Produkttest: Icemat Siberia Headset

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Icemat Siberia Headset

Efter Dreamhacks senaste världsrekord är det ingen som tvivlar på att gamingscenen växer så det knakar. Men för att bli en vinnare i konkurrensen krävs det träning, tålamod och … seriös hårdvara. Icemat går från att endast ha tillverkat musmattor, till headset.

Läs produkttestet: Icemat Siberia Headset.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni borde testa om dom håller en månads användning och om det är rundgång i ventrilo. (dom vanligaste felen)
Annars mycket bra test

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Gillar inte lös mick, man förstår ju hur det blir, efter en månad så hänger den där jäveln och trasslar in sig lite här och där och självklart så kommer man glömma att man har den på sig och rycker med den så allt på bordet bara flyyyger ner i golvet :@

Det där sista var kanske lite överdrivet, men ni förstår vad jag menar

Bra test btw

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

pajjar lätt om man drar omkring på lan, tappat mina 2 gånger från typ 0.5m och båda sidorna har gått sönder så vajjern som håller fast prylen som går över huvudet har lossnat (limmat så det håller dock)

edit: kan tillägga att jag har ett par Sennheiser HD200 Master och ett par Skullcandy GI och dom är båda av mycket högre kvalitet och bättre ljud.

Visa signatur

10 out 7 people cant see the logical error in this sentence.

Permalänk
Medlem

hade såna lurar förut, fick byta dem 4 ggr PGA att plasten bara sprack. var VÄLDIGT rädd om lurarna men bara man hade på dem så kunde dom gå sönder, det var nog spänningar i plasten eller nått. men det är grymmt bra ljud i dem.

sitter nu på ett par Steelsound 5H v2 USB och jag tycker dessa är skönare och framförallt har bättre kvalitet. sen att micken är "ut dragbar" eller hur man nu skall uttrycka sig är mycket bra =). ljudet i 5H skilljer sig en del då exempelvis i CS 1.6 är ljudet mycket ljusare än med Siberia.

jag skulle mycket heldre köpa ett par 5H v2 än Siberia då du får mycket högre kvalitet

Permalänk

Tycker lurarna är riktigt nice, dock är micken ingen bra lösning. När man talar så får det ett "burkigt" ljud. Beror väl kanske också på hur rummet ser ut där man sitter, men iaf...

Visa signatur

C2D E6400@2,13 | Asus P5B | MSI 7900GTO 512Mb | TwinMOS PC5300 CL5 1024x2 | WD Raptor |

Permalänk
Medlem

jag har ett par sånna .. de är nice

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

jag hade ett par sådanhära i 1 dygn, sedan bytte jag till ett par sennheister HD555, det är vad jag kallar skillnad. Aldrig mera Icemat, iof gillar inte jag en deras musmattor.

men det jag inte gillade var, ljudkortet, basen samt hur de satt
det jag gillade var den svarta pianolacken

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk
Medlem

Öhm, har aldrig varit så insatt men detta headset recenserar ni NU? Det har ju funnits i år och dagar och recensioner och andra enormt många klagomål har sagts överallt.

På er låter det som att headsetet skulle vara, ja, tom bra. På alla andra, som äger detta headset och haft i några veckor, är det skit. Som ni redan ser så är kvalitén inte alls så bra som ni vill att den ska vara i recensionen. Micken ska tydligen även den vara värdelös, dvs går sönder efter allt skit jag läst om den.

Jag har inte och har aldrig funderat på att köpa någon Icemat eller Steelsound-produkt varav marknadsföring är deras största mål.
Jag håller mig till Sennheiser och där vet jag att jag får kvalité, och det är kvalité som inte ens ska jämföras med Icemat eller Steelsounds.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Varför ens kalla den för headset när inte micken sitter på lurarna?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Köpte ett par sådana för 100kr på auktion, var för nästan 6 månader sen. Tycker inte hörlurarna är något speciellt.

Permalänk
Medlem

Dom läcker ju ljudet ut hur mycket som helst.
Det är jobbigt värre när vi sitter i klassrummet och någon dunkar på i sina Siberia's

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X2-Legend
jag hade ett par sådanhära i 1 dygn, sedan bytte jag till ett par sennheister HD555, det är vad jag kallar skillnad. Aldrig mera Icemat, iof gillar inte jag en deras musmattor.

men det jag inte gillade var, ljudkortet, basen samt hur de satt
det jag gillade var den svarta pianolacken

håller helt med om att sennheiser lurarna är bättre.
icemat lurarna är lite hypade i min mening

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Dom är ju lite spacade och ser ju coola ut. Det är klart att det finns en hel rad sennheiser-lurar etc. som har bättre ljudåtergivning. Men för 500 spänn fick jag ett par riktigt snygga, sköna och ljudligt vettiga lurar som jag kan ha när jag surfar eller spelar.

Folk pratar om att dom är sköra och att dom lätt går sönder på LAN. Vad gör ni med era lurar? Slänger dom i backen? Iallafall jag kanske har haft tur, dragit min vita Siberia i parketten kanske 5 gånger men inte en skråma än så länge.

Jag är iallafall nöjd med mina. Inte det bästa ljudet på marknaden, men ett par helt klart prisvärda lurar.

-Oscar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
håller helt med om att sennheiser lurarna är bättre.
icemat lurarna är lite hypade i min mening

Inte bara det. Mikrofonen plockar upp allt ljud inom en radie av 2m.

Roligt att sitta å snacka med en kompis när han hör min klocka ticka..

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk

Har haft lurarna, rent skit går sönder för inget och micen är totalt värdelös. Har nu ett par Sennheiser pc150 som är skönare och har bättre ljud. Sen så får man ont i huvudet at Icemat lurarna, och i örornen.

EDIT: kan tillägga att jag inte tappade det EN gång i golvet, det bara pajja helt plötsligt. Var svinrädd om dom!

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Hedersmedlem

Kanonfin test, väldigt detaljerad och välskriven!
Kan inte mer än hålla med skribenten.

Har själv ägt ett par sådana här lurar sedan de släpptes, var det i början på 2005? Mina håller än, har inte upplevt några problem med hållbarhet
. Kan det helt enkelt vara så att folk är väldigt slarviga med sina lurar och förväntar sig mer hållbarhet?

Skulle gissa på att de flesta returer rör sig om vårdslöst handhavande för att vara ärlig.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Går det att få tag i en likande "lös" mic? Jag skulle vilja ha det för jag har vanliga lurar och vill inte köpa ett headset.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

Önskar mig ett par sånna i julklapp!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par och jag tycker micken är usel
den tar upp allt ljud runtomkring till och med från lurarna, inte så skoj när man sitter på ts/ventrilo och ljudet från spelet hörs genom min mick

Permalänk
Medlem

Bra test, dock är det ju lite väl sent? Har funnits rätt länge.
Och mina lurar har pajat trots att jag endast har tappat dom i backen kanske 10 gånger... skärp, dock är micken i en klass för sej själv, otroligt bra, och jag har inte problemet som "alla andra" har, vet inte vad jag har gjort, men den funkar perfekt iallafall.

Permalänk
Medlem

mina lurar pajjade också.
micken tycker jag är bra. har satt fast den i tangentbords sladden så den sitter fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffen86@hotmail
Går det att få tag i en likande "lös" mic? Jag skulle vilja ha det för jag har vanliga lurar och vill inte köpa ett headset.

Zalman har en liknande mic. Billig och den duger.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=25539

Permalänk
Medlem

detta headsetet verkar kanon funderar på att köpa ett par till min ipod men eftersom inte basåtergivningen var så bra så vet jag inte... kanske ska öka lite i pris och sattsa på ett par från schenhiser lr hur det stavas... dock har jag redan plantronics DSP 500 som är det bästa headsettet som jag lyssnat på, men det är till min burk...

Visa signatur

Ka me ha me ha VS Rasengan!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra headset, kan rekommendera!

Visa signatur

hej

Permalänk
Avstängd

Passande namn, Icemat... alla vet att isen spricker för eller senare.

Själv kör jag med noname lurar för 90kr, för det spelar ingen roll hur mycket man än betalar så låter fjortisarna lika illa i CS, tipset är att spela in ljudet från någon tysk bögporr rulle(oh, snell....oh, Schiessen bla bla) och köra det som lop i Mp3 spelaren som man pluggar i mic. ingången

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Mikrofonen som medföljer dessa lurar förtjänar inte det positiva omdöme den tillskrivs i recensionen. Jag har enbart haft diverse problem med den, och lösning är minst sagt av det dummaste slaget.

Till den som funderar på att inhandla dessa lurar kan jag bara säga att jag haft dessa i sex-sju månader nu, och jag avråder er starkt från att köpa. Det finns bättre lurar till en billigare peng ute på marknaden.

Det enda positiva attribut detta headset faktiskt besitter är att de ser snygga ut. Men som vi alla vet är det ju inte därför man inhandlar ett headset från första början.

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Bra skrivit även om den inte alls hade något med den allmänna uppfattningen att göra.
Sen tycker jag att det är lite synd att sweclockers gör recensioner mer än ett år efter produkten släpps. vore roligare och läsa när det är nytt.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Lite väl för sent kanske? Aja...

Har själv dessa lurar, och jag är ganska nöjd med dem. Ljudet är inte det bästa, men det är inte heller kasst. Passformen äger, kan ha på mig dessa i timmar utan att få ont eller nåt. Mikrofonen är lite väl för känslig tycker jag. Ibland när jag sitter i Skype och snackar med mina kompisar, hör dem pistolljuden från spel och sånt, vilket är jobbigt för dem. Tycker också lurarna "läcker" mycket ljud, det hörs för mycket från dem.

Annars är jag nöjd med dem

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

vann ett par såna på en dota 3on3 compo förra helgen, testade dom och kom fram till att det är betydligt bättre ljud i mina 2år gamla trust 5.1 hörlurar som förövrigt är billigare än Siberian..
http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=13960