Bilder på nya vattenkylningen i nya burken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraakfa
Hur bra en singel är jämfört med en dual är svårt att säga rent genrellt. Jag har läst nånstans på nån sida att det skiljer ungefär 2 grader mellan en pa 160 och en pa 120.2 och ytterligare 2 grader till en 120.3. Ett spann på cirkus 5 grader. Inte mycket om du frågar mig. Sen är det ju så att oavsett vilken radde du bestämmer dig för så måste man vara lite kreativ och uppfinningsrik själv för att få det precis som man vill ha det. Ska jag säga som inte ens börjat på mitt projekt he he.

P.S

Tror du kan få ett "bättre" svar från mx, garnax eller rasco.

Jo bara hoppas att mx,garnax eller rasco ser detta då drygt att skicka massa PM till folk.

Men skiljer det bara 2 grader på att ha en singel jämfört med en dualradde så gör det inte mig så himla mycket....

Vill ju först och främst få bort cpufläket och grafikkortsfläkten och sen köpa mig ett passivt nätagg. Så vill ju inte tabort cpu- och grafikfläkten för att se muffa dit 3st 120mm extra fläktar

Permalänk

tack så mkt för de svaren rasco:D men vad tror du om tt armor chassiet från shg.biz med det inbyggda vattenkylningen för 2061 kr?ha de

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm hur bra är en singel radiator typ PA160 om man jämför mot en ThermoChill PA120.2? Vill kyla min cpu och mitt grafikkort (3500+@2600Mhz, X850XTPE) det ska funka även med en singel radiotor, vill ju även att det ska funka i framtiden sen.

Kolla in denna tråd där Marci (lite av en guru bland vattenkylare) har prövat en massa raddar (bland annat både pa120.2 och pa160) och sammanställt resultat. En pa160 presterar nästan lika bra som en pa120.2 enligt testet där.

Jag hade en pa160 jag körde med innan och jag skulle vilja påstå att skillnaden är större. Det är klart att det många faktorer som spelar in när man jämför, till exempel hur bra monteringen var. Jag såg iallafall 3-4 grader lägre Idle temps nu med min pa120.2 och kanske 5 grader lägre load-temps nu gentemot min "gamla" pa160. Men det där är ju lite olika. Pa160 är en grymt bra radde för att vara en "singel-radiator" (den är ju större en en singel, nästan en 1½-radde).

slusk: Jag rekommenderar en dual-radde ELLER en pa160 om du ska kyla både gpu och cpu. En pa160 kommer funka alldeles utmärkt med ditt system (det funkade för mig)

_Technofreak_: KÖP INTE DEN INBYGGDA VATTENKYLNINGEN FRÅN THERMALTAKE! Slangarna är för smala, pumpen för slö, dom blandar olika metaller vilket kan leda till korrision vid längre användning OCH den presterar inte så bra. Men den ser faktiskt lite gullig ut Iallafall, jag skulle aldrig rekommendera den vattenkylningen, det är i grunden bara ett TT Big water-kit.

Köp bara ett chassi du gillar och plocka ihop lite andra bitar. Du kan ju köra en eco-vattekylningssetup till chassiet, utan att köpa de allra dyraste prylarna. För 3000kr kan du nog komma undan med ett hyfsat WC-system plus ett TT Armor, om du snålar lite. Kika lite på kitten från Petrastechshop, dom smeker. Köp ett kit därifrån och ett TT Armor och montera ihop allt så har du en guldrigg

Och angående chassidiskussionen så håller jag mig neutral Köp det chassi ni tycker känns snyggt, praktiskt och vettigt. Det är klart att det finns en del "utpräglade" vattenkylningsachassin. Men jag tycker man får känna efter själv om man prioriterar en enkel lösning för att montera en radiator, eller om man har andra önskemål. Det finns 12025025 olika lösningar på hur man kan montera allting. Ha lite fantasi gällande olika monteringsalternativ, läs lite reviews och recensioner och klura lite på vad ni prioriterar med ert chassi. Följ bara era små sweclockershjärtan och ni kommer snart känna efter vilket chassi som passar

Kram på er

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Har läst igenom guiden på xtremesys nu men vad menas med "shroud"?

T.ex. i meningen: the PA120.2 with shroud manages to...

Aldrig hört förut

Googla lite min vän och söka lite där på XS. En shroud är typ en "fläktkåpa" eller hur jag ska förklara det. Den höjjer upp fläkten lite från radden och tätar till mellanrummena som finns mellan radden och fläkten och ser till att fläkten flöde genom radden optimeras.

Här är en shroud. Plåtbiten MELLAN radden och fläktarna.

Kika runt lite så kommer du snart fatta vad det handlar om

Permalänk

om man ska plocka ihop en vattekylning själv vad ingår då?bloc till cpu,block till vga,slanger,radiator,pump men vad är det mera om det nu är ngt??

Permalänk
Medlem

Rasco jag hade faktist tittat runt på nätet och kom på vad shroud vad men eftersom du han skriva ditt svar innan jag tydligen fick bort mitt inlägg så vart det så

Så nu har jag äntligen kommit hem från jobbet och ska sätta mig och kika runt efter nått vettigt system till datorn. Synd bara att inte Petra har paket med PA160

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk

Så nu har jag äntligen kommit hem från jobbet och ska sätta mig och kika runt efter nått vettigt system till datorn. Synd bara att inte Petra har paket med PA160

Sätt dig i lugn o ro o titta. Läs på forumet här, det finns många trådar där diskussion förs kring vattenkylning, vilka delar man bör ha osv. Sätt sedan ihop ett eget kit från petras, ekwaters o allt vad dom heter. Det är jättekul. Allt behöver ju inte bli klart på 1 vecka eller hur? Jag själv har läst på under drygt 1 månads tid och plockat ihop en egen lista. Tycker det är lite grann tjusningen med det hela, just planeringsfasen. Vägen är målet lite grann om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eraakfa
Sätt dig i lugn o ro o titta. Läs på forumet här, det finns många trådar där diskussion förs kring vattenkylning, vilka delar man bör ha osv. Sätt sedan ihop ett eget kit från petras, ekwaters o allt vad dom heter. Det är jättekul. Allt behöver ju inte bli klart på 1 vecka eller hur? Jag själv har läst på under drygt 1 månads tid och plockat ihop en egen lista. Tycker det är lite grann tjusningen med det hela, just planeringsfasen. Vägen är målet lite grann om du förstår vad jag menar.

Jo jag har läst runt lite och sa bara att det var tråkigt att det inte fanns nått kit med en PA160 på petra... För vill inte förstöra mitt chassi för mycket, menar skiten kostar ju fortfarande över 2000kr

Nå vad säger ni är man inte värd en pizza och en öl såhär på torsdag kvällen?

Permalänk
Medlem

Till en vattenkylning med fillport behövs:

Pump
Radiator + fläktar
CPU block
GPU block (om man ska kyla GPUn)
nipplar
slangar
T-koppling
fillport
slangklämmor
destilerat vatten
anti alg/korrision medel

tror inte jag glömt något...

Permalänk
Medlem

Så satans sugen på ett värstingkit men vet inte riktigt vad man ska plocka ihop, runt 3000 kr kan jag tänka mig att lägga ut. Men vet inte om jag ska byta chassi först:/ Antec P180 känns inte så optimalt, så förslag på ett Nice Lian-Li chassi vore bra. Jag tycker jag har kassa temps i mitt Antec trots att jag inte har något i vägen för luftigenomströmningen. Tagit bort allt onödigt (övre hårddiskrack) så fläkten blåser fritt. Cpu idlar på 38-40 nämligen, Kan ju vara kass IHS dock.

Permalänk

Garnax: tack så mkt för de=) men vad kan de kosta om man vill ha de så billigt som möjligt men ingen skit heller??vad är en fillport och en gpu är det nordbryggan eller??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
, så förslag på ett Nice Lian-Li chassi vore bra.

Det här har jag för avsikt att beställa http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...
Från utlandet således men är man händig kanske man kan modda dit en genomskinlig sida själv

Modellen heter PC-G70B-CW, CW står för custom window. PC-G70B går att få tag på i Sverige men är då med heltäckande sida. Chassit är perfekt om man vill ha radden i taket som jag hade tänkt mig. Plats för 2 nätagg oxå.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Lian Li PC-G70 är den låda jag skulle valt med om jag skulle välja fulltower. Den är riktigt snygg och passar utmärkt till vattenkylning.
Ska se om jag hittar några bilder...
återkommer.

Edit.
Hittade dem på en gång. Riktigt snyggt bygge
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=13

Permalänk
Medlem

Lycka till med er rigga nu tjobben, eraafka, _Technofreak_ och slusk. Jag räknar med att ni har FETA RIGGAR när jag kommer tillbaka. Tänk bara på att tvätta raddarna ordentligt, fylla i systemet långsamt så att det inte bubblar över på moderkortet (som jag gjorde) och att ta ett chassi ni trivs med. Resten löser sig
Jag drar till Arlanda om 4 timmar. Har sagt hejdå till flickan. Ska bara klappa om min loop nu och lägga mig.

God Jul på er gubbar!

-Oscar

Permalänk

god jul på dig med o ha de så kul nu på semestern;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Technofreak_
Garnax: tack så mkt för de=) men vad kan de kosta om man vill ha de så billigt som möjligt men ingen skit heller??vad är en fillport och en gpu är det nordbryggan eller??

Du kan få bra grejor för en 3000kr, riktigt bra grejor,
GPU är grafikkortet, Grafics Processing Unit om jag inte minns fel

Permalänk

ahaa va la helt ute och reste när jag trodde att gpu var nordbryggan haha.men vga då??det är la också grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Technofreak_
ahaa va la helt ute och reste när jag trodde att gpu var nordbryggan haha.men vga då??det är la också grafikkortet?

nordbryggan är ett av chippsett'en och vga är Gpu'n

Permalänk

ahaa okey men när man kollar på sidor hittar man vattenblock för både gpu,cpu och vga..hehe är inte så haj på detta;)

Permalänk
Medlem

VGA är en gammal grafik-standard och inte en GPU (graphical processing unit). VGA den första stora standarden som de flesta grafikkortstillverkare ställde sig bakom men är nu mer eller mindre död (med vissa undantag såklart).

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

aha så att om man ska köpa delar till vatten kylningen så är det gpu,cpu och nb som gäller då??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Technofreak_
aha så att om man ska köpa delar till vatten kylningen så är det gpu,cpu och nb som gäller då??

Exakt.. sen finns det ju kylaren till minnen och hårddiskar med om du vill göra nått riktigt overkill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Technofreak_
aha så att om man ska köpa delar till vatten kylningen så är det gpu,cpu och nb som gäller då??

Det beror på vad du vill få ut av din vattenkylning.

  • Vill du ha en tyst dator? Vattenkyl i så fall alla komponenter som är beroende av en högljudd fläkt för kylning. I extremfall innebär detta vattenkylning av hårddiskar, nätagg och passiva (fläktlösa) radiatorer.

  • Vill du kunna överklocka så mycket som möjligt? Vattenkyl i så fall bara processorn och grafikkortet. Fler block i loopen innebär mer mostånd och mer värme i vattnet. Dvs även om chipset blir tio grader kallare med vattenkylning innebär det varmare vatten och lägre flöde som gör att processorn och grafikkortet blir några grader varmare och därför klockar sämre.

  • Självklart finns det fler faktorer du bör väga in. T.ex kostnad, utseende, vikt, storlek, livslängd, framtidskompabilitet, utbyggnadsmöjligheter, hur svårt systemet är att montera, osv osv...

Kolla igenom vad som finns på marknaden och läsa alla guider du hittar.

  • Tyskarnas flashiga och tysta system med 4mm ID slangar, alublock och passiva radiatorer. (Se LiquidLuxx.de, alphacool.de med flera.)

  • Waterchill, Thermlatake och co:s enkla (men relativt dåligt presterande) paket.

  • Zalmans tysta men stora och klumpiga reserators.

  • Petrastechshop.com:s paket som ger mycket prestanda för pengarna.

  • Hemmabyggda block. (Se ProCooling.com.)

  • Högpresterande system med silverblock och thermochillradiatorer. (Se XtremeSystems.com) osv...

Efter några kvällars surfande borde du ha en rätt bra bild av vad du är ute efter. Plocka ihop ett system som passar dig och posta en tråd här så kan vi föreslå förbättringar.

Permalänk

tack så mkt för de=) ska sätta mig här imorn o leta för fullt:) men kommer säkert vara ute efter att klocka lite grann men inte ngt extremt..tänkte plocka ihop lite delar själv faktiskt:) men har läst om att det inte skulle vara bra och mixa olika metaller..någon som vet om det stämmer??