Vad tänka på vid köp TFT ?

Permalänk

Vad tänka på vid köp TFT ?

Jag ska köpa mig en TFT skärm och vill veta vad jag ska kolla efter ? Det lutar åt en 19" TFT , med widescreen eftersom det ser coolt ut
Millisekunderna har jag koll på iaf, ju mindre desto bättre vid spel.
Det blir en för max 2500:-

Tack för svar !

Permalänk

Beskriv lite vad du har för krav på skärmen (vad sysslar du med?). Sysslar du med grafik borde du kolla på vilken panel du skall ha osv.

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chappysliss
Beskriv lite vad du har för krav på skärmen (vad sysslar du med?). Sysslar du med grafik borde du kolla på vilken panel du skall ha osv.

Å andra sidan sätter budgeten stopp då, eftersom MVA/PVA och S-IPS skärmar brukar vara dyrare än TN-Film.

Ett tips är att inte stirra sig blind på specifikationer, utan kolla på så mycket recensioner som möjligt. Gå helst av allt till någon större datorbutik och kolla på skärmarna i verkligheten, det är först då som du kan bedöma hur bra du tycker att skärmen är. Lyssna gärna på råd, men i slutändan är det ju du som avgör, så bäst är att ha fått sett skärmen "live" innan köp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

OK, ja den kommer bara användas till vanligt hemmabruk, dvs spel och surfande mm.
Okey jag får surfa runt lite och läsa recensioner, fråga personalen på Siba eller liknande är ju lönlöst, man vet oftast mer själv och det är ju inte mycket alls egentiligen.

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att köpa skärmen på ett ställe med öppet köp, där de accepterar att man testkör skärmen (detta får du nog fråga för att vara säker) så att du kan lämna tillbaka skärmen om du inte är nöjd.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

OK, det här med kontrast som många säljer på nu. Ju högre desto bättre ? Har sett 500:1 --> 2000:1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MostWanted-LKPG
OK, det här med kontrast som många säljer på nu. Ju högre desto bättre ? Har sett 500:1 --> 2000:1

Som vanligt när det gäller TFT-skärmar så är inte verkligheten så enkel. De som har kontrast över 1000 har ofta "dynamisk kontrast", vilket är styrelektronik som justerar kontrasten efter vad som visas, alltså inte "äkta" kontrast. Om man slår av den funktionen så visar de ofta runt 700:1 som är ett rätt normalt värde för en TN-film skärm.

De skärmar som har högst naturlig kontrast är MVA/PVA, som kan ligga runt 1000:1.
En annan anledning att man inte skall fästa för stor vikt vid kontrast är att de bästa skärmarna (ur bildkvalitetshänseende), som har S-IPS panel ofta inte har bättre kontrast än runt 550:1 (däremot visar de färger bäst och har bra betraktningsvinklar).

Rent allmänt kan sägas att TN-film har snabbast reponstid och är billigast, men har dåliga betraktningsvinklar och färgåtergivning (relativt de andra paneltyperna).
Ofta de bästa spelskärmarna pga låg respons, tyvärr ofta på bekostnad av betraktningsvinklar och färger.

MVA/PVA ger bäst betraktningsvinklar, bra färger, hög kontrast och är bra för film (så länge som de inte har för yvig overdrive-funktion). Nackdelar är att den har dålig responstid utan overdrive (man skjuter över rätt färg vid färgomslag för att få snabbare omslag, kan orsaka silhuetter, främst runt mörka objekt som rör sig mot mörk bakgrund).
Dyrare än TN-film skärmar. Bästa allroundskärmen för de som spelar (men inte behöver den allra snabbaste skärmen), ser på film och leker lite med bildbehandling. Bra på mycket men inte riktigt bäst på något.

S-IPS ger bäst färgåtergivning och om skärmelektroniken utnyttjar overdrive, så kan de dessutom vara riktigt bra spelskärmar. De har bäst betraktningsvinklar. De har ofta lite låg kontrast och utan overdrive blir de lite långsamma för spel.
Absolut bästa skärmtypen för den som bildbehandlar.
Dyraste skärmtypen.

Med din budget och dina behov så är det en TN-film skärm du skall titta på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

är inne på samma pris nivå.. Tips på skärm? surfning lite spel, quake, stretegi.

samsung 940B? dock dåliga betraktnings vinklar...

Andra märken? tips tips :<

Permalänk

Wrong Target: Tack för ett utförligt svar !

Jag tänkte också på Samsungs 940BW är den ok ?