Permalänk
Medlem

Vilket bredband ska jag ta?

Hejsan!

Nu har HSB äntligen kommit ut med vilka bredbandsleverantörer som kommer kunna erbjuda bredband här i HSB, och de här är dem olika (priser för 100/10 mbit/s, för det är det jag vill ha ):

Adamo: 275 Kr/mån (Kampanjpris första 6 månaderna, 195 kr/mån)
Bahnhof: 269 Kr/mån
Bredband2: 269 Kr/mån (Kampanjpris första 2 månaderna, 189 Kr/mån)
TDC: Blir inget...
Tele2: 329 Kr/mån
Telia: 349 Kr/mån

Vilken är bäst? Vem har bäst support? Vilken är mest stabil? Vilken har bäst ping i spel? (CS, BF2 osv...)

Billigast är Adamo, men det betyder inte att jag kommer välja dem. Viktigt för mig är att bredbandet är BRA, inte rutten skit amatör bredband som BBB.

Skulle vara glad om jag kunde få era åsikter, vad ni tycker osv...

MvH daVani

EDIT: Här finns mer info:

http://www.bolina.hsb.se/?page=bolina2007

EDIT2: Bredband2 har ändrat sina priser nu...

EDIT3: Ser nu att Telia har HÖJT sina priser, kostar nu 349 Kr/mån. Smarta? :/

EDIT4: Bahnhof har nu sänkt sina priser. 100/10 mbit/s kostade innan 299 kr/mån, nu kostar det 194 kr/mån.

EDIT5: TDC kommer inte erbjuda bredband till privatpersoner verkar det som.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Jag har haft Telia stadsnät.
Funkade läskigt bra.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem

1. telia
2. adamo
3. bahnhof
4. tdc
5. tele
6. bredband2

så hade jag valt iaf, har ruskig dålig erfarenhet av bb2 ska väl tilläggas

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Bahnhof.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen välja Telia 100/10Mbit nu i Januari.

Fast Adamo var billiga, aldrig hört talas om företaget dock.

Hur mycket påverkar det hastigheter och så när det gäller de olika företagen? De använder samma nät men hur är det ut mot internet? Med Telia får jag det jag betalar för... iaf med 10/10 som jag har nu...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Alltså 100/10 borde ingen ta.. 100/100 eller 10/10.. själv ska jag satsa på 100/100 och Adamo ligger nära till hands men Bredband 2 var sjukt mycket snabbare på at svara på mitt mail så misstänker att det kan bli avgörande också.

Vilken sida har du hittat alla priser på? jag har iofs bara surfat hos dom olika leverantörena, men där är det bara Bredband 2 och Adamo som fårr upp info.

Telia känns ju sjukt avslaget att välja. Dels för deras usla service. Skickade ett mail med 4 frågor och fick svar på en halv som dom t o m bad mig komplettera. Känns liksom inte som att Telia tar in bäst personal. På Telia hamnar vem som helst som kan visa bra betyg.

Men kul att det kommit igång en liten diskussion iaf. Så nu får vi allt ta fram alla bra och dåliga argument med alla leverantörer

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Välj telia om du prioriterar pingen och priset är mindre viktigt.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Bahnhof.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Alltså, kom med mer information. Tycker någon Telia eller ngt annat så är det bra om ni motiverar mer, samt att ni tar upp dom andra leverantörerna, varför man inte ska välja dom också.

Telia har enligt mig, dålig support, uselt pris men lever upp till hastigheten inom HSB Bolina.

Övriga vet jag lite om men Adamo har ju bäst pris följt av Bahnhof och Bredband 2.

När jag skickat mail med min förfrågan så har Bredband 2 varit snabba med svar även om deras svar kändes väldigt dåligt men det rättades till och jag är halvt skeptisk till deras support. Den borde vara bäst men är den det? Övriga har inte svarat ännu och det ser jag som extremt dåligt. Första steget i dålig support är att vara långsam med svar på mail.

TDC känns rätt vettiga faktiskt även om jag inte gillar dom riktigt i Danmark, men kanske bättre på svenska marknaden. Snackar iofs mest marknadsföring här. Dom har iaf ställt ultimatum om att nätet måste garantera säkerhet för att leverera något och har varit väldigt kritiska till Telia.

Ja, jag har inte mycket kött på benen, och det är ju svårt att veta vad företagen kan leva upp till i "ett helt nytt nät".

Med Telia måste man dessutom binda sig i 12 månader har jag precis fått svar på från deras - dåliga - support!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Telia först. Jag gillar Telia.
Bahnhof sen. Jag gillar Bahnhof då de levererar 24 mbit till Telias 24 mbit kunder. Resten är smaksak.

Edit: Har rugggigt bra erfarenhet av Telia. ;P

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon av tjänsterna själv så ta mina åsikter med en nypa salt.
Har Telia ADSL och nöjd med Telia deras suport är väll något bristfälllig på kunskapsidan ibland men går alltid och nå.

-TDC - hade jag tagit ... Äger ju songnetworks, känner en som jobbat endel ihop med dem iufs på ADSL sidan men ska tydligen ha kompetent personal

-Telia - Störst företag antar jag, har så stort när och har struktur på sina saker håller inte på med massa konstig shaeping vad jag vet vilket mindre bolag kan göra utan att du får vetsakp om det. Vet att dem kör netadmin också och detta är stor fördel, upptäcker oftast felet innan du gör.. säkert andra operatörer som kör också.

-Banhof - Känns inte så seriösa men suttit på deras 10/10 tjänst o tankat o måste säga att det var inget fel på hastigheterna i övrigt vet jag inte.

-Adamo - Tokbilligt men tyvär kan man inte räkna med att få mer än man betalar för beror ju på vad du prioriterar

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Mkt nöjd bahnhof kund här....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Silver: Har du erfarenheter av oss som innebär att du tycker vi är dåliga eller utgår du enbart från att vi är dåliga för att vi har lågt pris?

Generellt: Från HSBs nät går en fiber in till Port80 som sedan levererar internetkapaciteten. Port80 levererar även till Sweclockers.com som ni säkert känner till. Pingtider och kapaciteter är bra.

Support etc: Vi jobbar löpande på att hålla svarstider så korta som möjligt på såväl e-post som telefon, ibland lyckas vi bättre och ibland lite sämre. Generellt är vi bra på det vi har ett gäng duktiga människor som jobbar för oss och inte gör något annat än att försöka hålla våra kunder nöjda.

HSB har gjort ett ganska gedigen skönhetstävling innan man släpte in operatörer i nätet. Tror ni kan förvänta er ett bra mottagande oavsätt vilken leverantör ni väljer.

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem

Ta Adamo.sjukt bra lina, bra peering till övriga isp
snabb och bra support bra pris....betalar för tillfället 124.50 för 100duplex:)
Telias fiber ska vara grymt bra oxå med bra peering till andra isp

Ta inte bb2,banhof,tele2
bb2=suger med det mesta
banhof=har problem med sin lina
tele2=skitsur peering till andra isp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjosse
Ta Adamo.sjukt bra lina, bra peering till övriga isp
snabb och bra support bra pris....betalar för tillfället 124.50 för 100duplex:)
Telias fiber ska vara grymt bra oxå med bra peering till andra isp

Ta inte bb2,banhof,tele2
bb2=suger med det mesta
banhof=har problem med sin lina
tele2=skitsur peering till andra isp

bb2 kan jag inte uttala mig om, men att bahnhof skulle ha problem med sin lina vet jag inte vart du fått ifrån... och skitsur peering hos tele2, inte en chans kolla länken så ser du vilka tele2 peerar med. ripe

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
bb2 kan jag inte uttala mig om, men att bahnhof skulle ha problem med sin lina vet jag inte vart du fått ifrån... och skitsur peering hos tele2, inte en chans kolla länken så ser du vilka tele2 peerar med. ripe

SJ.se?

Permalänk
Medlem

"djjosse " kan du förklara lite mer vad du menar med "banhof=har problem med sin lina"

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Avstängd

Ta Adamo.
Skit bra routing till andra isps
kör lätt 10MB/s i båda riktningarna.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
"djjosse " kan du förklara lite mer vad du menar med "banhof=har problem med sin lina"

Du lär ju citera om du vill se svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamoFredrik
Silver: Har du erfarenheter av oss som innebär att du tycker vi är dåliga eller utgår du enbart från att vi är dåliga för att vi har lågt pris?

Generellt: Från HSBs nät går en fiber in till Port80 som sedan levererar internetkapaciteten. Port80 levererar även till Sweclockers.com som ni säkert känner till. Pingtider och kapaciteter är bra.

Support etc: Vi jobbar löpande på att hålla svarstider så korta som möjligt på såväl e-post som telefon, ibland lyckas vi bättre och ibland lite sämre. Generellt är vi bra på det vi har ett gäng duktiga människor som jobbar för oss och inte gör något annat än att försöka hålla våra kunder nöjda.

HSB har gjort ett ganska gedigen skönhetstävling innan man släpte in operatörer i nätet. Tror ni kan förvänta er ett bra mottagande oavsätt vilken leverantör ni väljer.

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Jag ansåg att eran prissättning var orimligt låg och därför anser jag att ni måste ha sparat in pengarnar någonstans

Jag vet inte så mkt om eran suport och ni jobbar säker bra men hur kan man hålla priser som inte täcker nät och trafikkostnader?

Eller kan du förklara hur det går ihop sig och sälja just eran tjänst så billigt?

Kan du förklara hur man köper bandbredd för under 200kr/Mbiten när man är ISP??

Trafik kostar pengar och det gör nätet också...

Säger dock inte att eran tjänst är sämre än någon annans, men ser fortfarande inte hur ni skulle kunna ha lika stor bandbredd som dyrare företag....

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Jag ansåg att eran prissättning var orimligt låg och därför anser jag att ni måste ha sparat in pengarnar någonstans

Jag vet inte så mkt om eran suport och ni jobbar säker bra men hur kan man hålla priser som inte täcker nät och trafikkostnader?

Eller kan du förklara hur det går ihop sig och sälja just eran tjänst så billigt?

Kan du förklara hur man köper bandbredd för under 200kr/Mbiten när man är ISP??

Trafik kostar pengar och det gör nätet också...

Säger dock inte att eran tjänst är sämre än någon annans, men ser fortfarande inte hur ni skulle kunna ha lika stor bandbredd som dyrare företag....

Orimligt lågt?
Så du tycker exempelvis att bahnhofs 24kr mer skulle täcka ALL denna extra bandbredd som de köper in som tillfredsställer deras kunder?

Känns som att det är påståenden utan någon som helst grund.

Kör själv adamo 100/10 och har absolut en superbra tjänst som håller vad den lovar. Har haft bredband2 innan som verkligen inte levde upp mot mina förväntningar angående support och kapacitet.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Orimligt lågt?
Så du tycker exempelvis att bahnhofs 24kr mer skulle täcka ALL denna extra bandbredd som de köper in som tillfredsställer deras kunder?

Känns som att det är påståenden utan någon som helst grund.

Kör själv adamo 100/10 och har absolut en superbra tjänst som håller vad den lovar. Har haft bredband2 innan som verkligen inte levde upp mot mina förväntningar angående support och kapacitet.

Hur utnytjar du ditt bredband vad får du för normal hastihet på tex BT?
Litar inte på TP TEST PGA hur lätt det är för isp o meckla med det när dem har dessa underbara layer 7 lådor (PL)

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
SJ.se?

Nu stämmer det, det smarta forumet hade lyckats skriva http:// en gång för mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blir du tvungen att binda dig? för enligt hemsidan så har ju dom som svarat på bindningstid satt den till 1 månad. (blev lite konfunderad med det där "under dom 6 första månaderna priset").

för är det verkligen bara 1 månads bindning sitter du ju i kanonläge, bara testa tills du hittar den bästa, precis så som det ska vara i stadsnät

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Hur utnytjar du ditt bredband vad får du för normal hastihet på tex BT?
Litar inte på TP TEST PGA hur lätt det är för isp o meckla med det när dem har dessa underbara layer 7 lådor (PL)

Ne man ska inte lita på tp-test då det ofta inte upplever riktigt till fulla kapaciteten. Inte tvärtom.

I torrent tankar jag i 11.5MB/sek.
Tptest runt 90Mbit.

Upload ligger på 1.4MB/sek i torrent.
Tptest runt 12Mbit.

edit: kan du inte förklara nu varför du tyckte prissättningen var orimligt låg jämnfört med de andra leverantörerna?

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

11.5MB/s = ~90Mbit
1.4MB/s = ~12Mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
11.5MB/s = ~90Mbit
1.4MB/s = ~12Mbit

Japp, och?

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

ehm, nevermind, men kanske dags att vara lite mer tydligare i språket?

"Ne man ska inte lita på tp-test då det ofta inte upplever riktigt till fulla kapaciteten. Inte tvärtom." är lätt att misstolka..

Permalänk
Medlem

Re: Vilket bredband ska jag ta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani

..............inte rutten skit amatör bredband som BBB.

Öhhh....va.
/me går ut i hallen o klappar BBBs lilla nätverksuttag i hallen.

Labs2/BB2 har kassa farter mot BBB om det är av intresse.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Jag ansåg att eran prissättning var orimligt låg och därför anser jag att ni måste ha sparat in pengarnar någonstans

Jag vet inte så mkt om eran suport och ni jobbar säker bra men hur kan man hålla priser som inte täcker nät och trafikkostnader?

Eller kan du förklara hur det går ihop sig och sälja just eran tjänst så billigt?

Kan du förklara hur man köper bandbredd för under 200kr/Mbiten när man är ISP??

Trafik kostar pengar och det gör nätet också...

Säger dock inte att eran tjänst är sämre än någon annans, men ser fortfarande inte hur ni skulle kunna ha lika stor bandbredd som dyrare företag....

Trafik kostar absolut pengar. Däremot är det dags att omförhandla sina priser om man betalar 200kr/Mbit. Priserna på såväl internationell transit som nationell transit sjunker löpande. Under alla år jag jobbar i branchen säger alltid säljarna "nu har vi nått botten och priset för faktist på väg upp igen". Mycket möjligt att det kommer hända någon gång men inte ännu, priserna fortsätter att sjunka.

Köpa bandbredd för under 100kr/Mbit som ISP kan man göra från i princip alla operatörer idag. Tror faktist inte ens Verizon (gamla uunet/worldcom) som brukar vara bland de dyraste i branchen tar 200kr/Mbit längre, inte i stora volymer i alla fall. Naturligtvis skiljer sig prissättningen från ort till ort. Men Stockholm & Köpenhamn precis som Amsterdam är billiga orter att köpa på. Sydeuropa är dyrare, asien likaså...

Bandviddsdelen i en internetanslutning är en väldigt liten del. Lokalaccessen är den dyraste, anslutningen mellan stadens huvudnod och din lägenhet/villa (samt de routrar, eventuella modem etc som är inblandade där. Internetkapacitetskostaden är vanligtvis väldigt liten i jämförelse.

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband