Permalänk

"Lösenordskort"?

Hej!

Här är läget:

Min farsa har önskat sig en pryl i julklapp som jag inte får grepp om vad det är och var man kan få tag på. Vore oerhört tacksam om ni kunde hjälpa mig.

Han förklarar det som ett kort (ungefär som ett kreditkort) med display och knappar och grejer, som man låser upp med en kod. När man låst upp den får man upp en lista med massa lösenord som man själv har lagrat på kortet. Det verkar helt enkelt vara ett litet kort för att hålla reda på alla sina lösenord till olika konton och annat. Han hade sett det för ett par år sedan från nån postorderfirma.

Jag har letat runt lite på Internet och det verkar vara en sådan som är längst ned på följande sida: http://kornet.nu/keypads.shtml

Någon som har nån idé om var jag kan få tag på denna kufiska produkt? Någon som vet vad den heter? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Avstängd

Jaha, en databank.

Finns både billiga och dyra, fast den du söker är svår att få tag på.

Men även dom billigaste har möjlighet att lösenords skydda information, men billigt är ju billigt.

Hittade två som finns att få tag på, http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=250140 och http://www.teknikcompaniet.se/product_info.php?products_id=53...

Men annars finns ju PDA, Zire31 kostar från 700kr till 1200 men den är svår med, gammal

Z22 finns på prisjakt.se från 999kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Den där funktionen finns ju i dom flesta Sony Ericsson mobiler också.. lite smidigare .. Både min Z1010 o K600 hade denna funktion.. tror T610 hade det också..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Tack för tipsen! Jag är ute efter en relativt billig produkt, så en Zire31 eller mobiltelefoner blir knappast aktuellt för en fattig student.

Däremot gillade jag de båda länkarna som du skickade bomber3. Det framgår dock inte på specifikationerna för någon av produkterna att de kan lösenordsskydda information? Eller är det standard på alla databanker?

Permalänk

Det finns väl små papperskort med två snurror a la "p-skiva" som fungerar som krypton? Du har en mastercode och i en massa rutor som snurras fram med skivorna skriver du ned alla koder du har. Funkar finemangs! Kostar gratis på vissa banker och finns nog på loppisar lite var stans.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk

Låter intressant. Själva grejen är ju att den ska vara smidig att ha med sig också. Har aldrig hört talas om en sådan skiva, men jag ska kika på närmaste bank. Vad är det förresten som hindrar någon från att ta skivan och kika igenom alla koder? Hur kan en "mastercode" låsa två pappskivor?

Permalänk
Avstängd

Annars har man en miniräknare och tar riktiga koden ex. 12345(uppskrivet) och låt oss säga lägga till telefonnummret 543210(inte uppskrivet, men masterkod) så blir "nya" koden 555555 (12345+543210=555555)

Så nästa gång man behöver koden så står det skrivet 555555, så minus 543210 får man riktiga koden.

Körde så på mina zip filer i burken engång i tiden, men tyvärr fungera det väldigt dåligt
Jag skrev krypto koden som filnamn för att inte glömma det på något sett, men sen blev det svårt att veta vad zip filerna innehöll.. dock för kontonummer m.m fungerar det nog

EDIT: ifall någon undrar varför skydda zip filer? det var tiden då "zipCD" var populärt och rädd för farbror blåbär

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Annars har man en miniräknare och tar riktiga koden ex. 12345(uppskrivet) och låt oss säga lägga till telefonnummret 543210(inte uppskrivet, men masterkod) så blir "nya" koden 555555 (12345+543210=555555)

Så nästa gång man behöver koden så står det skrivet 555555, så minus 543210 får man riktiga koden.

Körde så på mina zip filer i burken engång i tiden, men tyvärr fungera det väldigt dåligt
Jag skrev krypto koden som filnamn för att inte glömma det på något sett, men sen blev det svårt att veta vad zip filerna innehöll.. dock för kontonummer m.m fungerar det nog

EDIT: ifall någon undrar varför skydda zip filer? det var tiden då "zipCD" var populärt och rädd för farbror blåbär

Dum idé då lösenord med enbart siffror är väldigt unsafe mot brute force attacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Dum idé då lösenord med enbart siffror är väldigt unsafe mot brute force attacker

Syftet är väl snarare att inte ha koden på en lapp i plånboken än ett desperat behov av att skydda sig från nån som bruteforcar ens kod ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oloair
Syftet är väl snarare att inte ha koden på en lapp i plånboken än ett desperat behov av att skydda sig från nån som bruteforcar ens kod ?

Haha, nejdå. Man kan ju aldrig veta om någon snor din databank, och bruteforcar den xD
Edit: jaha, det handlade inte om databanker längre, läste inte hela tråden ordentligt visst

Permalänk
Medlem

ha kreditkorten i plånboken, skriv upp koden för kort 1 på kort 2 osv. om du tappar ett kort så är ju inte koden på kortet värt något.

Naturligtvis bör man ha en lite mer avancerad algoritm, typ ha koden omvänd och kanske på kort 4.., jag skrev bara för att visa iden.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
ha kreditkorten i plånboken, skriv upp koden för kort 1 på kort 2 osv. om du tappar ett kort så är ju inte koden på kortet värt något.

Naturligtvis bör man ha en lite mer avancerad algoritm, typ ha koden omvänd och kanske på kort 4.., jag skrev bara för att visa iden.

Vad händer om man glömmer ordningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vad händer om man glömmer ordningen?

sålänge man inte har mer än 4 kort med koder så inget?
Man har ju 3 försök på sig, och då man då har 4-1 kort att försöka med (då det man använder inte har sin egen kod), så är det bara testa de 3 andra...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
sålänge man inte har mer än 4 kort med koder så inget?
Man har ju 3 försök på sig, och då man då har 4-1 kort att försöka med (då det man använder inte har sin egen kod), så är det bara testa de 3 andra...

Kan man inte ha siffran för nummret på kortet först och sen ha vilket kort det står på sist?? är ju inte direkt självklart att ha det så för en tjuv kanske vore en bra ide??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Kan man inte ha siffran för nummret på kortet först och sen ha vilket kort det står på sist?? är ju inte direkt självklart att ha det så för en tjuv kanske vore en bra ide??

kan man ju ha..
Om vi säger att:

Kort 1 har Pin 7766
Kort 2 har pin 2323
Kort 3 har pin 9980
Kort 4 har pin 1192

så har man sedan ha:
På kort 1: 1 2323 2
På kort 2: 2 1192 4
På Kort 3: 3 7766 1
På Kort 4: 4 9980 3

d.v.s. t.ex. först 4 för att symbolisera att det är kort 4, sen 3 för att visa att koden där emellan är koden till kort 3
Variationsmöjligheten är ju oändlig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag brukar skriva in mina koder på mobilen genom att först skriva in de 2 första siffrorna på mitt telefonnummer (inga siffror man glömmer bort direkt) och sen de 4 siffrorna i koden. Om någon på något sätt skulel komma över telefon och kort så skulle de inte ha någon aning då koden ser ut som ett vanligt telenummer. Lite onödigt kanske men jag kollar så sällan på den koden i alla fall...
det kunde man göra på sin lapp i plånboken oxå, en lapp med till synes telefonnummer.