Permalänk

vad behöver man göra för att få FF7 att funka på PSPn?alltså vilken emulator och vilken FW måste man ha?svårt att lägga in?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
vad behöver man göra för att få FF7 att funka på PSPn?alltså vilken emulator och vilken FW måste man ha?svårt att lägga in?

Du måste ha Dark_AleX's 3.02 OE-B.
Väldigt lätt att installera, emulatorn är det sony själva som gör, inbakad i 3.02

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
Du måste ha Dark_AleX's 3.02 OE-B.
Väldigt lätt att installera, emulatorn är det sony själva som gör, inbakad i 3.02

vart kan jag hitta denna FW?kostar det något att dra hem FF7?hur stort är spelet?är det som PS1 versionen?flyter det på bra?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Har nu rippat både suikoden 1 och 2. Grymt som fan!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
vart kan jag hitta denna FW?kostar det något att dra hem FF7?hur stort är spelet?är det som PS1 versionen?flyter det på bra?

1. pspupdates. uppdatera först till 3.02 OE-A, sedan till OE-B.
2. går inte att dra hem lagligt. Du får rippa dina egna originalskivor och sedan göra om till psp-formatet som den inbyggda emulatorn använder sig av.
3. Ja se punkt 2.
4. Allt jag har testat flyter på bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Har nu rippat både suikoden 1 och 2. Grymt som fan!

1. pspupdates. uppdatera först till 3.02 OE-A, sedan till OE-B.
2. går inte att dra hem lagligt. Du får rippa dina egna originalskivor och sedan göra om till psp-formatet som den inbyggda emulatorn använder sig av.
3. Ja se punkt 2.
4. Allt jag har testat flyter på bra

om man nu har CD skivorna(ja,jag kan garantera att jag har dom,det är ej nå olagligt tjaffs jag pratar om nu),hur gör man då för att rippa dom och hur gör man sen om dom till PSP format?alltså vilket program använder man när väl CD skivan sitter i CD läsaren och ska rippa dom?
hur mycket var det 1 skiva utav FF7 låg på?600mb nått va?kan man då köpa flera 1gigs MS och byta "skiva" eller måsta man köpa ett 4gig MS?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det finns många program som kan göra om en skiva till en image-fil. Själv använde jag isobuster för att rippa skivor till bin-filer. Nu vet jag inte hur stora skivorna är men runt 600-700MB borde väl alla tre skivor vara vardera?
För att göra om till PSP-formatet, använder man programmet som följer med i OE-B rar-filen.

Du kan nog använda 1st 1gb sticka och sedan byta genom datorn när nästa skiva ska påbörjas. Nu kommer jag inte ihåg så mycket men man sparade väl innan varje skivbyte? Detta är tydligen ett måste för annars kan man inte komma vidare. Läste att Chrono Cross inte sparar innan skivbyte och då blir det problem.

Fast det är en grej jag inte riktigt fattar. Använder varje PS1-spel ett eget "ps1-minneskort" eller använder sig alla utav samma? för om alla använder sig utav olika så kan det bli problem med spel med fler än en skiva då alla skivor räknas som varsit spel.

edit: det verkar använda samma virtuella minneskort.

Permalänk

ok,nu ska vi se

1. rippa till BIN filer med hjälp av ISObuster
2. ladda hem OE-B rar filen och använda programmet där i till att konvertera om formatet
3.föra sen över ena skivan till emulatorn och sen när det är disk byte,använda sej utav datorn(lär nog komma tillbaks till den frågan senare)

är det bara att köra sen eller är det en massa inställningar man måste göra för att emulatorn ska flyta på bra?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

1. Först och främst ska du uppdatera till custom firmware 3.02 OE-B om du inte har gjort det.
2. Som du skrev, göra om alla tre image-filerna till PSP-formatet. (Riktigt bra förklarat i readme-filen som medföljer)
3. Lägg in de "skiva 1" filerna i din PSP/GAME/speletsnamn/ mapp.
4. Spela tills det blir skivbyte. Byt därefter "skiva" med datorn.
5. Starta spelet och spela på tills det blir skivbyte igen. osv...

Det är inga inställningar du behöver ändra på om du inte vill ändra på knapparna och upplösningen. Detta gör du genom att trycka på home-knappen i spelet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
1. Först och främst ska du uppdatera till custom firmware 3.02 OE-B om du inte har gjort det.
2. Som du skrev, göra om alla tre image-filerna till PSP-formatet. (Riktigt bra förklarat i readme-filen som medföljer)
3. Lägg in de "skiva 1" filerna i din PSP/GAME/speletsnamn/ mapp.
4. Spela tills det blir skivbyte. Byt därefter "skiva" med datorn.
5. Starta spelet och spela på tills det blir skivbyte igen. osv...

Det är inga inställningar du behöver ändra på om du inte vill ändra på knapparna och upplösningen. Detta gör du genom att trycka på home-knappen i spelet.

det låter helt ok faktiskt.
tack för att du tog dej tid att förklara:).

jo,en sak till,när jag nu väl uppdaterar,då har jag bränt alla chanser att kunna spela NES/SNES osv,dom där emulatorerna som funkar till 1.5 FW?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
det låter helt ok faktiskt.
tack för att du tog dej tid att förklara:).

jo,en sak till,när jag nu väl uppdaterar,då har jag bränt alla chanser att kunna spela NES/SNES osv,dom där emulatorerna som funkar till 1.5 FW?

Nejdå, det som är hela grejen med Dark alex custom firmware, du kan fortfarande köra all homebrew som emulatorer osv osv, samtidigt som du kan använda allt nytt från 3.02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
det låter helt ok faktiskt.
tack för att du tog dej tid att förklara:).

jo,en sak till,när jag nu väl uppdaterar,då har jag bränt alla chanser att kunna spela NES/SNES osv,dom där emulatorerna som funkar till 1.5 FW?

Så lite så.

3.02 OE-B kan även köra 1.50 homebrew. Den har både 3.02 kärna och 1.50 kärna vilket betyder att det blir som 1.50 fast bättre. Läs noga readme-filen om hur du ska göra. Står rätt så bra förklarat där.

Permalänk
Medlem

Jag rippade just min gamla favorit R-type Delta, funkar kalas på pspn och rippningen är helt smärtfri.

Enda som inte är så smidigt än så länge är sättet man lägger in bilder för respektive spel på. Som standard kommer alla med bilderna från spelet man använde som "underlag". (i mitt fall Crash)

Nu när jag vet att det funkar är det dags att leta upp en Rtype bild och köra in den

Permalänk
Medlem

Vill bekräfta bara att alla psx spel jag testat som är ntsc fungerar perfekt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

wow,detta lät smaskigt,både gammla emulatorer och allt det nya:)
märks att man ej har varit aktiv i tråden på länge nu=/

hur uppgraderar man till A versionen egentligen?har nu den där B versionen men det står att man ska uppdatera till A först.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
wow,detta lät smaskigt,både gammla emulatorer och allt det nya:)
märks att man ej har varit aktiv i tråden på länge nu=/

hur uppgraderar man till A versionen egentligen?har nu den där B versionen men det står att man ska uppdatera till A först.

Förstår inte vad vill du göra? Har du 3.02 oe-a nu eller?
Och du vill ha senaste oe-b?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

oe-B är en uppgradering av oe-A. man måste alltså installera A innan du kommer till B

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Förstår inte vad vill du göra? Har du 3.02 oe-a nu eller?
Och du vill ha senaste oe-b?

jag har nu laddat ner oe-b.
just nu har jag 1.5 FW.
så som jag har fattat det så ska man alltså ha oe-a innan man kan updatera till oe-b(?),isf,hur updaterar man till oe-a?vart laddar man hem den FW?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

precis http://www.psp-hacks.com/forums/about58369.html

här det senaste och bästa fungerar kanon, hoppas det hjälper.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
precis http://www.psp-hacks.com/forums/about58369.html

här det senaste och bästa fungerar kanon, hoppas det hjälper.

tack,det verkar vara nått:)
men det där devhook som man ser på sidan om det,är det nått man ska ha?eller rättare sagt,är det nått man behöver till oe-b och för att kunna lira PS1 spel?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Nej inget du behöver

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

fan,gjorde jag verkligen rätt nu...installerade oe-a i G,alltså själva PSP,inte i nån mapp.
den har stått och stampat på 37% ett bra tag nu=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
fan,gjorde jag verkligen rätt nu...installerade oe-a i G,alltså själva PSP,inte i nån mapp.
den har stått och stampat på 37% ett bra tag nu=/

Du har gjort rätt, även om det mysslyckas är det ingen fara det installeras inte, du går in på din psp därefter och installerar själv, men kom ihåg att ha batteri nivån över 75%

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

phew,första steget klart,har nu oe-a,nu kommer det roliga,instalera oe-b=/

hmm,såg nu att det ej skapades en "game150" mapp,det skapades en "game271" mapp,blev det fel nudå?vad ska jag göra?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Formatera minneskoertet (Kom ihåg att göra backup på save)
Sen skapar du en Game150 mapp i H/PSP/GAME, lägg oe-b där och sen går du in på pspn och installerar, updateringen skriver inte till flash så du behöver inte vara orolig där ;D

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

nehepp,det funkade inte,det står "the game coud not be started".
gjorde exakt som du sa

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

jo då vänta ska leta upp en guide som hjälper dig bättre
Quoted from the Readme:

This is the update from OE-A to OE-B.

Place the folder OEB_UPDATE inside /PSP/GAME150 and run it.

The update will take a very little time, since it only updates the files needed.

The new addition of this update is the ability of playing your own psx games, using the provided
tool (popstation) to convert them.

Although, a feature that was in OE-A and i forgot to comment:

You can use plugins in psx games. Just create a file called pops.txt inside seplugins, with the
path of your modules.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

nu verkade det funka:)
japp,nu har man oe-b..fan vad skönt att det är över:p
tack för den genomgången:)

så nu är det bara att he över alla emulatorer och spel som man gjorde backup på samt konvertera om BIn filerna till PSP filer och sen rocknroll eller?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen emulator, det du behöver är instruktioner över hur du konverterar om psx spelen dvs bin. iso, img till pbp och det hittar du nog själv om inte adda mig på msn så förklarar jag bättre

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Du behöver ingen emulator, det du behöver är instruktioner över hur du konverterar om psx spelen dvs bin. iso, img till pbp och det hittar du nog själv om inte adda mig på msn så förklarar jag bättre

nej nej,jag menar inte emulator till PSX spelen(ni förklarade att oe-b updateringen redan hade en emulator till detta:)),utan NES/SNES/ sega emulatorerna:)?
håller på att rippa ena FF skivan nu,men när det är klart så är det väl bara att starta det där programmet som följde med i rar filen och sen konvertera?eller är det svårare än så:)?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

japp men du vet vad du behöver för att popstation ska fungera hoppas jag?

annars är det inga problem

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|