

Man blir allt lite skrajsen när man läser om alla problem... Har precis beställt en HP HemPC. 5200+ 7900GTX 2 gig ram. Får se hur det går. Skriver kanske en rad här om hur saker och ting artar sig.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hult
Ignorera...

Man blir allt lite skrajsen när man läser om alla problem... Har precis beställt en HP HemPC. 5200+ 7900GTX 2 gig ram. Får se hur det går. Skriver kanske en rad här om hur saker och ting artar sig.

Vad jag erfar så har HP gått i från ATI chippade moderkort till Nvidia chippade & därmed skall alla problem vara historia.

Inlägg redigerat av GAPa: Svar på meningslöst inlägg borttaget.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas det... nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430.

Är ganska okunnig så det blir säkert ett rejält projekt om jag ska försöka styra upp en kärvande burk. Leverans mitten November och 3 veckor framåt.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hult
Vi får hoppas det... nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430.

Är ganska okunnig så det blir säkert ett rejält projekt om jag ska försöka styra upp en kärvande burk. Leverans mitten November och 3 veckor framåt.

Du måste återkomma med hur den fungerar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag återkommer! Antingen med glädje eller rop på hjälp... Bor förresten i Lund också.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har en d4396 hempc och kan bara säga att kylningen inte är den bästa!
Ligger på 55-57 grader i idle (med cool and quit inkopplat) och uppåt 70 grader i full belastning.

Problemet är att det knappt finns något utrymme för att ha en insugsfläkt i fram och det gör att chassitempen ligger på dryga 40 grader! Kul att kyla cpu:n med varmluft!

Annars funkar den bra. Har inte haft några problmen mer än att den har startat om sig nån gång ibland och skyllt på "Ett allvarligt fel har uppstått".
Fick igång DTS-ljudet från x-fi extreme ljudkortet också. Skickar det till receivern. Funkar klockrent.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Funkar fint för mig också. Lite varm kanske

Permalänk
Medlem

Lite feedback på min 4196a.
Den funkar prima, tyst å bra. Snabbare än den gamla p4 3.2a presario 8880se jag fick utbytt, det roliga är att dom inte ens brydde sej om att ta tillbaka den...
Jag är lycklig....

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Funkar väl att fråga här antar jag... Ser ut som att d4685 har samma chassi som era hp's. Sitter ett matx.moderkort i min vid leverans. Borde gå att stoppa i ett vanligt atx-moderkort? Hur der det ut där inne?

Är rätt sugen på ett ASUS M2N32-SLI Deluxe.

Kanske har den inom en vecka!

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

Japp, ett standard kort passar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma datormodell som dig, har dock en d4495.se-a och har grova problem med den. Så här skrev jag i ett annat forum. Har ni lust så får ni gärna läsa igenom, och om någon har ett liknande problem och en lösning, så hojta gärna till. Har inte haft tid att gå igenom hela tråden, tyvärr.

========================================================

Hej! Har nu haft problem med min dator några månader. Jag har försökt på alla större forum, men har fortfarande inte kommit fram till ett svar.
Vad är problemet? Jo, jag har låg FPS i alla spel. Men det är inte så lätt som det låter.
Låt mig presentera min dator:

Grafikkort: nVidia GeForce 7900GTX
Processor: AMD Athlon X2 4400+
Minne: 2048 MB
Hårddisk: 250GB x 2

Det är väl detta som är det viktigaste att ta upp. Som ni ser är det en bra dator och den bör klara av alla spel på marknaden just nu.
Jag vet att jag är känslig för FPS och att det ska vara topp, men har man en sån här dator så bör det fungera utan problem.

Jag körde BF2142 demot ett bra tag. Det flöt på underbart, och jag köpte sedan spelet när det släpptes. Efter någon månads spel av demot (dagen efter nya uppkoppling) så fick jag plötsligt problem med min FPS. Från att det flytit på underbart var det svårt att spela. Aha, tänkte jag. beror väl på uppkopplingen. Testade singeplayer, och samma fel där. Då kunde det varit något skit så jag formaterade om datorn, vilket inte hjälpte.

Nu sitter jag här i dag och har formaterat om datorn ca 15 gånger sen dess. Varje gång har jag testat olika metoder, men inget har hjälpt.
Jag har installerat alla drivrutiner/program från HP's sida, moderkort, ljudkort, grafikkot, och för processorn. Det är vanligt att många får problem med processorn, men dom har löst det genom att ladda hem en patch från AMD's sida. Det hjälpte inte för mig. Har testat drivrutiner, optimizern, winhotfix - ja, massvis men det har inte gjort något skillnad förutom MShotfix som hjälper litegrann, dock fortfarande ospelbart.

Nu tänker ni: 'jo, det är fel på något'. Det är det säkert, men det är även sjukt. Jag körde 3dmark06 när min dator fungerade.
Körde 3dmark06 test nu, och får MER poäng (ca 100 poäng mer) än tidigare. Så då undrar man om det verkligen är något fel?
Det har även varit så att det löst sig. Efter 3:dje formateringen fick jag faktiskt till det så det flöt på bra. Hur vet jag inte, men jag minns att jag tankade en drivrutin för processorn. Tankade den igen, men det hjälpte inte.

En sak jag tänkt på när jag spelat BF2142 är att det flyter på riktigt bra om du är långt ifrån striderna och ensam, ute på kanten av banan.
Detsamma gäller source. Det flyter på bra (120 fps) när jag är ensam, men så fort det blir skottlossning, strider m.m. så sjunker mina fps dramatiskt.
Ligger på runt 40 då, och sen åker dom upp ju länge bort jag kommer. Jag låter petig, men source är spelbart, det är inte BF2142.
Det är nog inget fel på temperaturerna då jag kollat dom, och dom ligger inte ovanligt högt. Jag har även kollat med CPU-z och den kommer upp i den hastigheten den ska.

Det känns som jag testat allt, men att jag fortfarande har problem. HP support suger också. Dom skickar mig till hempc-avdelningen som inte tar emot 'hårdvaru-fel' och ATEA (som levererar) dissar mig totalt.

Jag har testat:

* Alla patchar/drivrutiner och annat skit jag hittat
* Minnestest (han dock inte med på andra minnet, hade inte tillräckligt med tid)
* PCmark06 och 3dmark06 - inget konstigt
* Formaterat om
* Andra operativsystem (winxp home/winxp pro/vista)

Nu söker jag hjälp här och se om någon kanske har någon aning om vad det egentligen kan vara. Det verkar vara något när processorn belastas, i t.ex skott, explosioner, rök m.m. Det blev lite rörigt, men jag hoppas ni får en liten överblick på hur det ser ut i dagsläget. Source är inte alls ett särskilt krävande spel, så jag förstår inte varför det inte fungerar som det ska.

Visa signatur

hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0icer
Jag har nästan samma datormodell som dig, har dock en d4495.se-a och har grova problem med den. Så här skrev jag i ett annat forum. Har ni lust så får ni gärna läsa igenom, och om någon har ett liknande problem och en lösning, så hojta gärna till. Har inte haft tid att gå igenom hela tråden, tyvärr.

/.../

Har du testa med andra spel? Det kan ju vara BF2142 som buggar annars, det är ju inte direkt buggfritt.

Permalänk
Medlem

Prova med att avinstallera drivrutinen för cool'n'quiet samt återinstallera dual-core optimizern.

www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Nån som vet var man hittar drivrutiner till HP d4150.se moderkortet?
Gärna nya USB drivrutiner etc.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

har fått hem min d4685 med amd 5200x2 7900gtx 2x250gb 1x200gb 1x300gb och 2gb ddr2 allt flöt riktigt bra är super nöjd sen lp2465 vilken skönhet riktigt maffig har inget problem med min o om jag får de får farsan fixa de (fixar allt ) :)gott nytt år

Permalänk

Ingen som har lyckats göra en clean egen install av XP på datorn d4150.se med fungerande drivrutiner etc.? Isåfall var hittade ni dom? Har testat alla drivisar på hp's sida som hörde till d4150.se men ändå är det nån drivis som saknas

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ingen som har lyckats göra en clean egen install av XP på datorn d4150.se med fungerande drivrutiner etc.? Isåfall var hittade ni dom? Har testat alla drivisar på hp's sida som hörde till d4150.se men ändå är det nån drivis som saknas

Det är ett Intelchippat moderkort va? Det brukar krävas moderkortsskivan för att bli av med den lilla störande utropstecknet i enhetshanteraren..

Själv blev jag gnid i hivudet på dual-coren & köpte en single-core istället så nu fungerar UT för mig.. HP möget får frugan ta över.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless