trött på bluescreen

Permalänk
Medlem

trött på bluescreen

hej..har läst/sökt runt har lite men hittar inget riktigt svar.

jag får bluescreen när datorn börjar jobba dvs belastning.
t.ex om jag startar Carbon...ibland kan jag spela flera timmar utan bluescreen och ibland bara några minuter.
har provat installerat om xp ett par gånger samt flaschat om BIOS.
kylningen e nog det inga fel på..anävnder mej av 7st fläktar.
nu har även jag fått bluescreen när jag har explorer,msn o winamp igång..
börjar bli trött på detta och vill hitta en lösning så ge mej nått råd

Mvh Det trötta

Visa signatur

AMD64 3200+2,2ghz | PC3200 512mb | Gefore 6800LE 16/6@414/918Mhz | 3dmarko3:12381 |ABIT NF8 | 2st seagate barracuda | NEC 4550 DVD | Zalman VF700-cu & Zalman CNPS7000B-ALCU

Permalänk
Geeks
SweClockers

Skriv upp vad du får för felkod vid bluescreen så är det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Skriv upp vad du får för felkod vid bluescreen så är det lättare att hjälpa dig.

ok..så nu har jag fixat fram felkod...
det står Machine_check_exception...
om det var första gången så starta om datorn annars kolla
nyinstallerade program...bla bla bla

sen i slutet så står det stop: 0x0000009C (0x00000004,0xb2000000
0x00070f0f)

var detta te nån hjälp?

Visa signatur

AMD64 3200+2,2ghz | PC3200 512mb | Gefore 6800LE 16/6@414/918Mhz | 3dmarko3:12381 |ABIT NF8 | 2st seagate barracuda | NEC 4550 DVD | Zalman VF700-cu & Zalman CNPS7000B-ALCU

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahberg
ok..så nu har jag fixat fram felkod...
det står Machine_check_exception...
om det var första gången så starta om datorn annars kolla
nyinstallerade program...bla bla bla

sen i slutet så står det stop: 0x0000009C (0x00000004,0xb2000000
0x00070f0f)

var detta te nån hjälp?

Microsoft skriver följande om felet:

Machine check exceptions are frequently caused by one of the following conditions:
• You are running the processor or mainboard beyond its specifications. For example, you are overclocking the processor or bus. We recommend that you run your hardware at the manufacturer-rated speeds.
• Noisy power, overstressed power strips, outmatched power supplies and failing power supplies can destabilize your computer. Make sure that you have a stable, reliable power supply to your computer.
• Extreme thermal conditions caused by the failure of cooling devices such as fans may damage your computer. Make sure that your cooling devices are all working.
• You have damaged memory or memory that is not the correct type for your computer. If you recently changed the memory configuration, revert to the previous configuration to determine what is wrong. Make sure that you are using the correct memory for your computer.

Det är bara att felsöka. Börja med att tanka memtest86 (länk i min signatur) för att testa minnena. Kör i 4-5 timmar. Därefter tankar du Stress Prime 2004 för att testa cpu/ram/bussar etc. Kör lika länge och se om de failar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Lånar tråden,
även jag får upp en bluescreen och jag vet inte riktigt hur jag ska kolla loggen, någon som kan berätta?

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk

Ladda ner Ubuntu på www.ubuntu.com, problemet löst!

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simon_persson85
Ladda ner Ubuntu på www.ubuntu.com, problemet löst!

Det hjälper ju säkert när killen verkar ha hårdvarufel.
Skippa trollandet, tack.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Provat köra memtest?

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Memtest? Ingen som kan svara på min fråga om loggen?

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem

jag har samma problem, men får en massa konstiga bluescreens som följs av reboot.

iaf, fråga om memtest, vilka minnen är det programmet kontrollerar? för minns jag fick så inihelvete med errors när jag körde det. är det hårddisk eller ram som kontrolleras? är inte så duktig på datorer : )

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

säger man minnen menar man i allmänhet ram-minnen, aka primär/arbetsminnen ;).. när vi menar hårddisken så säger/skriver vi hd'n , hddn osv..eller nåt sånt:P

Permalänk
Medlem

okej tack : ) kört memtest i 40 minuter nu och fått 403989 errors.. dags att satsa på nytt ram antar jag ><

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Medlem

anyone som kan berätta om hur man kollar loggs, problemen börjar bli jobbiga, kan inte ens titta på en film och ladda ner samtidigt

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haart
okej tack : ) kört memtest i 40 minuter nu och fått 403989 errors.. dags att satsa på nytt ram antar jag ><

vad ska man säga? son of a bitch? inte några error det där, bara knalla till affären och köpa nya, pröva att underklocka dom rejält så kanske dom fungerar hyfsat tills affärerna öppnar!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flurre
anyone som kan berätta om hur man kollar loggs, problemen börjar bli jobbiga, kan inte ens titta på en film och ladda ner samtidigt

Kontrollpanelen->System->Avancerat->Start och återställning->Inställningar->Bocka ur "Starta om automatiskt". Då kan du se vad blåskärmen visar för felmeddelande, om det var det du menade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gor_kar
Kontrollpanelen->System->Avancerat->Start och återställning->Inställningar->Bocka ur "Starta om automatiskt". Då kan du se vad blåskärmen visar för felmeddelande, om det var det du menade.

Egentligen ville jag bara hitta loggsen för att senare försöka hitta vad som är gör att jag får blåskärm hela tiden, men jag kanske kan göra det på det här sättet också, eller?

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem

Flurre: Kontrollpanelen - Administrationsverktyg (Administrative Tools, har engelskt Win så jag direktöversätter lite - Händelseloggen (Event Viewer)

Kolla system där så lär det vara en röd ikon på system error där du kan kolla felkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Flurre: Kontrollpanelen - Administrationsverktyg (Administrative Tools, har engelskt Win så jag direktöversätter lite - Händelseloggen (Event Viewer)

Kolla system där så lär det vara en röd ikon på system error där du kan kolla felkod.

Tack, har också engelskt win, ska pröva nu att få den att starta om.

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haart
okej tack : ) kört memtest i 40 minuter nu och fått 403989 errors.. dags att satsa på nytt ram antar jag ><

Vad kör du för inställningar på minnena i bios?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Okey då fick jag nerskrivet vad det står på min bluescreen, först är det Kernel_Stack_Inpage_Error

Sen har vi technical information:
*** Stop: 0x00000077 (0xc0000185,0xc0000185,0x00000000,0x0159A000)

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flurre
Okey då fick jag nerskrivet vad det står på min bluescreen, först är det Kernel_Stack_Inpage_Error

Sen har vi technical information:
*** Stop: 0x00000077 (0xc0000185,0xc0000185,0x00000000,0x0159A000)

Google är vår bästa vän:
http://support.microsoft.com/kb/315266

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Kan ej läsa Resolution

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flurre
Kan ej läsa Resolution

• Bad block. Stop 0x77 is caused by a bad block in a paging file, or a disk controller error, or in extremely rare cases it is caused when non-paged pool resources are unavailable.

Gör följande:

1. Kör memtest86 för att kolla så att RAM är ok.
2. Kör scandisk för att kolla så att du inte har massa bad blocks på hårddisken
3. Ladda hem ett antivirusprogram och kolla datorn, exempelvis Active Virus Shield.
4. Läs av SMART på hårddisk(arna) mha HDD Health.

Länkar till programmen finns i min signatur.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
• Bad block. Stop 0x77 is caused by a bad block in a paging file, or a disk controller error, or in extremely rare cases it is caused when non-paged pool resources are unavailable.

Gör följande:

1. Kör memtest86 för att kolla så att RAM är ok.
2. Kör scandisk för att kolla så att du inte har massa bad blocks på hårddisken
3. Ladda hem ett antivirusprogram och kolla datorn, exempelvis Active Virus Shield.
4. Läs av SMART på hårddisk(arna) mha HDD Health.

Länkar till programmen finns i min signatur.

Jag kanske läste fel eller så är min engelska dålig men står det inte att om inte parameter 1 eller 3 är noll så gäller följande...

"If either the first or the third parameter is not a zero, then the following definitions apply:
1. Status code
2. I/O status code
3. Page file number
4. Offset into page file
If this is the case, the cause of this issue may be determined from the second parameter (the I/O status code) by using the following information that is listed in a "value of second parameter" followed by "general cause" format:

0xC000009A, or STATUS_INSUFFICIENT_RESOURCES: lack of nonpaged pool resources.

0xC000009C, or STATUS_DEVICE_DATA_ERROR: bad blocks on the hard disk.

0xC000009D, or STATUS_DEVICE_NOT_CONNECTED: bad cabling, non-termination, or the controller is not able to obtain access to the hard disk.

0xC000016A, or STATUS_DISK_OPERATION_FAILED: bad blocks on the hard disk.

0xC0000185, or STATUS_IO_DEVICE_ERROR: improper termination or defective cabling of SCSI-based devices, or two devices attempting to use the same IRQ."

Som jag tolkar det är din felkod STATUS_IO_DEVICE_ERROR
Vad har trådskaparen för hårdvara?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite.

Jag har samma problem får blue screen lite då och då. Satta ihop datorn för 1 månad sen och när jag fick massa blue screens så lästa jag runt och skrev lite forums trådar och så trodde folk de berode på dålig kylning eller minnes fel på grafik kortet efter som det ändast hände när jag skulle spela så jag skickade iväg grafikkortet och fick ett nytt igår har testat att spela nu med men får en massa grafiksa fel i vissa spel samt att jag även får blue screen mer random kan vara att jag bara sitter och surfar & lyssnar på musik.

Jag tror att det är fel på minnena men ja tänkte höra efter lite innan jag skickar iväg dom.

Min rigg.

Asus P5N32-SLI SE Deluxe nForce4 SLI Intel Edition 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

INTEL CORE 2 DUO E6600 2.4GHZ 4MB 1066MHZ S-775

ASUS GEFORCE 8800GTS 640MB HDTV DVI-I HDCP PCI-E

CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK

SEAGATE BARRACUDA 7200.10 320GB 7200RPM SATA/300

SEAGATE BARRACUDA 7200.9 80GB 7200RPM SATA/300

ska kolla vad det står för felmeddelande när jag får blue screen nästa gång med om det kan hjälpa till att hitta felet.

btw. villket memtest är bäst ? bör ju prova att köra det med.

Permalänk
Medlem

Jag kör både ver. 1.65 samt extended test i ver. 1.20..
www.memtest.org

Eller kör orginalet..
www.memtest86.com

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
• Bad block. Stop 0x77 is caused by a bad block in a paging file, or a disk controller error, or in extremely rare cases it is caused when non-paged pool resources are unavailable.

Gör följande:

1. Kör memtest86 för att kolla så att RAM är ok.
2. Kör scandisk för att kolla så att du inte har massa bad blocks på hårddisken
3. Ladda hem ett antivirusprogram och kolla datorn, exempelvis Active Virus Shield.
4. Läs av SMART på hårddisk(arna) mha HDD Health.

Länkar till programmen finns i min signatur.

Tack för tipsen, när jag hörde hdd health så kom det upp något i SMART fast jag vet inte riktigt hur jag ska läsa av den.

Upptäckte nyss något i loggen, det står följande:
Drive0 - Attribute Seek Error Rate Changes from 200 to 100.

Vad betyder det?

Ännu en uppdatering på mitt lilla problem, när jag körde memtest så återvände min gamla vän bluescreenen, betyder det att det är fel på ramen?

Visa signatur

Flurre was herre :up:

Permalänk
Medlem

Flurre: Fick du bluescreen i memtest?? Verkar ju mkt konstigt eftersom memtest vad jag vet körs från en bootbar cd och inte har något med windows att göra.

?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flurre
Tack för tipsen, när jag hörde hdd health så kom det upp något i SMART fast jag vet inte riktigt hur jag ska läsa av den.

Upptäckte nyss något i loggen, det står följande:
Drive0 - Attribute Seek Error Rate Changes from 200 to 100.

Vad betyder det?

Ännu en uppdatering på mitt lilla problem, när jag körde memtest så återvände min gamla vän bluescreenen, betyder det att det är fel på ramen?

Det betyder att att S.M.A.R.T attributet Seek Error Rate har ändrats.
Från 200 till 100 låter konstigt.

Får du bluescreen med memtest? Precis som personen ovan påpekar bör det vara totalt omöjligt.
Du bör koppla ut allt som inte är absolut nödvändigt och köra memtest igen. Fungerar det då, så stoppa tillbaka sakerna en efter en.

99% av alla bluescreen är hårdvarufel eller taskiga drivrutiner.
Känns som det är hårdvara i ditt fall...
Jag förutsätter att du inte har överklockat datorn?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Jag har en bärbar och har trixxat med den alls, skickade faktiskt in den på reperation för typ tre månader sedan eftersom hdn la av, så de satte in en ny. Borde jag kanske ta en format c: eller är det hårdvarufel? Vilken hårdvara i så fall, hd, ram??

Får meddelande av HDD health att temperaturen på min hd är hög, den har varit uppe i 48 och håller sig på typ 46 när jag har firefox igång.

Visa signatur

Flurre was herre :up: