Permalänk
Medlem

Koppla samman flera routrar.

Tjena.

Jag har ett litet problem jag inte kan lösa.

Jag har en D-LINK trådlös router inne i huset som går till en bärbar dator.
Sedan har jag 2 datorer ute i stugan och den ena har jag satt in trådlöst nätverkskort i. Den datorn ska sedan gå in i en router som jag har i stugan och dela ut internet till den andra.

Får det tyvärr inte att funka.

Har alltså 2st nätverkskort i datorn 1med tråd och 1 utan.

Hur ska jag ha ip-adresser/gateway osv?

Tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Osäker på hur trådlösa funkar, men borde väl inte vara något hinder att få den till att routa all trafik vidare till din huvud-router.

Antar att du sitter med en windowsburk på datorn som du har 2 st nätverkskort i..?
Inte hundra på hur du ska lyckas dela den anslutningen på något bra sätt då, kanske testa med "Dela uppkoppling".

Här har du iaf en ritning hur IP och GW ska vara.

edit, sorry hade mycket att fixa för att visa bilder och allt.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Det låter krångligt det där...
Varför inte ha trådlösa kort i båda burkarna i stugan så slipper du ha en router där också.

Permalänk
Medlem

Dels för att jag har en bärbar till som hag i bland har i stugan oxå, och sedan för att slippa köpa ett extra kort. Har ju redan routern liggandes..

Det ät nu windows på den, men jag funderar ibland på att dra in ubuntu.
Jag provade delad anslutning, men då får jag som svar att 192.168.0.1 redan är upptaget (vilket routern använder som gateway).

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Ersätt routern i stugan med en korsad kabel mellan de båda datorerna och kör delad anslutning. Inställningarna fixar Windows åt dig.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Det skulle man ju kunna göra, dock får jag inte min sista dator med i nätet som jag bara har där ibland.

Provade efter ritningen som någon hade gjort, men jag fick det inte till att funka

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Det skulle man ju kunna göra, dock får jag inte min sista dator med i nätet som jag bara har där ibland.

Provade efter ritningen som någon hade gjort, men jag fick det inte till att funka

Menar du att den inte syns från datorer i huset? Det kommer den inte att göra vare sig du blandar in en router till eller kör med korsad kabel. Internetutdelningen gör nämligen datorn med två nätverkskort till en NAT-burk.

/H

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag menar att jag har i stugan idag 2 datorer, men jag haräven en bärbar till som jag tar med in ibland..
Om jag nu kör med en korsad kabel mellan 1 och 2 så får ju inte 3 plats

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Jag menar att jag har i stugan idag 2 datorer, men jag haräven en bärbar till som jag tar med in ibland..
Om jag nu kör med en korsad kabel mellan 1 och 2 så får ju inte 3 plats

OK, den var inte med i din ursprungliga fråga.
Kör med switchdelen i din andra router och koppla ihop de tre datorerna i den. Sök på "router som switch" här på forumet och du kommer att hitta beskrivningar på hur man gör.

/H

Visa signatur