Permalänk
Medlem

Köp av "tjejlaptop" - tips?

Hallå hallå, ska hjälpa en kollega, tillika vän, med att inhandla en laptop.
Som rubriken antyder (;)) är prestanda inte viktigt. Det som prioriteras (i ordning) är:

. Batteritid (Helst över 3h, men går inte det så får vi komplettera med ett extra batteri)
. Pris (Helst <=8000, men OK att gå över om det är riktigt motiverat)
. RAM (Typ 1024)
. CPU (Budgetprolle såsom Sempron/Celeron är OK)

Grafikprestanda är helt oviktigt, integrerad grafikkrets är nästan att föredra. Så länge den klarar av applikationer såsom Photoshop CS 2, Illustrator och InDesign.
I första hand ska den användas som ordbehandlare och musikspelare.
Men multitaskingfärdigheter är ett stort plus.

Kom igen nu, jag har inte alls stor koll på lågprislaptoparna

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Tjena
Toshiba har ett par riktigt prisvärda för 5000-6000, titta tex på Pricerunner.

Personlig favorit för dom pengarna är denna:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/

Grym processor som gör multitaksingen lekande lätt (dubbla kärnor), underbar skärm, snygg dator i övrigt och bra utrustad.

Batteritid ca 4 timmar.

Denna kanske är gränsfall till overkill men det är en väldigt fin dator.

Permalänk
Medlem

Turion är ingen budgetprocessor, tror du menar en semperon möjligtvis?
HP har ett par ganska schyssta för det priset du vill a, sökpå pricerunner.se och kolla runt lite till;)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Jag köpte en NX6325 med 1GB minne åt tjejen i julklapp och blev imponerad av kvalité känslan liksom batteritid och prestanda.

En fördel idag ifall den inte ska vara till i huvudsak spel utan till workstation är som du nämnt dubbla kärnor. Turion x2 är ju ingen C2D men jag blev impad ändå hur pass rapp den kändes.

I den där ingår även Vista uppgradering för 189kr ifall man skickar in en kopia på kvittot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Jag köpte en NX6325 med 1GB minne åt tjejen i julklapp och blev imponerad av kvalité känslan liksom batteritid och prestanda.

En fördel idag ifall den inte ska vara till i huvudsak spel utan till workstation är som du nämnt dubbla kärnor. Turion x2 är ju ingen C2D men jag blev impad ändå hur pass rapp den kändes.

I den där ingår även Vista uppgradering för 189kr ifall man skickar in en kopia på kvittot.

Kollade faktiskt på precis den datorn för ite så länge sedan, problemet är väl att den finns med så sjukt olika configs, finns ju både med Intel- och AMD-prollar t.o.m.

Lutar åt att det blir något i den stilen faktiskt. Var köpte du hennes någonstans?

Tobben2: Givetvis menar jag Sempron, vet inte vad fan jag tänkte med faktiskt

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legogris
[B]Kollade faktiskt på precis den datorn för ite så länge sedan, problemet är väl att den finns med så sjukt olika configs, finns ju både med Intel- och AMD-prollar t.o.m.

Lutar åt att det blir något i den stilen faktiskt. Var köpte du hennes någonstans?

Hej!

För mig blev det den här på Dustinhome

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096539

Köpte även till mer minne.

Riktigt nöjd med det köpet och prismässigt om man inte är ute efter att ha den enbart till spel har jag svårt att se att något ligger så mycket bättre till. Den finns billigare på några ställen men känns skönt att handla hos Dustin.

Batteriprestandad är också mycket god vilket var viktigt för tjejen att kunna ha den på föreläsningar osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
Hej!

För mig blev det den här på Dustinhome

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096539

Köpte även till mer minne.

Riktigt nöjd med det köpet och prismässigt om man inte är ute efter att ha den enbart till spel har jag svårt att se att något ligger så mycket bättre till. Den finns billigare på några ställen men känns skönt att handla hos Dustin.

Batteriprestandad är också mycket god vilket var viktigt för tjejen att kunna ha den på föreläsningar osv.

Ja, den verkar najs faktiskt - tror det blir en sådan. En kvick fråga bara - är det ett sådant här minne som passar fint: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc... ?

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

jupp precis ett sånt, bärbara använder SO-DIMM å hastigheten va rätt me

Visa signatur

Surface Pro 2, Gateway P-7805, Acer EEE PC

Permalänk
Medlem

Tjejlaptop, borde väl bli en rosa då?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bingolotto
För mig blev det den här på Dustinhome
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096539

Batteriprestandad är också mycket

Är inte Turion känd för att vara en batterihungrig processor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Är inte Turion känd för att vara en batterihungrig processor?

Må så vara... då har de i alla fall kompenserat det hela med ett ännu bättre batteri. 3-4h vanlig användning är inga som helst problem att köra maskinen. Så den har sina fyra timmar vilket de billigare Acer, Asus och annat jag testat aldrig haft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legogris
Kollade faktiskt på precis den datorn för ite så länge sedan, problemet är väl att den finns med så sjukt olika configs, finns ju både med Intel- och AMD-prollar t.o.m.

Lutar åt att det blir något i den stilen faktiskt. Var köpte du hennes någonstans?

Tobben2: Givetvis menar jag Sempron, vet inte vad fan jag tänkte med faktiskt

Hehe det är lugnt;)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en "HP NX7400 C2D 1.66 1024/80 DVDRW 15.4#XPH" från dustinhome åt tjejen i början av december. Den kostade bara 7995 då, ett pris som jag inte hittar någon annanstans nu.. Men har du lust att vänta på ett bra erbjudande så var det en helt sjukt prisvärd laptop när man väl excorcerat all j**la programvara som de så generöst förinstallerar åt en
Jag gillar det mattsvarta chassit (blir inte luggslitet och sjaskigt som lackad plast), touchpaden och känslan på tangentbordet.

Den får 5/5 i poäng av mig för det priset. Det enda jag skulle saknat om det var min egen är en S-video port, men till tjejen var den perfa. Det var blank skärm på den, vilket jag har hört att många inte gillar här på sweclockers, men jag tyckte att den var helt underbar *avundsjuk*.

[edit]Hittade den på Inet för det priset, så om du litar på mitt omdöme och inte kommer sakna TV-ut så är det bara att slå till [/edit]

http://www.inet.se/artikel/1968050

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p