Permalänk
Medlem

Problem med X1900XT

Jag köpte mitt Sapphire Radeon X1900XT 512MB i slutet av sommarn, men nu på senaste tiden så har det betett sig konstigt, jag får "svarta linjer" som går ut från modellerna i spelen, ibland så ser man ingenting på skärmen p.g.a dessa linjer. Det kommer upp i flera spel, jag har installerat om Windows XP 2ggr med olika versioner varje gång (senaste hela tiden).

Min dator är också allmänt buggig, den byter t.ex. theme hela tiden när jag startar om, desktop iconerna sorteras om, datorn kraschar ibland etc.

Mina komponenter är:
Core 2 Duo E6600
4x512MB Corsair TWIN2X 6400
Gigabyte G965 DS-4
Creative Soundblaster X-Fi Xtreme Music
2x Seagate Barracuda 7200.10 16MB
500W NorthQ Nätagg

Jag har ordentlig kylning för alla komponenterna (25cm fläkt precis på sidan av grafikkortet etc.) och CPU:n samt chassitempen går aldrig över 30, har inte kollat grafikkortets temp på ett tag men jag märker att det inte är för varmt (känner ovanför med handen etc.).

Jag har kommit fram till att det förmodligen är moderkortet eller grafikkortet som buggar sig, jag tror grafikkortet.
Någon som har nån idé??

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med strecken. Och jag trodde att det berodde på grafikkortet, men så testade jag byta plats mellan ramminnena och "vips", strecken borta :S..:D
Det är ett Long Shot, men kanske värt att prova iaf, meddela gärna om det hjälpte... Vet dock inte nått om det där med themet byts ut efter start...

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

jag köpte nyss 2x512Mb till (hade 2x512 innan) så jag vet inte om det är problemet? för problemet fanns ju innan och efter jag bytte. Så alla mina platser är ju redan fulla

Permalänk
Medlem

Jag hade också sådana problem innan jag bytte nätagg. Kan vara värt att kolla upp.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

tror att ditt grafikkort inte får tillräclkigt med power ! northq står väl inte precis för kvalitet

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

hmm ... ja det kan vara värt o kolla, men alltså 500W borde ju egentligen vara mer än tillräckligt för att driva mitt system. Men hur ska jag kolla det? lämna tillbaka till komplett o säga "jag vill kolla om det är det som är problemet"??? jag har ju inte direkt nåt annat nätagg bara liggandes som kan klara av att driva allt.

Permalänk

jag har också exact likadant nätagg, minne och grafikkort medans jag inte har ett sådant fel.

Permalänk
Medlem

Som sagt, kvaliteterna kan variera. Har du överklockat något i datorn?

Kolla med ATITool hur många Ampere (A) som graffet drar när du kör den lilla testbilden (Show 3D View). Mitt kort drar uppemot 30A, och NorthQ 500W klarar inte av att leverera så mycket på 12V-linan.

Det vore ju intressant om Marabou också gjorde en sådan koll med ATITool för att se om det är någon skillnad...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

jag hittade nån producentlänk med tester: http://www.driverheaven.net/reviews/NorthQ%204775-500S%20Godz...
dock så fattar jag inte hur man ska tolka den första bilden där dom förklarar hur många ampere den lervererar. Nån som kan tyda ?

Permalänk
Medlem

så fort jag kommer hem så ska jag kolla ampere etc. sitter i skolan atm så det är lite svårt

Permalänk
Medlem

Japp, nätagget skall leverera 34A på 12V linan totalt (408/12=34).

Det borde räcka.
Dock kan det ju vara lite instabilt vid hög belastning. Det bästa är nog att mäta upp det...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska plocka ur dina nya minnen och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

semjonov du menar eftersom att det va minst lika buggigt innan jag fick dom?

Permalänk
Medlem

Plocka ur dina gamla minnen och se vad som händer då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiMcIr
semjonov du menar eftersom att det va minst lika buggigt innan jag fick dom?

Då kan man ju skriva det, tror du att vi är tankeläsare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Som sagt, kvaliteterna kan variera. Har du överklockat något i datorn?

Kolla med ATITool hur många Ampere (A) som graffet drar när du kör den lilla testbilden (Show 3D View). Mitt kort drar uppemot 30A, och NorthQ 500W klarar inte av att leverera så mycket på 12V-linan.

Det vore ju intressant om Marabou också gjorde en sådan koll med ATITool för att se om det är någon skillnad...

/xJom

Jag provade det som du sa och mitt kort drar exact: 27.3A

Permalänk
Medlem

Jaha. Då har du ju marginal. Ingen överklockning?

Som en jämförelse så kan jag nämna att mitt drar exakt 30.0A...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ni ska lite på vad ATI tool säger om Ampere.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Jaha. Då har du ju marginal. Ingen överklockning?

Som en jämförelse så kan jag nämna att mitt drar exakt 30.0A...

/xJom

Jag vet inte om jag överklockade, jag tryckte på en knapp:Find Max mem och sen började den gå upåt :P, då blev jag rädd så jag stängde av den, jag tror att det klockade upp sig till 621 på coren och 720 på minnen mot original på 500 på coren och 600 på minnen. Det var dock efter att jag provat med bilden.

Permalänk
Medlem

det är vad min har som default, och du har samma kort som mig?:P
men iaf, jag ligger på 27.3A ... inte 30

Permalänk
Medlem

Semjonov, jag har också hört att man inte ska lita på den, men jag hoppas på att den inte är slumpmässig utan har något systematiskt fel, som gör att jämförelsen mellan korten blir relevant.

DiMcIr, jag har 256Mb-varianten, och det skiljer lite grann i minnet, inte bara storleken. Originalvolten på minnena skiljer.

Marabou, 500/600 är original för 2D. "Överklockningen" gick upp till ungefär original för 3D.

/xJom

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.