Permalänk
Medlem

6800 hänger sig !

Hej hej

mitt gamla fina fx5200:) gick sönder så jag skaffade mig ett beggad geforce 6800le. Problemet är att nu hänger sig datorn när jag kör något opengl-program eller skärmsläckare eller liknande, det fungerar några sekunder och sedan fryser allt. bara en reboot hjälper.

jag har testat installera om nvidia-drivers och det är samma fel.

temperaturen ligger runt 60C

det här gäller alltså linux, jag kör gentoo om det spelar någon roll

har någon en ide vad som kan vara fel?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Är det ett leadtek skall du veta att just 6800LE korten har en ruskigt hög felfrekvens. Det skulle alltså kunna vara fel på kortet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

har testat det i en windowsburk och där funkar det... kan väl knappast vara kortet då, eller?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Tja.. Jag hade ett Leadtek 6800LE med exakt samma fel i (Gentoo) Linux. I windows fungerade det bra _periodvis_, ibland blev skärmen bara svart, hade ett väldigt lustigt temperament det kortet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Hade ett gainward 6800LE som gjorde samma sak efter 1.5 år. Fast det var riktigt random. En vecka kunde den fungera hur bra som helst för att sluta fungera i 4 veckor (över huvudtaget). Värst var nog efter att jag hade kopplat in den i tven och datorn inte startade på 3 dagar.. Fast för mig så var det ingen skillnad vilket operativsystem jag körde, allt funkade lika dåligt...

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

suck... jag som gjorde ett sista köp till systemet som inte är det nyaste i övrigt, det känns väldigt surt att köpa ett annat kort...... det är ett leadtek så det är säkert så att kortet är trasigt.. tack för hjälpen i alla fall.

Update:
Jag har testat en livecd med aiglx (s-någonting linux) och där funkade allt perfekt!

borde jag testa blåsa om gentoo eller vet någon av något som kan vara orsaken?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k